معماری معابد طریقت تائویی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۱۸ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''معماری معابد طریقت تائویی'' == جنبه­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است. محل­های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­ی خَن«جی[1]» خوانده می­شد و در دوران سلسله­های...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

معماری معابد طریقت تائویی

جنبه­های فرهنگی طریقت تائویی خیلی متنوع است، از جمله تفکر تائویی، معماری، گیاهان دارویی، موسیقی، هنر­های زیبا و ادبیات است.

محل­های عبادت طریقت تائو­یی در سلسله­ی خَن«جی[1]» خوانده می­شد و در دوران سلسله­های جین غربی و شرقی به­«جی»، «لو»، یا «جینگ» معروف بوده است. همزمان با اسلوب­سازی و استاندارد­سازی مراسم­های آیینی، سبک معماری طریقت تائویی نیز به تدریج تکامل یافت. در مراحل اولیه­ی توسعه­ی ادیان، اعمال عبادی طریقت تائو­یی در کلبه­های ساده و چوبی موقتی و یا غارها در دل کوه­های دور افتاده برگزار می­شد. معماری­های تائویی به نوعی طراحی شده اند تا ایده­ي یین و یانگ و عوامل پنجگانه­ی(فلز، چوب، آب، آتش و خاک)، و دیگر فرضیه­های فرخندگی و عمر طولانی و فناناپذیری در طریقت تائویی را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، برای آراستن ساختمان، از نقاشی خورشید، ماه، ستاره­ها، ابر­ها، کوه­ها، آب، و صخره­ها استفاده می­شد تا مفهوم پرتو افشانی نور و استواری و جاودانگی را برساند. از تصویر باد بزن، ماهی، گل­های نرگسی، خفاش، و آهو به عنوان نماد فضیلت، فراوانی، خوشحالی، افتخار و جاودانگی استفاده می­شد. در این معابد، درختان بید و سرو، سگ ماهی­های خوش نما، لاک پشت­ها، دُرنا­­ها، درخت بامبو، اژدها، و عنقا نماد­های طول عمر، فنا ناپذیری، فضیلت مداری، دفع ارواح شریر، و خوش یمنی هستند. به علاوه، اغلب از داستان­های افسانه­ای هم­چون «هشت فنا ناپذیر تمام دریا­ها را سیر می­کنند» و «هشت فنا ناپذیر تولدشان را جشن می­گیرند» به عنوان پس زمینه­ی تزیینات در ساختمان­های تائویی مورد استفاده قرار مي­گيرند.

در دوران سلسله­ی تانگ، ساخت و ساز تعداد 1687 مجموعه کاخ و صومعه­های تائویی صورت گرفت و در سراسر کشور چنین بنا­هایی احداث شد. مساحتی در حدود 8524 بَی[i] نقاشی دیواری که در دوران سلسله­ی تانگ نقاشی شده بودند تا دوران سلسله­ی سونگ(1279-960 میلادی) حفظ و نگهداری می­شدند. ولی پس از نیمه­ی اول دوران سلسله­ی مینگ(1644-1369 میلادی)، ساخت چنین بنا­هایی رو به زوال گذاشتند.

در حال حاضر، طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت، بیش از 1500 معبد تائویی در سراسر چین وجود دارد.


[1] - Zhi


[i] - Bay  ( قسمتی از بنا که بین دو ستون باشد. مترجم)