چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چين
مقدمه
پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در چین در سال1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام عضویت در سازمان تجارت جهانی، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد.
دوره ی نخست
دورهی نخست( 1978 تا 1985): از سال 1978 تا 1985، دورهی آغاز توسعهی عادي صنعت نشر چين به شمار میرود. در اين دوره صنعت چاپ به طور كلي نرخ رشد10درصدي داشته و گاهی به 16درصد هم رسيد كه رقمي شايان توجه و نادر در اين صنعت به حساب ميآيد.
دوره ی دوم
دورهی دوم( 1986 تا 1994): پس از سال 1985، ميزان كل چاپ كتاب در چين هرگز از رقم چاپ سال1985 تجاوز نكرد. صنعت نشر چين يك مدت طولاني 9 ساله را به بازنگري و تجديد نظر و كسب تجربه در صنعت نشر سپري كرد. پس از سال 1986 بازار كتاب چين شاهد يك رشد منفي و يا رشد كم بود كه براي توسعهی آن بايد نيرويي تازه به صنعت نشر دميده ميشد. با رشد مصرف كتاب در چين در این دوره، رشد صنعت نشر نيز ارتقا يافت. در حقيقت، در اين سال بازار فروش كتاب جاي خود را به بازار خريد كتاب داد. اين دورهی گذر، به دليل توسعهی اقتصادي سريع چين امري اجتناب ناپذير مينمود.
اين دوره بیشتر دورهی تجربه آموزی بود و بازنگريهايي در صنعت نشر انجام گرفت كه باز هم چندان مؤثر و كارآ نبود. بررسيها نشان ميدهد كه علت رشد ناكافي اين صنعـت در اين دورهی9 ساله، فقـدان تحـولات و تغييرات كافي براي توسعهی بازار كتاب بود. ضمن آنكه نـو آوري در سيستم نشـر و توزيـع كتاب چين هنوز جايگاه مطلوبي نداشت.
دوره ی سوم
دورهی سوم(پس از سال1995): در سال1995، صنعت نشـر كتاب چين به دورهی سردرگمي و بازنـگري در خود پايان داد و ميزان تولید صنعت نشـر چـين افزايش يافت و يك دورهی جديد توسعـه در اين صنعت آغاز گرديد. يكي از علتهاي اصلي توسعهی بازار كتاب و انتشارات چين در اين دوران، رشد اقتصادي سريع و پايدار چين بود. در اين دوره، ساختار صنعت نشر چين دستخوش تحـول گرديده و نظام اداري، اجرايي و روشهاي مدیریتی و فروش نيز بهبود يافت. در اين دوره، كنترل بر بهاي كتابهاي درسي مدارس ابتدايي و متوسطهی چين بهتدريج كاهش يافت و فرايند تنوير افكار عمومي در زمينهی توسعهی صنعت نشر چين آغاز و آگاهي مردم به روند اصلاحات و مؤسساتي شدن و مالكيت اشتراكي اين صنعت بيشتر شد.
دوره ی چهارم
دورهی چهارم(پس از سال2001) و تشکیل گروههای انتشارات چين: دولت چین با استفاده از تجريبات بين المللي به این نتیجه رسید كه توسعهی سريع بازار كتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، به ايجاد مؤسسات قوی انتشاراتي نياز دارد. با اين اقدام است که ميتوان ضمن کمک به توسعهی صنعت نشر، پاسخگوي نيازهاي بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصهی بین المللی بود.