آسیب شناسی اجتماعی در سنگال
جامعه سنگال مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه جامعه ی در حال انتقال از جامعه ای سنتی به جامعه ای مدرن می باشد. این انتقال باعث بزهکاری های اجتماعی مختلفی در مسائل انسانی، حوزه ی اداری، زمینه های اخلاقی و جرائم فردی و گروهی در این کشور شده است که به اهم این بزهکاری های اجتماعی در قسمت های ذیل پرداخته می شود.
4 - 8 - 1 - فساد اداری
در سنگال مانند دیگر کشورها فساد اداری نیز به چشم می خورد. حدود 23% تا 49% در سال 2011 میزان رشوه گیری گزارش شده است. بر اساس آمار جهانی سال 2009 ميلادي که توسط یکی از سازمان های غیر دولتی به نام" سازمان شفاف سازی بین المللی" (Trasparency International) (TI) از بین کشورها، بیشترین میزان فساد در کامرون، لیبریا، اوگاندا و سیرالئون وجود دارد. در سال های اخیرگزارش شده است که میزان رشوه در این کشورها بیش از 50% بوده است. اگر این کشورها را در گروه اول قرار دهیم کشور سنگال را باید در گروه دوم به موازات ارمنستان، آذربایجان، بولیوی، کامبوج، غنا، اندونزی، عراق، کنیا، لیتوانی، مولداوی، مغولستان، قرار دارد که میزان رشوه گیری در این کشورها بین 23% و 49% است. در سنگال از 39% افرادی که از آنها سوال شده پاسخ داده که آنها رشوه داده اند. در کشور سنگال فساد اداری بیشتر در نهادهای عمومی و دادگستری دیده می شود.
4 - 8 - 2 - بزهکاری کودکان و نوجوانان
به سختی می توان گفت که در کشور سنگال سیاست اجتماعی حفاظتی منسجمی برای کودکان وجود داشته باشد. متون قانونی بیشتر برای گروه خاصی از کودکان مثل معلولین و یا گروه آسیب پذیر تدوین شده است. از زمان استقلال، وزارت امور اجتماعی نتوانست جایی برای خود بین وزارت کار، وزارت بهداشت و سلامت و توسعه اجتماعی خانواده و اتحاد ملی پیدا کند. سیاست اجتماعی و ساختارهای منسجمی برای حمایت از کودکان وجود ندارد و خانواده مسئولیت خطرات را به عهده می گیرد.
بیست و پنج درصد دختران و پسران (گاهی 5 ساله) از خانواده های خود جدا هستند و مجبورند به خاطر زنده ماندن برای فرد دیگری مثل مارابوها[1] گدایی کنند. کودکان خیابانی و همراهان گداها نیز از جمله دیگر کودکان قربانی سوء استفاده جنسی و درگیری های مسلحانه هستند. فقط در سال 2010 پنجاه هزار کودک (Radio France Internationale, Archive 21 avril 2010) درجدایی و قطع رابطه ابدی با خانواده های خود هستند و در شهر داکار و دیگر شهرهای بزرگ زندگی خود را در خیابان ها سپری می کنند.
کودکان خیابانی قشر خاصی را تشکیل می دهند که یا موقتاً و یا دائماً با خانواده خود قطع رابطه کرده و یا اصلاً هیچ رابطه ای فامیلی ندارند. تعداد آنها مشخص نیست. بیشتر مذکر هستند اما در بین آنها دختر هم دیده می شود. سن آنها بین 10 تا 18 سال است که از صبح تا شب در خیابان ها هستند، شب ها یا در خیابان می خوابند و یا به خانه های خود باز می گردند.
طلبه های کودک معمولاً پسر بچه هایی هستند که توسط والدینشان به یک مارابوت سپرده شده اند تا قرآن یاد بگیرند. این طلبه ها در مراکز شهری مخصوصاً در شهر داکار وجود دارند. نرخ آن 43% در سال 1997 بوده است. این طلبه ها برای تأمین معاش خود و مارابو گدایی می کنند.
بیشتر کودکان قربانی درگیری های مسلحانه اهل موریتانی هستند که به سنگال پناهنده شده اند. سال 1989 تعداد آنها 000، 15 نفر تخمین زده شده است. اکثریت این کودکان (82%) در مناطق مرزی شهر سنت لوئی و 15% آنها در داکار زندگی می کنند. با بحران های که در گینه بیسائو بوجود آمده، سنگال باید تعداد بیشتری از این کودکان را پناه دهد.
در سنگال ازدواج های اجباری و زودهنگام، ختنة دختران از جمله سنت های شومی است که سلامت دختر بچه ها را به خطر می اندازد. ختنة دختران 20% و زنان سنگالی که 60% آن در کازامانس است را آزار می دهد. بین 80% تا 100% این عمل در نزد طایفة پول و توکولور انجام می شود. درحال حاضر در کشور سنگال مبارزة شدیدی علیه این عمل وجود دارد. جوامع زنان ، پارلمان، وزارت خانواده و اتحاد ملی قانونی علیه این عمل روی دختران ارائه داده و این کار را در سال 2000 ممنوع کردند.
یک سوم کودکان سنگال برای تأمین معاش خود و خانواده شان کار می کنند. وضعیت تفریح کودکان در شهرهای بزرگ سنگال مناسب بوده و مراکز تفریحی نسبتاً زیادی پذیرای کودکان است. اما فقط در زی گین شور و مناطقی که درگیرجنگ است، کودکان هیچ نوع محیط تفریحی ندارند زیرا تمام این امکانات در درگیری ها از بین رفته اند.
4 - 8 - 3 - ختنة دختران
ميزان ختنة دختران در سنگال بين 18 تا 20 درصد بوده است. (Mottin- Sylla, 1990: 24) در سال 1990 در نزد ولوفها و سِررِها (Sérères) اين ميزان كاهش يافته است. ولي در تيرة پول ها (Peuls) و ديولاها (Diolas) و توكولورها (Toucouleurs) و ماندينگها (Mandingue) هنوز این سنت رايج است. در سال 2000 يك تظاهرات عمومي عليه اين عمل در سنگال بر پا شد.
نیز نگاه کنید به
- آسیب شناسی اجتماعی در ژاپن
- آسیب شناسی اجتماعی در روسیه
- خشونت ها و آسیب های خانواده در مصر
- خشونت های خانوادگی در چین
- آسیب شناسی اجتماعی در تونس
- آسیب شناسی اجتماعی در افغانستان
پاورقی
[1] - مارابوها افراد زاهدی (به ندرت یک زن) هستند که بیشتر یا مسلمان، و یا از معتقدان به "سَنکرِتیسم"(Syncrétisme) یعنی معتقد به مکاتب جمع آوری شده از آموزه های مختلف دینی هستند. آنها افرادی مقدس و عالِم به همه چیز و قدرتمند و دارای اراده هایی هستند که از طبیعت انسان خارج است. مارابو سمبول یک زندگی ایده آل انسانی در حد اعلا در آفریقا است. او در عدالت و قضاوت به ویژه در قضاوت های اخلاقی همتایی ندارد. در آفریقای زیر صحرا از جمله سنگال، مارابوها افرادی هستند که توان های زیادی دارند به طور مثال آنها بیماری ها را به کمک طلسم و دعا شفا می دهند و مشکلات اجتماعی افراد را بر طرف می کنند. البته مسلمان های سنی این اعمال را قبول ندارند. مارابوها چون اطلاعات عمیقی با مطالعه ی قرآن به دست آورده اند مشاوران بسیار خوبی برای افراد به شمار می آیند. آنها معمولاً برای کاری که انجام می دهند حقوقی درخواست نمی کنند ولی اخلاق ایجاب می کند که مردم حداقل نیاز های زندگی آنها را مانند خوراک و پوشاک برطرف کنند. در سنگال، مارابوها سلسله بندی شده و بالاترین رده بندی آنها از اخوان مریدیه خلیفه نام دارد. مردم سنگال به این افراد اعتقاد بسیار شدیدی دارند و از آنان تقلید می کنند، هر یک از آنان هم نشان خاص خود را دارد.(Diop, 1983: 20-25)