میزان سرمایه گذاری در توسعه ی آموزش در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۳۸ توسط Momeni (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
سرمایه گذاری در توسعه ی آموزش در چین

در سال 2001 میلادی، دولت چین بالغ بر ۳۵/۵ میلیارد دلار در زمینه ­ی توسعه ­ی بخش آموزش این کشور سرمایه گذاری کرد که ۱۶/۴۸ درصد نسبت به سال 1997 افزایش داشته است. به گزارش وزارت آموزش و پرورش این مبلغ عمدتاً در جهت توسعه ­ی آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی و سایر نهادهای آموزشی برای بهبود و ارتقای شیوه ­های تدریس هزینه شده است.

طبق این گزارش، بودجه­ ی اختصاص یافته به بخش آموزش در سال2002 شامل 55/2 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی کشور بوده که ۰/۰۶ درصد بیشتر از سال 1997 بوده است. از آغاز قرن بیست و یکم، دولت چین توسعه ­ی بخش ‎آموزشی و ارتقای سطح تعلیم و تربیت در این کشور را در دستور کار خود قرار داده و از آن به­ عنوان مهم ­ترین برنامه­ ی توسعه ­ی ملی کشور نام می ­برد.

کشور چین در نخستین دهه از قرن 21، به دستاوردهای چشمگیری در عرصه ­ی آموزش و پرورش نائل شده و به طراحی نظام آموزشی با ویژگی خاص این کشور پرداخته است که از آن جمله می­ توان به افزایش نرخ سرمایه گذاری در بخش اموزش به میزان190/3 درصد از رشد تولید ناخالص کشور اشاره کرد. به طور کلی می­ توان گفت که نرخ سرمایه گذاری آموزشی طی سال­ های2003 تاکنون سالانه افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس گزارش منتشره از سوی وزارت آموزش چین مجموع هزینه ­های بخش آموزش در سال 2003 مبلغ 549 میلیارد دلار، در سال 2004 مبلغ 632 میلیارد دلار، در سال 2005 مبلغ 742 میلیارد دلار، در سال 2006 مبلغ 896 میلیارد دلار و در سال 2007 بالغ بر یک تریلیون و 158 میلیارد دلار بوده است.[۱]

بدین ترتیب طی 5 سال، سرمایه گذاری در این بخش تقریباً دو برابر شده است. اگرچه این کشور هنوز تا رسیدن به نرخ جهان پیشرفته که 6 درصد از تولید ناخالص ملی است، فاصله دارد.[۲][۳]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. وبسایت وزارت آموزش و پرورش چین: www.moe.edu.cn
  2. China’s Quiet Educational revolution. A Report from UNESCO Representative to China. China daily, 2010-04-21
  3. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص۱۲۴۲.