موزه‌های روسیه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۱ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «موزه های مهم کشور روسیه به شرح زیر است : '''موزۀ کاخ کرملین[1]''' (<nowiki>http://www.kreml.ru</nowiki>): هسته مركزي شهر مسكو ارگ يا كرملين آن است كه در قرن پانزدهم در كرانه شمالي رود مسكو ساخته شده و شامل تعدادي كاخ و كليسا است. كرملين مثلث ‎شكل با جهت شمالي داراي ض...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

موزه های مهم کشور روسیه به شرح زیر است :

موزۀ کاخ کرملین[1] (http://www.kreml.ru): هسته مركزي شهر مسكو ارگ يا كرملين آن است كه در قرن پانزدهم در كرانه شمالي رود مسكو ساخته شده و شامل تعدادي كاخ و كليسا است. كرملين مثلث ‎شكل با جهت شمالي داراي ضلع‎هايي به طول ٧۵٠ متر است. كرملين را واقعاً مي‎توان از هر نظر سمبوليك، تاريخي ، استراتژيكي و قلب مسكو ناميد. بزرگترين كليساي كرملين مسكو، كليساي جامع اوسپنسكي است كه در طي سال‎هاي ١۴٧۵تا ١۴٧٩ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاري مي‎كردند.

احداث كرملين در تاريخ ١٩ژوئيه سال ١۴٨۵پايان يافت. ابتدا ديوار آجري كرملين در كنار رودخانه مسكو بنا شد، تمام عمليات ساختماني ١٠سال بطول انجاميد. لازم به يادآوري است كه كرملين جديد را بر روي كرملين قديم كه از سنگ سفيد بود بنا كردند. ديوارهاي قبلي را در حد امكان باقي گذاشتند فقط دور آنها را ديوارهاي آجري كشيده و آنها را بلندتر و ضخيم‎تر و محكم‎تر كردند. كاخ بزرگ كرملين در سال ١٨۴٩شكل كنوني را كسب كرد. كاخ جديد بطول ١٢۵متر بود و داراي ٧٠٠اتاق از جمله آپارتمان‎هاي شخصي خانواده شخص اول كشور بود. در سال ١٩٦١عمارت جديدي به كرملين اضافه شد- كاخ كنگره‎ها. از كاخ كنگره‎ها براي اهداف گوناگون استفاده مي‎كنند. براي اجراي نمايش‎هاي تئاتري و جشن‎هاي عمومي. سالن بزرگ آن براي ٦هزار نفر درنظر گرفته شده است. وسايل صوتي براي ترجمه بيش از ٢٩زبان در اين كاخ نصب شده‎اند. بالشوي تئاتر، باله و اپرا روي صحنه كاخ كنگره‎ها به نمايش مي‎گذارد.اين كاخ داراي ٨٠٠ اتاق جداگانه از جمله سالن‎ها،رخت‎ كن، راهرو و اتاق‎هاي اختصاصي براي اعضاي شخص اول مملكت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هايي براي خدمه فني است. براي ساخت اين كاخ فقط ١٦ماه وقت صرف شد و جايزه لنين به طراحان و معماران آن تعلق گرفت. كرملين جايي است كه تمام راه‎هاي روسيه به آنجا ختم مي‎شود.


موزه ارمیتاژ[2] - واقع در سن پترزبورگ روسیه، با ۳ میلیون اثر هنری، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین گالری‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است. مجموعه عظیم ارمیتاژ در شش بنا به نمایش گذاشته شده‌است. بنای اصلی قصر زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده‌است. موزه ارمیتاژ شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام، لندن و لاس وگاس نیز دارد. از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه ارمیتاژ هستند، می‌توان به میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، روبنس، ون دایک، رامبراند، رودن، مونه، سزان، ون گوگ، گوگن و پیکاسو اشاره کرد.

البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به نشان‌ها، البسه و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی از جواهرات ساخته فابرژه و بزرگترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد. در سال ۱۷۶۴، کاترین کبیر با خرید بیش از دویست نقاشی در اروپا، جمع آوری این مجموعه مشهور را آغاز کرد. سفرای روس در پایتخت‌های بیگانه مامور یافتن بهترین مجموعه‌های هنری ارایه شده برای فروش - مانند مجموعه‌های برول سیاست‌مدار ایالت زاکسن آلمان، کروزا، کلکسیونر فرانسوی و نگارخانه والپول در انگلستان – بودند. کاترین کبیر، نگارخانه خود را گوشه عزلت یا خلوتگاه خود می‌نامید زیرا تنها افرادی انگشت شمار اجازه ورود و تماشای آثار موجود در آن را به دست می‌آوردند. به تدریج، کلکسیون‌های سلطنتی با آثار باستانی و فرهنگی یونان و سیت که در طی حفاری‌های انجام شده در پرشچپینا، پازیریک و دیگر مقابر باستانی که در جنوب روسیه یافته شده بود، غنی تر شد. به این ترتیب ایجاد یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های طلای باستانی آغاز شد. این مجموعه اکنون شامل بخش قابل توجهی از گنج‌های تروا است که توسط هاینریش اشلایمن کشف و از زیر خاک خارج شد و در سال ۱۹۴۵ توسط ارتش سرخ از موزه برلین ضبط گردید.

تزار نیکولاس اول برای جای دادن مجموعه در حال توسعه عتیقه جات یونان، روم و مصر از معمار سبک نئوکلاسیک آلمانی به نام لیو فون کلنز خواست تا بنای موزه عمومی را طراحی کند. این بنا که در سال ۱۸۵۲ برای بازدید عموم گشوده شد، به احتمال بسیار اولین گالری در اروپای شرقی است که از ابتدا به همین قصد طراحی و ساخته شده‌است. همچنان که تزارهای روس به توسعه مجموعه هنری خود مشغول بودند، آثار متعددی از داوینچی، یان ون ایک و رافائل در ایتالیا خریداری شدند. بزرگترین مجموعه آثار رامبراند در جهان نیز متعلق به موزه ارمیتاژ است. در طی انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، موزه سلطنتی آرمیتاژ جزو اموال خصوصی اعلام شد. پس از ملی شدن مجموعه‌های هنری عمومی ملی، دامنه آثار موجود در موزه وسعت بیشتری یافت. به خصوص ورود هنر مدرن از کلکسیون‌هایی چون مجموعه هنری سرگئی شکوکین و ایوان موروزوف بسیار جالب توجه بود. از جمله آثار اضافه شده به موزه می‌توان از اکثر آثار سال‌های اخیر گوگن، ۴۰ اثر سبک کوبیسم پیکاسو و آثاری مشهور از بزرگان هنر مدرن مانند تابلو «رقص» اثر ماتیس و «کافه شبانه» اثر ون گوگ اشاره کرد.

حکومت شوروی توجه چندانی به نگهداری از هنر منحط طبقه بورژواً نداشت. به دستور استالین تعدادی از با ارزش‌ترین آثار موجود در موزه آرمیتاژ در خارج از کشور به فروش رسید. از جمله این آثار می‌توان شاهکارهای بی رقیبی چون «آلبا مدوناً» اثر رافائل، « ونوس در مقابل آینه» اثر تیشین و «بشارت» اثر ون ایک را نام برد.


بسیاری از این آثار که توسط اندرو ملون تهیه شد، اکنون هسته مرکزی گالری هنر ملی در واشنگتن را تشکیل داده‌است. از دیگر موارد از دست رفته موزه که البته موارد مشابه آنها یافت می‌شود می‌توان به هزاران اثر هنری که از موزه ارمیتاژ خارج شده و به موزه پوشکین در مسکو و موزه‌های دیگری در سراسر اتحاد شوروی فرستاده شد اشاره کرد. تعدادی از کلکسیون‌های موزه نیز در طی محاصره لنینگراد در جنگ جهانی دوم، هنگامی که ساختمان موزه به عنوان پناهگاه در مقابل حمله هوایی استفاده شد، قربانی بمباران شد. این دوره غم انگیز در تاریخ موزه آرمیتاژ در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید. در این زمان دولت کوشش می‌کرد با انتقال دادن تعدادی از آثار هنری به موزه که در طی جنگ جهانی دوم توسط ارتش سرخ از آلمان تصرف شده بود، خسارات وارده را جبران کند. گرانقیمت‌ترین بخش این غنیمت جنگی نقاشیهای هنرمندان امپرسیونیست بود که از مجموعه‌های خصوصی طبقه ممتاز آلمان به دست آمده بود. این نقاشی‌ها تا سال ۱۹۹۵ که موزه آنها را در معرض دید عموم قرار داد، گمشده تلقی می‌شدند. به گفته دولت روسیه این آثار تنها می‌توانند بخش کوچکی از خسارات جبران ناپذیری که تهاجم آلمان به میراث فرهنگی روسیه وارد کرده اند- از جمله تخریب کامل کاخها و باغ‌های پترهوف و تزارسکوی سلو را جبران کند. از طرفی دولت روسیه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن بازگرداندن این آثار به صاحبان قبلی آن ممنوع اعلام شده‌است زیرا این افراد به خاطر تامین هزینه رژیم نازی گناهکار شناخته شده‌اند.

در سال‌های اخیر، ارمیتاژ بیش از پیش توسعه یافته و عمارت ستاد فرماندهی را نیز در بر گرفه‌است و به انجام پروژه‌های بزرگی در خارج از کشور نیز پرداخته‌است که موزه ارمیتاژ گوگنهایم در لاس وگاس، اتاق‌های آرمیتاژ در عمارت سامرست در لندن و آرمیتاژ آمستردام در هلند از آن جمله‌اند.


- خانه موزه الکسی تولستوی - مسکو (http://lit.1september.ru/2003/42/7.htm)

- موزه هنرهای تزئینی، تجربی و ملی – مسکو (http://www.vmdpni.ru/)

- موزه هنرهای تجسمی پوشکین- مسکو

- موزه خودرو و موتور سیکلت - مسکو

- موزه معماری - مسکو

- موزه خانۀ عکس - مسکو (www.mdf.ru)

- موزه مترو مسکو – مسکو (www.mosmetro.ru)

- موزه سینما – (www.museikino.ru)

- موزه ساخارف - مسکو (www.sakharov-center.ru)

- موزه آندری روبلف – مسکو (http://www.rublev-museum.ru)

- موزه تائتر باخروشین – مسکو (www.gctm.ru)

- موزه تالار اسلحه – مسکو، کاخ کرملین

- موزه پلی تکنیک - مسکو

- موزه مرکزی انقلاب اکتبر – مسکو

- موزه چخوف – مسکو

- موزه داروین (www.darwin.museum.ru)

- موزه دولتی تاریخی روسیه – مسکو،میدان سرخ

- موزه- نگارخانۀ تریتیاکف (www.tretyakov.ru)

- موزه – خانۀ ماکسیم گورکی

موزه – خانۀ داستایفسکی


[1] Государственный историко-культурный музей-заповедник "Московский Кремль" , город Москва

[2] Музей Эрмитаж - http://www.hermitagemuseum.org