تاسیس مراکز آموزشی در چین برای پیشرفت علمی
تأسیس مراکز آموزشی برای پیشرفت علمی
برخی از چینیها بواسطهی مواجهی با غرب و آشنایی با علم، ایده و دانش جدید، ایدههای کهنهی خود را کنار گذاشته و عمیقاً روی ارزش علم و فناوری جدید به تفکر پرداختند. برای رفع این عقب ماندگی، در سال 1862 میلادی، مؤسسهی روابط دیپلماتیک در پکن راه اندازی شد که در آن زبان انگلیسی، فرانسه و روسی آموزش داده میشد. در سال 1867 میلادی نیز مؤسسهی ستاره شناسی و ریاضیات تأسیس شد که در آن زمان در جامعه شور و هیجان خاصی را به وجود آورد. به دلیل نیاز چین به نوگرایی و به دست گرفتن استقلال خود، علم و دانش جدیدِ تولید و معرفی شده به چین از طریق ترجمه، تأثیر زیادی در دانشمندان چینی گذاشت. همزمان با این تحولات فرهنگی، رواج فرهنگ غربی و نوگرایی در چین هم زمینه پیدا کرد.
در این دوران اهمیت فزایندهای به جایگاه و نقش فرهنگ داده میشد. تا پیش از آغاز جنبش فرهنگی چهارم ماه مه سال 1919، مردم همیشه فرهنگ را نخستین موضوع مهم برای حل مشکلات چین تلقی میکردند. بدون شک، این موضوع در توسعهی فرهنگی چین مؤثر بود.[۱]
کتابشناسی
- ↑ سابقی محمدعلی(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی جلد اول ص1102