گوان خن چین، درام نویس بزرگ سلسله ی یوان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۵۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
سلسله یوان

درام تئاتر(اپرای چینی)، بخش مهمی از فرهنگ برجسته­‌ی سنتی چین به شمار می­ آید و نمایشنامه­‌ها و اپرا و درام سلسله­‌ی یوان در قرن 13 میلادی، درتاریخ تئاتر چین جایگاه ویژه ­ای داشته ودارد.

«گوان خَن­ چین» درام نویس بزرگ در دوران سلسله یوان(مغول‌­ها)می­ زیست. در دوران این سلسله به علت درهم آمیختگی ملت­‌های متفاوت، تاثیر و نفوذ اخلاقی ریشه­‌دار نژاد اکثریت خن(← سلسله هان)، نسبتا سست و ضعیف شد. در چنین شرایطی بود که تئاتر درام و اپرای چینی توسعه یافت و تعداد زیادی نمایش نامه نویس برجسته پابه عرصه­‌ی وجود گذاشته و آثار ماندگاری خلق کردند که برجسته ترین آنان همان«گوان خَن­ چین»بود. اپرای دوران سلسله یوان در تاریخ ادبیات چین همیشه جایگاه مهمی را دراشغال داشته است.

«گوان خَن ­چین» درتمام عمر خود جمعا بیش از 60 نمایش­نامه به رشته‌­ی تحریر در آورد که تنها 18 مورد از آن­ها باقی مانده است. در میان این نمایش­نامه­‌ها تراژدی‌­های غم انگیز، کمدی و طنز، تئاتر عاشقانه و درام ­‌های اجتماعی که افشاگر تاریکی‌­ها ومشکلات اجتماعی است، دیده می ­شود. تراژدی موسوم به «رنجش وخشم دوایر» اثری است ماندگار که بهترین تراژدی در تئاتر کلاسیک چین به شمار می ­رود. نویسنده تخیلات معجزه گونه‌­ی خود را به مضمون این درام افزوده است. این درام داستانی تکان دهنده وغم انگیز است و خالق اثر از این طریق با حمایت از نیروهای عدالت خواه درواقع چهره­‌ی جامعه­‌ی تاریک دوران خود را افشا می­ کند.

«گوان خَن­ چین» به عنوان یک درام نویس، با زندگی قشرهای پایین جامعه بسیار آشنا بود، وی نه تنها به آفرینش اثری ادبی می­ پرداخت، بلکه گاهی هم به اتفاق هنرپیشگان در صحنه­‌ی نمایش به هنرنمایی می ­کرد و درنتیجه، زمینه­‌ی جلب توجه تماشاگران را فراهم می­ ساخت.

«گوان خَن ­چین» درحقیقت بنیانگذار تئاتر در سلسله یوان است و درتاریخ ادبیات باستانی چین، نمایش­نامه­‌های وی چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی، بی همتاست. روحیه‌­ی مردمی، استادی و مهارت وبرجستگی وی در تسلط به زبان و ادبیات و هم­چنین دستاورد­های هنری وی درتنوع بخشیدن به هنر تئاتر، برای درام‌­نویسان نسل­‌های بعدی نمونه و سرمشق بوده است.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد. (1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.