سیاست و حکومت سنگال

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۳۹ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «تشکیلات حکومتی جمهوری سنگال شامل قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه می‌باشد. به ‌رغم تفکیک و استقلال عمل در نهادهای جمهوری سنگال، نوعی کنترل عملکردی میان آنها وجود دارد که عاملی برای تحقق حکومت خوب در این کشور شده است. آقای "لئوپولد سدار سنگور...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تشکیلات حکومتی جمهوری سنگال شامل قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه می‌باشد. به ‌رغم تفکیک و استقلال عمل در نهادهای جمهوری سنگال، نوعی کنترل عملکردی میان آنها وجود دارد که عاملی برای تحقق حکومت خوب در این کشور شده است. آقای "لئوپولد سدار سنگور"(Léopold Sédar Senghor) اولین رئیس جمهور سنگال، جایگاه سیاسی این کشور را تا هنگام مسئولیت در 1981 ارتقا داد و به دنبال آن نیز سیستم حکومتی توانا و مقتدر در این کشور ایجاد نمود. 5 -1 - ساختار سیاسی سيستم حكومتي سنگال كه در گذشته پارلماني بود در سال 1962 با انتصاب نخست وزير، به سيستم رياستي تغيير يافت. بر اساس اصل اول قانون اساسي، نظام حکومتي اين كشور جمهوري فدرال است و دولت داراي چهل وزارتخانه است. در سنگال رئيس‌جمهور قدرت بسياري دارد. او بر اساس تغييري که در سال 2001 ميلادي در قانون اساسي سنگال ايجاد شد، هر پنج سال يک بار انتخاب مي‌شود. پيش از آن دوره رياست جمهوري هفت‌ساله بود. براي انتخاب رئيس‌جمهور انتخابات عمومي برگزار مي‌شود و راي مستقيم مردم رئيس‌جمهور را تعيين مي‌کند. نخست‌وزير در سنگال رئيس کابينه است و وزرا را تعيين مي‌کند. نخست‌وزير توسط رئيس‌جمهور تعيين مي‌شود. (Camara, 2006:6)

5 - 2 - قانون اساسی 

اولین قانون اساسی کشور سنگال مدلی از قانون اساسی جمهوری چهارم فرانسه بود. نوع نظام یک رژیم پارلمانی بود که در سال 1962 به دنبال یک بحران سیاسی به پایان رسید. قانون اساسی جدید که بر اساس مدل رژیم ریاست جمهوری بود، طی رفراندومی در سال 1963 تصویب شد. در سال 2000 رهبر اپوزیسیون برنده انتخابات ریاست جمهوری شد و تصمیم به تغییر قانون اساسی گرفت. پیش نویس قانون اساسی جدید از طریق رفراندوم در سال 2001 تصویب شد. قانون اساسی جدید توسط کارشناسانی که از سوی رئیس جمهور معین شده بودند طراحی و تحت دستورات و نظارت به رای گذاشته شد. قانون اساسی جدید سنگال نشان می دهد که سنگال یک دولت سکولار با یک نظام دموکراتیک است که شامل سیستم چند حزبی است و تمام حقوق بنیادین بشر وکنوانسیون های حقوق بشر را به رسمیت می شمارد. قانون اساسی وجود شش زبان ملی را به رسمیت می شناسد، اما فرانسه تنها زبان رسمی اداری است. در نتیجه تمام متون حقوقی، قوانین نوشته شده، تصمیمات دادگاه ها، اوراق و اسناد رسمی از جمله قانون اساسی به زبان فرانسه نوشته شده است. علاوه بر این طبق قانون اساسی یکی از شرایط انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فرانسه است. با این حال بر اساس آمار منتشره تنها 10 درصد از جمعیت سنگال توانایی خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فرانسه را دارند، بنابراین 90 درصد جمعیت از درک قوانین دولت عاجزند. (Camara, 2006: 7) قانون اساسی سنگال از زمان تدوین تا کنون چهار مرتبه مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است. در آخرین بازنگری مجلس سنا که با توصیه های عبدو دیوف(Abdou Diouf) در سال 1988 تأسیس شده بود و نیز شورای اقتصادی و اجتماعی منحل و مدت دوره ریاست جمهوری از 7 سال به 5 سال کاهش یافت و مقرر گردید که تنها برای یک دوره قابل تمدید باشد. همچنین رئیس جمهور قدرت انحلال مجلس ملی را پبدا کرد و به نخست وزیر نیز اختیاراتی واگذار شد. 5 - 3 - قوه مجريه بر اساس قانون اساسي سنگال، رئيس جمهور حافظ و مجري قانون اساسي در این کشور است. وی از اين طريق بر عملكرد منظم نهادها، حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور نظارت و حراست دائم دارد. او ریاست شورای وزیران را نیز بر عهده دارد. همچنین رئيس نيروهاي مسلح وشوراي عالي دفاع ملي نيز مي باشد. انتصابات در نيروهاي مسلح از اختيارات اوست. رئیس جمهور با کمک کابینه وزیران و دبیرخانه کل ریاست جمهوری، وظایف خود را انجام می هد. ریاست دبیر خانه به عهده رئیس دفتر رئیس جمهور است که عنوان وزیر ارشد را دارد و از نظر سلسله مراتب اداری درحد معاون رئیس جمهور است. انتصاب نخست وزير نيز از اختيارات رئيس جمهور به شمار رفته و رئيس جمهور مي تواند پس از كسب نظرات نخست وزير و رئيس مجلس، به انحلال مجلس ملي مبادرت ورزد. تعيين سياست هاي كلي در اداره كشور از وظايف دولت سنگال به رياست نخست وزير مي باشد. دولت بايد در مقابل رئيس جمهور و مجلس ملي نسبت به عملكرد خود، پاسخگو باشد و در غير اين صورت، مجلس مي تواند دولت را استيضاح و از کار برکنار كند. .(Camara, 2006: 6)

          در ژانويه سال 2001 ميلادي، سنگالي‌ها به تصويب قانوني که برابري حقوق زن و مرد را رسميت مي‌بخشيد، راي مثبت دادند. در کشور سنگال رييس‌جمهور داراي قدرت زيادي است. بر اساس تغييري که در قانون اساسي سنگال در سال 2001 ميلادي ايجاد شد، رئيس‌جمهور هر هفت سال يک بار انتخاب مي‌شود.  انتخابات رياست جمهوري سنگال مجددا در 25 فوريه سال 2007 ميلادي، برگزار شد و آقاي عبدالله واد براي مدت پنج سال ديگر رييس‌جمهور باقي ماند. "شيخ حجيبو سوماره" ( Cheikh  Hajibo Somareh) در ژوئن 2007 ميلادي به عنوان نخست‌وزير اين کشور انتخاب شد. در سال 2000 عبدالله واد ازحزب دمکرات که در انتخابات بر عبددیوف پیروز ‌شد. او به 40 سال قانون سوسیالیستی در سنگال پایان داد.  عبدالله واد 20 سال از معارضان دولت در سنگال بوده است و با شعار مخالفت و جدایی از غرب توانست نظر مردم را جلب کند. او تلاش کرد که رابطه خود را با غرب کم کرده و به کشورهای مستقلی چون ایران، هند و چین نزدیک شود. این امر با مخالفت کشورهای غربی روبه رو شد. دول غربی در این مدت از اعطای تسهیلات چون گذشته به سنگال خوداری ‌کرده و به تقویت گروه‌های مخالف واد در کشور‌پرداختند. واد تلاش های بسیاری در تحکیم و بنیان نهادن پایه های دموکراسی در سنگال کرد. امروزه سنگال یکی از باثبات‌ترین دموکراسی‌های غرب آفریقا و حتی آفریقا به شمار می‌آید. (Gritzner, 2007: 24)
     آزادي انجمن‌ها و  مطبوعات براي مدت‌هاست که در سنگال تثبيت شده ‌است. در ضمن در سنگال شخصیت های دیگر تأثیر گذار که در شکل گیری سیاست و حکومت آن نقش داشته اند، وجود دارد از جمله آنها افرادی مانند "لامین گی"  (Lamine Gueye)   که اسم وی بر روی بسیاری از مؤسسات، مدارس، خیابان ها و ... سنگال وجود دارد که یادآور خاطرات اوست.  در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آقای "مًکی سال" ( Macky Sall) ،  به عنوان چهارمین رئیس جمهورسنگال بر گزیده شد که  در انتخابات دور پنج ساله دوم نیز موفق گردید و تا سال 2020 همچنان رئیس جمهور این کشور است. 
 -  5  4 -  قوه مقننه - نظام و نهاد قانون گذاری

قوه مقننه اين كشور از دو نهاد مجلس ملي و مجلس سنا تشكيل شده است. تا قبل از سال1999 م قوه مقننه سنگال تنها شامل مجلس ملی بود. مجلس ملي اين کشور 120 کرسي داشت که نمايندگان نود کرسي آن، با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شدند و سی نماينده‌ ديگر، از طريق نظام تعيين تعداد نمايندگان به نسبت جمعيت هر منطقه در سطح كشور تعيين مي‌شدند. مجلس سناي اين کشور نيز برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری عبدو دیوف دومین رئیس جمهور این کشور، در سال 1999م تأسیس گردید، اما در سال 2002 به دنبال پیروزی آقای واد درانتخابات ریاست جمهوری با اصلاح قانون اساسی جدید مجلس سنا ملغی گردید. پس از انحلال مجلس سنا در بازنگري قانون اساسي ، نظام قانونگذاري سنگال بر سيستم تك مجلسي پايه گذاري شد و مدت هر دوره مجلس، پنج سال تعيين شد. مجلس ملي سابق سنگال كه در تاريخ 29 آوريل 2001 داراي 120 نماينده بود در مجلس منتخب ژوئن 2007 به 150 افزايش يافت. در این سال قانون تشكيل مجدد مجلس سنا تصويب گرديد و اين مجلس داراي 100 سناتور گردید كه 65 نفر از سناتورها توسط رئيس‌جمهور منصوب شدند و 35 نفر باقیمانده منتخب مردم بودند که طی انتخابات حزب حاکم سنگال 34 کرسی از 35 کرسی را به خود اختصاص داد. قابل ذکر است پس از شکست حزب حاکم در انتخابات مجامع محلی مارس 2009 و درخواست ملت مبنی بر کاهش هزینه های دولت، رئیس جمهور قصد داشت مجلس سنا را منحل نماید. باید افزود که رئیس مجلس سنا، شهردار سابق داکار نیز بود که در انتخابات شهرداری ها شکست خورد. بر اساس ماده 63 قانون اساسي سنگال، مجلس ملي مجاز است دو مرتبه در طول يك سال، نشست عادي خود را تشكيل دهد و جلسات هر نشست مي تواند حداكثر تا چهار ماه ادامه داشته باشد. اولين نشست عادي مجلس سه ماهه دوم سال و نشست دوم الزاماً بايد در نيمه اول ماه اكتبر هر سال، شروع به فعاليت نمايد. همه ساله در نشست دوم مجلس در خصوص بودجه سال آتي دولت، بحث مي شود. جلسات فوق العاده مجلس نيز در صورت لزوم تشكيل مي گردد. اين جلسات بواسطه تصميم دفتر مجلس، درخواست كتبي بيش از نيمي از اعضاء و تصميم رئيس جمهور و يا به پيشنهاد نخست وزير و موافقت رئيس جمهور تشكيل مي شود. مدت نشست هاي فوق العاده مجلس نمي تواند از 15 روز فراتر رود. مجلس سنگال علاوه بر امر قانونگذاري، بر عملكرد دولت نيز نظارت دارد و مي تواند با استيضاح دولت، موجب استعفاي آن شود. درانتخابات مجلس ملی سنگال در ژوئن 2007 حزب حاکم سنگال با کسب 131 کرسی از 150 کرسی، مجلس ملی را نیز از آن خود نمود و آقای "مکی سال" (Machy Sall) (نخست وزیر سابق) به ریاست مجلس ملی انتخاب شد. (Samb, 2007:7) 5 - 5 - قوه قضائیه - نظام قضائی سیستم قضایی سنگال برگرفته از قوانین مدنی فرانسوی است. دراین کشور دادگاه عالی قانون اساسی نیز وجود دارد که برای اجرایی شدن و انجام درست مواد اين قانون نظارت و به موارد حقوقي پيش آمده درباره‌ي آن رسيدگي مي‌کند. دادگاه دولتي سنگال، به دعاوي که يک طرف آن افراد و طرف دیگر نهادهاي قانوني دولتي باشند، رسيدگي مي‌کند. همچنين گفتني است که اين کشور صلاحيت داوري دادگاه بين‌المللي را پذيرفته است. در سال 1960 ميلادي، ديوان عالي سنگال ايجاد شد كه اعضاي آن را رييس‌جمهور تعيين مي‌‌‌كند. در سال 1962 ميلادي نيز، دادگاه عالي اين كشور با شانزده عضو منتخب نمايندگان مجلس ملي تشكيل شد. يك دادگاه دولتي امنيت نيز براي موارد حقوقي در زمينه‌ي سياسي در سنگال وجود دارد. قانون اساسي سنگال، استقلال عمل دادگاه‌ها و رويه‌هاي داوري بين نهادهاي اجرايي، قانون‌گذار و نظامي را به رسميت شناخته و از آن دفاع مي‌كند. بر اساس ماده 88 قانون اساسي سنگال، قوه قضائيه مستقل از قواي ديگر حكومتي عمل مي كند. اركان قوه قضائيه عبارت است از: شوراي قانون اساسي؛ شوراي حكومتي ؛ ديوان عالي كشور ؛ ديوان محاسبات، دادگاه ها و محاكم.

در قانون اساسي، ايفاي نقش ديوان عالي قضائي نیز پيش بيني گردیده است. مقامات قوه مجريه در مقابل اين ديوان پاسخگو هستند. تنها مرجع رسيدگي به سوء استفاده از قدرت از سوي مسئولين دولتي شوراي حكومتي است. ديوان عالي كشور نيز تجديد نظر بر احكام دادگاه هاي بدوي را بر عهده دارد.

بین سال های 1960 تا 1992 دادگاه عالي در سنگال فعال بوده است. رئيس آن بعنوان رئيس قوه قضائيه به حساب می آید. در حالیکه در سال 1992 بدنبال اصلاح نظام قضائي اين دادگاه تعطيل شد. ولي لايحه ادغام ديوان عالي كشور و شوراي دولت و ايجاد دادگاه عالي مجدداً در پايان ماه ژوئيه 2008 توسط كنگره پارلمان تصويب و اين دادگاه از اوت 2008 شروع بكار كرد. همچنین نهادی بنام نهاد میانجی ایجاد شد که به نظرات وانتقادات مردمی نسبت به عملکرد سیستم قضایی کشور رسیدگی می کند. 5 - 5 - 1 - شوراي قانون اساسي

شورای قانون اساسی دارای پنج عضو است که شامل یک رئیس، یک معاون و سه قاضی برای یک دوره شش ساله فعالیت می نمایند. این شورا مشروعیت قوانین و تعهدات بین المللی، منازعات بین قوه مجریه و مقننه، منازعات بین شورای حکومتی و دیوان عالی کشور را بررسی می کند. قضات این شورا پس از دریافت نظر شورای عالی قضایی از سوی رئیس جمهور منصوب می شوند و غیر قابل انفصال هستند.

5 - 5 - 2 - شورای حکومتی وظیفه این شورا داوری در مورد سوء استفاده از قدرت توسط مقامات اجرایی می باشد. این شورا تصمیمات دیوان محاسبات را از طریق توسل به حق استیناف رسمیت می دهد و قابل اجرا می کند. 5 - 5 - 3 - دیوان عالی کشور

این دیوان در عمل متشکل از رئیس اصلی، سه رئیس بخش و حداقل نه نفر مشاور می باشد. بخش اول موارد کیفری، بخش دوم موارد مدنی و تجاری و بخش سوم مسائل اجتماعی مانند قوانین کار و تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهند.

5 - 5 - 4 - ديوان محاسبات وظیفه این دیوان بررسی حساب های عمومی است. در واقع اعتبارات سرمایه ای و ارزشی اجرا شده توسط بخش دولتی و یا بخش خصوصی را این نهاد تضمین می نماید. قضات این دیوان پس از تایید نظرشورای عالی از سوی رئیس جمهور منصوب گردیده و غیرقابل انفصال می باشند. 5 - 5 - 5 - دیوان عالی قضایی اعضای این دیوان توسط مجلس ملی انتخاب شده و ریاست آن را یک قاضی بر عهده دارد. مسئولیت آن رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور در اجرای وظایفش می باشد. این تخلفات زمانی مطرح می شود که رئیس جمهور متهم به انجام خیانت های بزرگ شده باشد. دیگر اعضای دولت مانند نخست وزیر و اعضای کابینه نیز اگر در دوره تصدی مسئولیت مرتکب جرم یا خطا شوند این دیوان به اتهام آنها رسیدگی نموده و در صورت اثبات جرم آنها را محکوم به مجازات می نماید. 5 - 5 - 6 - ویژگی های نظام قضایی مبانی حقوقی جمهوری سنگال بر گرفته از قوانین فرانسه است. دلیل این امر نیز در استعمار سنگال از سوی فرانسه برای مدتی بیش از 300 سال و سلطه آن بر نظام اداری این کشور است. در دوران استعمار، مناصب دولتی غالباً در اختیار کسانی قرار داشت که از دانشگاه های فرانسه فارغ التحصیل می شدند. شاید به همین دلیل است که ریاست قبلی و کنونی دادگاه بین المللی لاهه نیز برای دو دوره متوالی به حقوقدانان سنگالی احاله شده است و یا دیوان بین المللی دادگستری که به جنایات جنگی رسیدگی می کند، تحت مدیریت یک سنگالی فعالیت می نماید و یا مدیریت سازمان های یونسکو و فائو در دست حقوقدانان سنگالی قرار دارد..(Samb, 2006:7-8) 5 - 6 - فرهنگ سیاسی مشتری مداری در حوزه سیاست ستون فقرات فرهنگ سیاسی سنگال است. در انتخابات های مختلف احزاب سیاسی در رقابت ها عمدتا بر اساس روابط مشتری مورد حمایت قرار می گیرند. سیاستمداران و کارگزاران سیاسی سنگال با اثبات موثر بودن بخشندگی در توزیع قدرت طرفداران خود را جلب می کنند. برخی صاحب نظران همین خصیصه را اساس قرار داد اجتماعی در سنگال دانسته اند. سیاست های انتخاباتی هر دهه که می گذرد رقابتی تر شده است. مبارزه در این میدان با رشد نسبی نسل جدید باعث شده هر گروه از نسل جدید سعی کرده نماینده ای برای رقابت سیاسی از جانب خود معرفی نماید. سنگال احساس هویت ملی واضحی دارد که در کنار هویت های مختلف قومی، مذهبی و منطقه ای خود را نشان می دهد. آنها به تاریخ دستاورد های سیاسی خود از جمله انتخاب یک فرد از اقلیت قومی – مذهبی به عنوان اولین رئیس جمهور خود ( سدار سنگور – مسیحی) افتخار می کنند. این افتخار ملی در تاریخ سیاسی این کشور تحمل و مشمول کل کشور گردیده که یک رهبری سیاسی منتخب از هر قوم و مذهب که باشد، تقویت شود و نه به صورت انحصاری انتخاب رهبر سیاسی در اختیار یک قوم اکثریت قرار گیرد و به صورت سیاست قومی در آید. تقریبا نه نفر از ده نفر سنگالی معتقد است که دموکراسی بهترین سیستم سیاسی است و نخبگان سیاسی این کشور به طور گسترده در مورد قوانین و نهاد های حاکم بر انتخابات این کشور توافق دارند. سنگال هرگز کودتا نکرده است و از تعهد بالائی نسبت به حکومت غیر نظامی در میان مردم و نخبگان سیاسی بر خوردار است. از زمان استقلال تاکنون سیاه افسران نیروهای مسلح نیز به تعهد عدم مداخله در سیاست پایبند بوده اند. رقابت و پاسخگوئی سیاسی در سیستم انتخاباتی این کشور نهادینه شده بگونه ای که سیستم انتخابات شفاف است و نتایج قابل اعتمادی را ارائه می دهد که مورد قبول احزاب سیاسی است گر چه ممکن است این یک سیستم کاملا بدون نقص نباشد ولی توسط اکثریت نخبگان سیاسی پذیرفته شده است. سنگال در کنار احزاب متعدد، دارای حدود 12000 سازمان مردم نهاد ( NGOs) بوده که یک جامعه مدنی بسیار قوی و پویا شکل داده است و این جامعه مدنی نقش بسزائی در سلامت و تحرک انتخاباتی ایفا می کند. همچنین باعث یک رشد دائم سیاسی پایدار در کشور شده است. جامعه سنگال با مطبوعات و رسانه های جمعی دولتی و خصوصا بخش گسترده خصوصی مستقل جامعه ای آزاد از لحاظ گردش اطلاعات پیدا کرده که به آموزش و توسعه فرهنگ سیاسی دموکراتیک این کشور روز به روز افزوده است. (Senegal - Political Culture, 2020: 1-2)

7-5- نظام حزبی جمهوری سنگال یکی از کشورهای دموکراتیک و لائیک با سیستم ریاست جمهوری و مبتنی بر تعدد احزاب است. فعالیت آزادانه احزاب سیاسی و مطبوعات در این کشور قابل توجه و چشمگیر است. سنگال در میان کشورهای آفریقایی با استقرار یک سیستم چند حزبی در اوایل دهه 1970 و دستیابی به گذار مسالمت آمیز سیاسی در ماه مارس 2000، در میان کشورهای آفریقایی پیشگام در دموکراسی بوده است. احزاب سیاسی در قانون اساسی سنگال به عنوان مجرایی جهت کمک به بیان حق رأی تعریف شده است. این احزاب ملزم به رعایت تعهدات مدنی و تجاری، برنامه انتخاباتی، قانون احزاب سیاسی مورخ 6 مه 1981 و فرمان 75- 1088 مورخ 23 اکتبر 1975 در مورد مراحل حسابرسی در مورد احزاب سیاسی هستند. (Fall, 2007: 5) بر مبناي قانون اساسي سنگال، احزاب سياسي رسمي اين کشور عبارتند از :حزب سوسياليست؛ حزب ليبرال دموكراتيك؛ حزب استقلال آفريقا؛ حزب ماركسيست. درسال 1976 سدار سنگور برای اولین بارسیستم چند حزبی را در سنگال شکل داد. تا قبل این تاریخ فقط تک حزب او ( حزب سوسیالیست سنگال) وجود داشت و در این زمان چهار حزب شکل گرفت. پنج سال بعد عبدو دیوپ سیستم چند حزبی گسترده تری را مطرح کرد بدین صورت که هر گروه از شهروندان سنگال می توانند حزب سیاسی خود را تاسیس کنند. این حرکت باعث شد تا سال 2014 حدود 228 حزب در سنگال شکل گیرد به گونه ای که بیشتر آنها حتی آدرس دقیق دبیر خانه نداشت و بعضا فقط اسم چند نفر موسس آنها اعلام شده بود. نقش اصلی حزب سیاسی صرفا اعلام وجود نیست بلکه شرکت در حیات سیاسی و کسب قدرت و ایفای نقش در مدیریت قدرت می باشد.

   در جریان انتخابات ، احزاب سیاسی و ائتلاف های احزاب سیاسی که از نظر قانونی تشکیل شده اند می توانند با اعلام رسمی نامزدهای خود در رقابت شرکت کنند. نامزدهای مستقل می توانند در انتخابات ملی نیز شرکت کنند. در هر صورت ، نامزدهایی که می خواهند تحت لوای یک حزب سیاسی ، ائتلاف احزاب سیاسی یا به عنوان یک حزب مستقل به رقابت بپردازند ، باید از مفاد قانون پیروی کنند. 
  برای انتخابات منطقه ای ، شهرداری و روستایی ، هر حزب سیاسی یا ائتلافی از احزاب سیاسی که مایل به شرکت در انتخابات هستند ، قبل از هر چیز باید نامزدهای خود را اعلام کند. این اعلام نامزدها باید مطابق با مفاد قانون انتخابات ، به ویژه مقررات برای انتخابات منطقه و برای انتخابات روستایی انجام شود. با این حال ، قانون انتخابات هیچ ماده ای ندارد که به نامزدهای مستقل اجازه رقابت در انتخابات محلی را بدهد.

تا چهل سال پیش از مارس سال2000 میلادی، سنگال تحت حاکمیت یک حزب سوسیالیست بود. لئوپولد سدار سنگور(Léopold Sedar Senghor)، اولین رئیس جمهور سنگال از زمان استقلال در چهارم آوریل 1960 بود و پس از او جانشین انتصابی اش "عبدو ديوف" (Abdou Diouf) در سال 1981 به ریاست جمهوری رسید. مردم در حمایت از این حزب متحد بودند چرا که چندین سال پس از استقلال هم همچنان تب ضد استعماری در میان مردم وجود داشت و سنگال تنها به ظاهر یک حکومت چند حزبیِ دموکرات داشت. به عنوان کرسی سابق مستعمرات فرانسه در آفریقای غربی، سنگال به عنوان کشوری مستقل، پتانسیل زیادی برای موفقیت داشت چرا که زیرساخت های سیاسی و آموزشی برای یک دموکراسی موفق در آن وجود داشت.

افزایش نارضایتی ها از سیاست های حزب سوسیالیست شعله شکل گیری جنبش های مخالف را روشن کرد که از جمله آن می توان به جنبش های قدرتمند دانشجویان و کارگران اشاره کرد. در نتیجه افزایش سطح نارضایتی ها و بسیج عمومی برای تغییر وضعیتِ موجود، ائتلافی از احزاب مخالفِ سنگال که توسط عبدالله واد و حزبی که او رهبری کرد به حاکمیت حزبِ سوسیالیست در دور دوم رای گیری سال 2000 پایان دادند. اما فقط چند ماه طول کشید تا این ائتلاف نیز از هم بگسلد، و آن زمانی بود که احزاب کوچک تر اپوزسیون عبدلله واد و حزب اش را به پیگری نکردن اهداف ائتلاف متهم کردند. با این وجود احزاب سیاسی جدی و نقش آفرین در این کشور امروز کمتر از 228 حزب می باشد که مهمترین و فعال ترین آنها عبارتند از: - اتحاد تجدید دمکراتیک (URD) به دبیر کلی جیبو کا - حزب سوسیالیت سنگال (PS) به دبیر کلی عثمان تاتور جنگ - حزب دمکراتیک سنگال (PDS) به ریاست عبداله واد رئیس جمهور سابق سنگال - ائتلاف نیروهای توسعه (AFD)به ریاست مصطفی نیاس - اتحاد یه برای جمهوری (UPR) به ریاست دودو اندی - حزب استقلال و کار (PIT)به دبیر کلی احمد دانسو خو - حزب آفریقائی استقلال (PAI) به ریاست مجموت جوپ و..... (دفتر مطالعات سیاسی بین المللی،1387: 135-140)

بین سال های 2001 تا 2010 مهمترین احزاب که با حضور خود به صورت مستقل یا ائتلاف با دیگر احزاب در مجلس نقش اصلی را در تعیین دولت داشته اند عبارت از : اتحاد تجدید دمکراتیک – حزب آفریقائی برای دمکراسی و سوسیالیسم – حزب لیبرال سنگال – حزب برای توسعه و شهروندی - ائتلاف برای توسعه و عدالت – مجمع ملی دمکراتیک – حزب استقلال و کار – حزب سوسیالیست – ائتلاف نیروهای توسعه – اجتماع برای مردم – جبهه سوسیالیسم و دمکراسی – اتحاد ملی میهن پرستی – حرکت اصلاح برای توسعه اجتماعی – اجتماع محیط زیست شناسان سنگال – حزب سوسیال دمکرات سنگال بوده اند. (Solidaire Internationale, 2010:29)

   فضای سیاسی سنگال با بازی ائتلاف های بزرگ خصوصاً در چرخه های انتخاباتی مشخص می شود ، این برای اکثریت برنده ریاست جمهوری و همچنین حزب مخالفان صادق است. در نتیجه ، احزاب سیاسی که به طور معمول شانسی برای موفقیت در انتخاب، نامزد ندارند ، اغلب به لطف ائتلاف ها موفق می شوند نامزدهای خود را انتخاب کنند. این واقعیت ممکن است هنگام تلاش برای ارزیابی واقعی رقابت سیاسی و وزن انتخاباتی احزاب مختلف گمراه کننده باشد. بطور کلی سیستم سیاسی سنگال با ادغام ها ، ائتلاف ها و اختلافات بی پایان مشخص می شود.

تجزیه و تحلیل قانون احزاب سیاسی نشان می دهد آزادی قابل توجهی از لحاظ شرایط برای ایجاد احزاب سیاسی وجود دارد. به عنوان مثال برخلاف نیجریه و غنا که در آن مراحل ثبت نام سخت است و نیاز به تأسیس احزاب سیاسی در سراسر قلمرو ملی است، قوانین سنگال مانند بسیاری از کشورهای فرانسوی زبان است که مشخصه اصلی آن انعطاف پذیری است، به ویژه عدم وجود الزام که نشان دهنده وجود سطح خاصی از نمایندگی قبل از تشکیل حزب است. نتیجه آشکار این امر وجود تعداد بیش از حد احزاب سیاسی است. (Fall, 2007: 6) احزاب سیاسی در سنگال پیرامون سه گرایش اصلی ایدئولوژیک: لیبرالیسم، مارکسیسم- لینیسیم و دموکراسی اجتماعی شکل گرفته اند. با این حال اکثریت احزاب سیاسی از نظر ایدئولوژیکی به آنچه در اصطلاحات سیاسی "چپ" خوانده می شود، تعلق دارند. به همین دلیل است که ایدئولوژی واقعاً پایه ای برای اقدامات احزاب سیاسی است. این امر به ویژه در اتحاد استراتژیک احزاب قابل مشاهده است. (Dobry, 1992: 4) 5 - 8 - تقسیمات سیاسی و اداری استان ها پايتخت‌ سنگال‌ شهر «داكار » نام‌ دارد که در غربی ترین نقطه سنگال واقع شده است و دومین بندر غرب آفریقا پس از ابیجان به حساب می آید. این کشور از لحاظ تقسیمات اداری دارای ده منطقه می باشد که هر منطقه دارای یک استاندار است. این مناطق عبارتند از: "داکار" (Dakar )، "ديوربل" (Diourbel‌ ) ، "فاتيك‌" (Fatick )، "كاولاك‌" (Kaolack )، "كولدا" (Kolda )، "لوگا" (Louga )، "سنت لوئي"‌ (Saint Louis )، "تامباكوندا" (Tambacounda )، "تيس‌" (Thiès ) و "زی گِن شور" (Ziguinchor )می باشد. شهر داكار در اين‌ كشور طي‌ سال هاي‌ اخير به‌ منطقه‌ آزاد تجاري‌ و صنعتي‌ تبديل‌ شده‌ است‌. زمان استقلال سنگال از فرانسه چهار آوریل 1360 می باشد. 5 - 9 - روابط خارجی سنگال پس از استقلال تاکنون روابط خارجی مستمر و مستحکمی با دولت های غربی خصوصا فرانسه داشته است. این امر نفوذ فرانسه را همچنان در این کشور حفظ کرده است و پایگاه های اصلی نظامی و اقتصادی- مالی فرانسه در غرب آفریقا و جنوب صحرای آفریقا همچنان در خاک این کشور مستقر می باشد. اما این ارتباط با غرب مانع بر قراری روابط این کشور با دولت های شرق خصوصا جهان سوم نگردیده است. سنگال یکی از کشورهای آفریقائی فعال در صحنه بین المللی از بعد دیپلماتیک است و در غالب اجلاس ها وسازمان های بین المللی حضور و نقش فعال دارد. بسیاری از اجلاس های بین المللی به میزبانی این کشور در دهه های گذشته بوده است. اجلاس های مختلف " سازمان وحدت آفریقا" و " سازمان کنفرانس اسلامی" با حضور و فعالیت شخصیت های ذی نفوذ سنگال مانند سنگور، عبدو دیپ و خصوصا عبدالله واد گام های بلند موفق را تاکنون بر داشته است. در بسیاری از بحران های بین المللی مانند بحران اعراب واسرائیل ، درگیری های نظامی، سیاسی و قومی در قاره آفریقا و مسئله مبارزه با تروریسم در دهه اخیر سنگال با پادرمیانی یا وساطت و یا اعزام هیات های دیپلماتیک نقش مثبت در آنها بازی کرده است. در زمینه مشارکت در حل و فصل مناقشات بین المللی، این کشور با اعزام قابل ملاحظه ای از فرماندهان نظامی و سرباز به عنوان " پاسداران حفظ صلح" از سوی سازمان ملل متحد نقش برجسته ای در میان کشورهای آفریقائی داشته است. دولتمردان سنگالی به دلیل ضعف بنیان اقتصادی این کشور که حدود پنجاه درصد مردم آن در زیر خط فقر زندگی می کنند و همواره نیاز مستمر به دریافت کمک های خارجی دارند، تلاش کرده تا با داشتن روابط خارجی مناسب خصوصا با کشورهای ثروتمند و نفت خیز حداکثر کمک های بلا عوض یا وام های با بهره کم را دریافت نمایند تا درصدی از بودجه سالیانه خود را با این مساعدت های مالی و اقتصادی مدیریت کنند. دولتمردان این کشور علاوه بر روابط خوب با آمریکا، فرانسه، چین و هند و دیگر کشورهای دارای نفوذ در روابط بین الملل با دیگر دولت ها حداکثر رابطه را برقرار کرده اند. این حرکت به عنوان نوعی اهرم جهت تنوع بخشیدن در روابط خود با دیگر کشورها جهت بهره مندی حداکثر ازمزایا ی آنها برای پیشبرد برنامه های توسعه خود و کاهش مشکلات اقتصادی بوده است. در این زمینه روابط خوب وگرم این کشور با کشورهای عربی - اسلامی خصوصا ثروتمند و نفت خیز از جایگاه خاصی برخوردار می باشد. سنگال به تنوع شرکائ در روابط خارجی خود اعتقاد دارد.( دفتر مطالعات سیاسی بین المللی،1387: 151).

   از جمله شرکای روابط خارجی آن حتی دولت اسرائیل نیز می باشد. سنگال که در سال 1960 به استقلال دست یافت. اسرائیل چهارمین کشور در جهان بود که دولت جدید سنگال را به رسمیت شناخت. روابط سنگال با اسرائیل پس از این شناسائی برقرار شد. اسرائیل در داکار سفارت تاسیس و سنگال توسط سفارت آکردیته خود در مصر روابط خود را با اسرائیل برقرارنمود. ، پس از اوج شکوفایی روابط دو کشور بین سال های 1960 و 1966 ، روابط به تدریج کاهش یافت.  زیرا سنگال با حمایت از اعراب و مسئله فلسطین اولین تلاش ها را برای میانجیگری  کشوری آفریقائی برای حل و فصل درگیری های اسرائیل و اعراب شروع کرد. آثار جنگ شش روزه شروع به تخریب جدی مواضع اسرائیل در سنگال کرد اشغال قدس شرقی ، محل استقرار مسجد القدس ، به تقویت احساسات ضد اسرائیلی در میان بسیاری از مسلمانان سنگال و محبوبیت بخشیدن به آرمان فلسطین منجر شد. در سنگال به طور منظم با تظاهرات خیابانی و کنفرانس ها در داکار علیه اسرائیل و علیه حضور سفارت این کشور حرکت های مستمر ادامه داشته است. 

سفارت اسرائیل در سنگال در سال 1995 ، بعد ازیک وقفه که به سفارت این کشور حمله شده بود و به قطع روابط منجر شد به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین دو کشور، اقدام نمود. تأثیر محبوبیت آرمان فلسطین در سنگال نکته برجسته این حمله به سفارت اسرائیل بود. در همین زمان ، نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل تماس های خود را با بخش های مهم جامعه مدنی سنگال افزایش داد ، به ویژه با اقدامات خیرخواهانه به مناسبت اعیاد بزرگ مسلمانان. حتی دیده شده است که سفیر اسرائیل اغلب خود را در لباس بوبو( که لباس محلی سنگال است) ظاهر می کند و به زبان ولوف یا زبان فرانسه با مقامات و مردم سنگال برای جذب آنها به مواضع اسرائیل، صحبت می کند . همزمان با این حرکت های جذب کننده، اسرائیل همکاری هایی را با هدف توسعه بخش کشاورزی از جمله تاسیس 4000 مزرعه در این کشور فعالیت کرده است. گسترش این نوع همکاری در زمینه های دیگری نیز مانند نوآوری در فن آوری ، شیرین سازی آب دریا ، بیابان زایی و انرژی های تجدید پذیر ادامه یافته است . گرچه این حرکت های داوطلبانه برای ایجاد احساسات قوی طرفدار اسرائیل در نظر سنگالی ها کافی نبوده و هر از چند گاهی مسئله فلسطین باعث تنش، کاهش و یا قطع روابط بین دو کشور گردیده است.( Nian Bocar, 2020 : 1-3) مهمترین سازمان هاي بين المللي که سنگال در آن عضویت دارد . این کشورعلاوه‌ بر سازمان‌ ملل‌ متحد (UN)، در سازمان‌ خواروبار و كشاورزي‌ ملل‌ متحد (FAO)، گروه‌ 77 (G-77)، سازمان‌ بين‌المللي‌ كار (ILO )، صندوق‌ بين‌المللي‌ پول‌ (IMF)، سازمان‌ بين‌المللي‌ دريانوردي‌ (IMO )، سازمان‌ بين‌المللي‌ پليس‌ جنايي‌ (INTERPOL)، كميسيون‌ بين‌ دولتي‌ اقيانوس‌ شناسي‌ (IOC)، سازمان‌ بين‌المللي‌ مهاجرت‌ (IOM)، جنبش‌ عدم‌ تعهد (NAM)، سازمان‌ وحدت‌ آفريقا (OAU)، سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامي‌ (OIC)، سازمان‌ منع‌ سلاح هاي‌ شيميايي‌ (OPCW)، كميسيون‌ سازمان‌ ملل‌ براي‌ تجارت‌ و توسعه‌ (UNCTAD)، سازمان‌ اقتصادي‌، اجتماعي‌ و فرهنگي‌ ملل‌ متحد (UNESCO)، سازمان‌ توسعه‌ صنعتي‌ ملل‌ متحد (UNIDO)، كنفدراسيون‌ جهاني‌ كارگران‌ (WCL) ، فدراسيون‌ جهاني‌ اتحاديه‌ كارگري‌ (WFTU )، سازمان‌ بهداشت‌ جهاني‌ (WHO)، سازمان‌ جهاني‌ مالكيت‌ معنوي‌ (WIPO)، سازمان‌ تجارت‌ جهاني‌ (WTO) و بانك‌ جهاني‌ (WB) نیز عضويت‌ دارد. 5 - 10 - پرچم، نشان و سرود ملی سنگال دارای پرچم سه رنگ قرمز، زرد و سبز بوده که به صورت عمودی و مساوی در کنار هم از راست به چپ شکل گرفته است. در میان پرچم پنج ستاره پنج پر به رنگ سبز نیز مشاهده می شود. این ستاره ها به معنای امید واتحاد برای مردم سنگال بوده و در آفریقا سمبل آفریقای سیاه تلقی می شود. درواقع سه رنگ پرچم سنگال رنگ های پان آفریکنیسم می باشد. البته رنگ سبز رنگ اسلام و پرچم پیامبر آن است که دلالت بر اکثریت مسلمان در سنگال دارد گرچه برای اقلیت مسیحی در این کشور این رنگ به مفهوم امید است. رنگ زرد نیز به معنی کار، تولید و ثروت در هنر و ادبیات می باشد. رنگ قرمز نیز به معنی خون، رنگ زندگی، جانفشانی، مقاومت و پایداری است. - سرود ملی

سرود، شعار و نشان ملی جمهوری سنگال عبارتند از: سرود ملی : - همه بر کورا های ( سازهای محلی) خود بزنید و بالافون ها را بنوازید.- شیر قرمز سرخ شده است، فرمانروای دشت.- به جلو می پرد و و تیرگی ها را می زداید،- خورشید روی ترس هایمان، خورشید روی امیدمان. - به پا خیزید برادران این هم آفریقایی متحد.- رشته های قلب سبز من، شانه به شانه، - عزیز تر از برادرانم، سنگالی ها، به پا خیزید- دریا ها و منابع را متحد سازیم، - دشت و جنگل را به هم پیوند زنیم. سلام ای آفریقای مادر- سنگال، تو ای پسر نفس شیر،- تویی که بر آمده از شبی با صدای پا های اسب،- برگردان به ما، برگردان به ما، افتخار اجدادمان را.- با شکوه مانند درخت اِبن( آبنوس) و قوی به سان ماهیچه- ما راسخ می گوییم که شمشیر لکه ای ندارد.- سنگال، ما نقشه ی سنگال بزرگ خودمان را می کشیم؛-جوجه ها را در پناه پرندگان پناه دهیم.- برای انجام آن، از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب،- آموزش دهیم به ملتی که، ملتی که نیازموده اند.- اما به طرف همه ی باد های دنیا می چرخند. - سنگال، مانند تو، مانند قهرمانان تو،- ما سخت خواهیم بود، بدون نفرت، و با دو دست باز.- ما شمشیر را در صلح درغلاف قرار می دهیم.- چونکه کار سلاح ما و گفتار ما خواهد بود.- بانتو، عرب و سفید یک برادر است.- اما اگر دشمن مرزهای ما را به آتش بکشد،- ما سلاح در دست به پا بر می خیزیم.- ملتی که در برابر بد بختی ها ایمان خود را حفظ می کنند؛- جوانان و سالخوردگان، مردان و زنان.- مرگ آری به مرگ آری می گوییم اما نه به شرم. لئو پولد سدار سنگور (Léopold Sédar Senghor) شعار ملی این کشور" یک مردم، یک هدف، یک کیش" است.

علامت فوق نیز نشان ملی سنگال می باشد. 11-5- شخصیت های سیاسی شخصیت های مهم سیاسی سنگال را می توان به شرح ذیل اشاره کرد. - لئوپولد سدار سنگور( Léopold Sédar Sengh) ، اولین رئیس جمهور فقید سنگال، شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه. تولد 9 اکتبر 1906 فوت 20 دسامبر 2001 دوره ریاست جمهوری اوت 1960 تا دسامبر 1980. - عبدو دیوپ ( (Abdou Diouf ، دومین رئیس جمهور سنگال و رئیس فعلی سازمان کشورهای فرانسوی زبان. تولد 7 سپتامبر 1935 همچنان در قید حیات، دوره ریاست جمهوری ژانویه 1981 تا مارس 2000. - عبدالله واد( Abdoulaye Wade) ، سومین رئیس جمهور سنگال، استاد دانشگاه و نویسنده. تولد 29 می 1926 همچنان در قید حیات، دوره ریاست جمهوری مارس 2000 تا مارس 2012 . - مکی سال( Macky Sall) ، چهارمین و رئیس جمهورفعلی سنگال، تولد 11 دسامبر 1961 دوره ریاست جمهوری از آوریل 2012 تاکنون. ( les Presidents de la Republique du Senegal, 2020:1)

5 -12 - نیروهای مسلح و نقش آنها سنگال دارای سه دسته نیروی مسلح 1- پلیس 2- ژاندارمری 3- ارتش می باشد. ارتش به سه گروه نیروی زمینی، هوائی و دریائی تقسیم می شود. ماموریت اصلی نیروهای مسلح این کشور دفاع از تمامیت ارضی کشور و دفع هرگونه تجاوز خارجی می باشد. از زمان استقلال تاکنون نیروهای نظامی این کشور هیچگونه دخالت سیاسی در امور داخلی نداشته است. به همین دلیل سنگال از وقوع کودتا یا بروز بحران های شدید سیاسی – نظامی در امان بوده است . تعداد نیروهای مسلح سنگال حدود دوازده هزار نفر در نیروی زمینی، یک هزار نفر در نیروی دریائی و حدود هشت صد نفر در نیروی هوائی فعال هستند. حدود شش هزار نفر نیز نیروی ژاندارمری دارد. نیروهای مسلح این کشور از آموزش و نظم وانضباط خوبی برخوردار می باشند. عمده تجهیزات نظامی خود را از فرانسه و آمریکا دریافت می نماید. مدت نظام وظیفه در این کشور دوسال و اجباری است. بودجه دفاعی این کشور 9/1 تولید ناخالص ملی در سال 2006 بوده که در حدود 140 میلیون دلار آمریکا (70000 میلیون فرانک سیفا) بوده است. ارتش سنگال به عنوان نیروهای پاسدار صلح در مأموریت های مختلفی از طرف سازمان ملل در کشورهای مختلف بحران زده در دهه های گذشته نیزشرکت نموده است ( دفتر مطالعات سیاسی بین المللی،1387: 140-141)