ذائقه فرهنگی مردم ژاپن

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۵ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۰۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «معمولا در صحبت از ژاپني‌ها، آنها شهرونداني توصيف شده‌اند كه سرانه مطالعه زيادي دارند و هميشه در قطارهاي مترو در حال مطالعه هستند. در اينجا با استناد به آمار رسمي منتشر شده توسط دولت اين كشور نگاهي خواهيم داشت به وضعيت مصرف فرهنگي در اين كشور...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

معمولا در صحبت از ژاپني‌ها، آنها شهرونداني توصيف شده‌اند كه سرانه مطالعه زيادي دارند و هميشه در قطارهاي مترو در حال مطالعه هستند. در اينجا با استناد به آمار رسمي منتشر شده توسط دولت اين كشور نگاهي خواهيم داشت به وضعيت مصرف فرهنگي در اين كشور تا ببينيم چه مقدار اين تصور درست است.

در نظرسنجي كه سال 2016 توسط سازمان فرهنگ ژاپن انجام شد و در پاسخ به اين سؤال كه چه وجهي از ژاپن و ژاپني براي شما مايه افتخار است؟ 51.1% از پاسخ دهندگان فرهنگ و هنر ممتاز كشور را مايه افتخار مي‌دانستند. تنها دو وجه امنيت و آرامش مطلوب (58.7%) و طبيعت زيبا (56.1%) در اين نظر سنجي آراي بيشتري را از فرهنگ به دست آورده بودند (بونكاگه‌جوتسو كانرِن ده‌تا، 2021). اين مسأله به خوبي نشان دهنده آگاهي و شناخت ژاپني‌ها از فرهنگ كشورشان هست. همچنين در نظرسنجي‌اي كه سال 2017 توسط وزارت كشور ژاپن انجام شد، 62.6% بيش از غنای مادي خواهان غنای معنوي و روحي بودند و 90 درصد مردم هم فعاليت و تجربه فرهنگ و هنر در زندگي روزانه را بسيار مهم مي‌دانستند. 59 درصد هم معتقد بودند كه تجربه فرهنگ و هنر توسط كودكان منجر به آشنايي آنها با فرهنگ ژاپن و دوست داشتن كشور و منطقه محل سكونتشان از سوي آنها خواهد شد (همان).

در سال 2017 حدود 60 درصد مردم با حضور در سالن‌هاي سينما، موسيقي و نمايش، موزه‌ها، گالري‌هاي هنري و ... ، مستقيما از فرهنگ و هنر بهره‌مند شدند كه در اين ميان سهم سينما (بدون در نظر گرفتن انيميشن) 31.1%، سهم موسيقي 24.8%، گالري‌هاي هنري 22.5%، موزه‌هاي تاريخي 18.4% و ... بود. 40 درصد از مردم هم يا به امر ترويج فرهنگ و هنر كمك مالي كرده بودند و يا مي‌خواستند كمك كنند (همان). همچنين آمار مربوط به تفريحات و سرگرمي‌هاي ژاپني‌ها نشان مي‌دهد كه مطالعه 39.5%، تماشاي فيلم 35.1%، بازي‌هاي تلويزيوني 33.3%، كارائوكه 29%، پرورش گل و كشت و كار در باغچه 26.6%، تماشاي ورزش 18.6%، تماشاي آثار هنري 17.2%، تماشاي نمايش، رقص و نمايش سنتي 12.4%، گوش دادن به موسيقي پاپ 11.7%، گوش دادن به موسيقي كلاسيك غربي 8.6%، گوش دادن به موسيقي سنتي ژاپن 1.7%، گل آرايي 2%، مراسم چای 1.5% افراد را به خود مشغول كرده است (همان).