خیمه شب بازی و سایه بازی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۱۸ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == خیمه­شب­بازی و سایه­بازی == هنر خیمه­شب­بازی در استان« شن­سی»، در واقع از سنت داستان­سرایی مردمی و اپرای­های محلی این استان سرچشمه گرفته است. در این استان عروسک­های خیمه­شب­بازی بر اساس استاندارد خاصی ساخته می­شوند. در خیمه­شب­بازی، عروس...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

خیمه­شب­بازی و سایه­بازی

هنر خیمه­شب­بازی در استان« شن­سی»، در واقع از سنت داستان­سرایی مردمی و اپرای­های محلی این استان سرچشمه گرفته است. در این استان عروسک­های خیمه­شب­بازی بر اساس استاندارد خاصی ساخته می­شوند. در خیمه­شب­بازی، عروسک­ها در پشت یک خیمه­ی سفید به نمایش در می­آیند و از بازی با سایه­ها نیز در این نمایش استفاده می­شود. عروسک­ها و اشیای روی صحنه معمولا از فرآورده­های چرمی دست سازی هستند که صنعت­گران بومی با کارد روی آن­ها تصاویری را حکاکی و نقاشی کرده­اند. «پی» در زبان چینی به معنای چرم است، به همین­خاطر، به خیمه­شب­بازی در زبان چینی «پی­اینگ» گفته می­شود.

برای تزیین لباس عروسک­ها و لوازم روی صحنه، از نقاشی­های سنتی استفاده می­کنند. خیمه شب بازی و اپراهای محلی دو هنری هستند که تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند. آهنگ پر طنین خیمه شب بازی نیز دارای ویژگی­های محلی و مردمی است و بسیاری اپراهای جدید محلی نیز از آهنگ خیمه­شب­بازی برگرفته شده اند.

هنر خیمه شب­بازی در پیشرفت هنر و فرهنگ چین و کشورهای هم­جوار، نقش شایسته­ای داشته است. شخصیت­های نامدار فرهنگی جهان مانند«گوته» و «چاپلین» هنر خیمه­شب­بازی چین را عالی ارزیابی کرده­اند. عروسک­های چرمی ظریف نه تنها در نمایش خیمه­شب­بازی مورد استفاده قرار می­گیرند، بلکه می­توان از آن­ها به عنوان کالای تزئینی نیز بهره گرفت. این عروسک­ها به خاطر سادگی و ظرافتی که دارند، در بسیاری از نمایشگاه ها و کلکسیون­ها به نمایش درآمده و هنرمندان و مجموعه دارن زیادی به جمع آوری آن­ها می­پردازند.