معماری معابد و اماکن مذهبی در چین
معماری معابد و اماکن مذهبی
معماری ساختمان معابد باستانی بودایی در چین، یکی از سبکهای معماری برجسته در این کشور است که از سبک معماری معابد هندی ریشه گرفته است. این نوع از معماری، در عصر سلسلهی امپراتوری«وِیشمالی» به اوج شکوفایی و پیشرفت خود در فرهنگ جامعهی فئودالی چین دست یافته و دارای ارزش تاریخی و هنری بهسزایی است. معماران دوران باستان چین، در معماری خود از اندیشهی عمیق کیهان شناسی توأم با فلسفهی یین و یانگ پیروی میکردند. لذا، بنای معابد معمولا دارای ساختمانهای چهارگوش مسطح با در نظر گرفتن خط فرضی محوری از جنوب به شمال و با رعایت جدی تقارن و هماهنگی جزء و کل و ترکیبی از بنا و باغ است.
تلفیق این دو هنر معماری در معابد باعث شده است که معابد چین دارای محیطی با شکوه و آرام و سرشار از سلیقه و علاقه به طبیعت و محیطی روحانی باشند.
در ترکیب معماری معابد باستانی، معمولا دروازهی اصلی در مرکز ورودی ساختمان قرار دارد و برجهای زنگوله و طبل در دو طرف چپ و راست راهرو اصلی واقع است و کاخی که روبروی و در وسط واقع شده، کاخ«تیَن واندیَن» یعنی کاخ پادشاه آسمانی است. در دو طرف چپ و راست ساختمان و در کنار دیوار 4مجسمهی عظیم الجثه بهشکل پهلوانان تنومند محافظ دیده میشوند که نام چینی آنها«جینگان»است. پشت این کاخ، به ترتیب کاخ«ساکیامونی» و بنای محل نگهداری کتابها و آثار و اشیای مقدس به چشم میخورد و اتاق آموزشی و استراحی راهبان در دوطرف راهروی اصلی قرار دارد.
معبد«بِی ما»(اسب سفید) در شهر لویانگ، که نخستین معبد ساخته شده در عصر سلسلهی«خَن» است، و کاخ معبد«پوتالا» در شهر لهاسا در مرکز تبت، از نمونههای بارز معماری معابد در چین بهشمار میروند.