طرح های کلان در زمینه نظام آموزش فرانسه
طرح اصلاحات "کلود تلو"
در سال 2005 بودجه آموزش و پرورش فرانسه اولین بودجه حکومتی بودکه درطی ۱۰ سال ۲۳درصد رشد داشت، و حال آن که این کشور با افزایش ۵۰۰ هزار دانشآموز مواجه بوده است. امروزه در فرانسه سالانه ۶۰هزار دانش آموز بدون گرفتن دیپلم متوسطه، مدرسه را ترک میکنند و اگر مدرسه نتواند همین رسالت اولیه سنتی خود را درست ایفا کند، این بیعدالتی بیشتر خواهد شد و به یقین همین فرزندان از مدرسه گریخته خانوادههای کارگر مهاجر، مهندسان آینده نخواهند شد
طرحهای اصلاحی وزیرفعلی آموزش و پرورش فرانسه حتی به دوران پیش از "لوک فری"(Luc Ferry) و زمان وزارت "کلود آلگر"(Claude Allègre) دردولت سوسیالیست ژوسپن برمیگردد. فرانسویان به یاد دارند که لوک فری در زمان وزارت خویش به پایین بودن سطح درک و سواد دانشآموزان اشاره کرد و فقدان یک پایه اولیه مناسب و لازم را در میان آنان تاسف بار خواند. اشاره فری بطور مستقیم به دانشآموزانی بود که حتی املای درست کلمات و صرف افعال فرانسه را نمیدانند و با این وضع به کلاس بالاتر نیز میروند. با این همه سخن فری بیجا نبود، او گرچه در دستهبندیهای سیاسی فرانسه دارای جایگاه نبود ولی به عنوان یک کارشناس عالیرتبه سالیان درازی کمیسیونهای آموزش و پرورش را ریاست و برنامهریزی کرده بود. گزارش تلو تاکید دارد که وظیفه نظام آموزشی، فقط آموزش برخی مواد درسی به دانشآموز نیست و این نظام باید شیوههای زندگی و قواعد رفتار اجتماعی را نیز به دانشآموزان بیاموزد. تلو معتقد است که آموزشهای دوران مدرسه کمتر به درد دوران بزرگسالی افراد خورده و آنان نتوانستهاند از این آموزشها در زندگی و اجتماع خود بهرهبرداری لازم را کنند.
مسئله اصلاحات در آموزش و پرورش فرانسه تازگی ندارد و قدمت آن حداقل به صد سال گذشته میرسد. زمانهای کلیدی در روند تکوین ایناصلاحات را میتوان به پنج دوره تقسیم کرد:
دوره آموزش اجباری "ژول فری" وزیر وقت و بانی آموزش و پرورش نوین فرانسه درسال ۱۸۸۲است که از آن زمان به عنوان دوران کلیدی شروع اصلاحات در وزارت آموزش پروش این کشور نام میبرند. ژول فری مقرر ساخت که آموزش اجباری و رایگان است و همگان باید آنچه یاد گرفتنی است فراگیرند.
طرح "لانژون والون" درسال ۱۹۴۵درباره دمکراتیک ساختن آموزش عمومی و رسیدگی به شانس و فرصت برابر برای همگان. نظام طبقاتی فرانسه دراین طرح عقبنشینی میکند و این طرح صرف نظر از جایگاه شغلی هر فرد، به ارتقای فرهنگ عمومی توجه ویژه میکند.
طرح "کولژ یگانه" "والری ژیسکار دستن "رئیس جمهوری وقت فرانسه درسال ۱۹۷۴به عنوان سومین دوران کلیدی اصلاحات در وزرات آموزش و پرورش نام برده میشود.این طرح برای دستیابی هر فرد فرانسوی به حداقل فرهنگ لازمی است که از راه تعلیم و تربیت باید تحصیل شود.
سال ۱۹۷۸میلادی، سالی است که "کریستیان بولاک"( Christian Beullac) وزیر فراموش شده کابینه "ریمون بار" طرح "آموزش متنوع" را مطرح کرد تا زمینه قبولی دانش آموزان را افزایش دهد.و در نهایت سال ۲۰۰۴میلادی است که آخرین طرح اصلاحات در عرصه آموزش ملی "بازتعریف مهارت و دانشها در مدرسه" مطرح شد.
وجه مشترک همه این طرحها که هر یک در پی کمال دیگری آمده است، کاستن از افت تحصیلی و نوسازی نظام آموزشی است که در هر دوره و هر دولت تکرار و مطرح شده است.[۱][۲]
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از سایت http://www.eduj.blogfa.com/post-48.aspx نگاهی به طرح اصلاحات آموزش و پرورش فرانسه
- ↑ نعیمی گورابی ، محمد حسین ، جامعه و فرهنگ فرانسه ، موسسه فرهنگی هنری و بین المللی الهدی ، تهران ، 1392 .465-467.