تئاتر مدرن در سریلانکا
10-4-1-4. تئاتر مدرن:
تئاتر مدرن سينهالي ادبيات محور متولد شد و بيشتر از سوی ادبيات غربی پشتیبانی می شد. براي مثال ترجمههاي اقتباسی از نمايشهاي كلاسيك و مدرن از غرب، به سينهالي هر سال در دانشگاه سيلان[58]، اجرا ميشد و گروههاي تئاتر آماتور براي توليد آثاری مناسب تلاشهاي می کردند. لذا جريان تئاتر مدرن سينهالي به اين ترتيب به وجود آمد. اديبان و كارشناسان ادبی كه در آن زمان در اين فعاليتها شركت ميكردند در اين نوع از تئاتر آثار ارزشمند هنري و زيبایی را مشاهده نكردند. آنها براين باور بودند كه هنر نمايشی سينهالي بدون يادگيري و تقلید درست از قالبها، سبكها و مدلهاي بينالمللي به خصوص مدلها و سبكهاي اروپايي توسعه و پیشرفت نخواهد کرد. به هر حال در طول دهه چهل و پنجاه در عرصه نوشتن و اجراي نمايش تلاشهاي زيادي شد.
اديويرا سارچاندرا[59] استاد دانشگاه، براي خلق سبك نمايشي غيررئال (غيرواقعي) به مطالعه سنتهاي نمايشي بومي روی آورد. او در سال 1956 تئاتر بومي مانام[60] را آغاز كرد. اين نمايش جديد نزد حامیان و فعالان تئاتر مدرن سینهالی اثری بسيارغيرمنتظره و در نوع خود بی نظیر بود. نمايشنامه نويسان سينهالي و كارگردانان امروز به سهولت در سراسراين سرزمين فعال هستند. هر چند اصراری بر بکارگیری يك قالب خاص ندارند، اما از هر عنصر قومي كه با مقصود و هدفشان سازگار باشد، استفاده می کنند. اندک شماری از نویسندگان از نوشتن سبك رئال فاصله گرفته و ديد خود را نسبت به نمايش و نمايشنامهنويسي شعرگونه و منظوم تغییر داده اند (M.H.Syed, 2007, ص. 169-179).