انیمه در ژاپن

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۰۳ توسط Hasti (بحث | مشارکت‌ها) (ویرایش متن)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

یکی دیگر از مؤلفه‌های هویتی مدرن در ژاپن، انیمه (انیمیشن) است، امروزه انیمه (انیمیشن) به عنوان یک فرم بصری محبوب به طور گسترده پذیرفته شده، از طریق رسانه‌های جمعی شهرتی جهانی پیدا کرده و در سراسر جهان در دسترس قرار گرفته است. تا جایی که در سایر کشورهای جهان نیز هنرمندان، خوانندگان و طرف‌داران انیمه شروع به ساختن انیمیشن های الهام گرفته از ژاپن کرده‌، جوانان در حال ایجاد باشگاه‌ها و وب‌سایت‌های مخصوص خود هستند و خلاقیت‌های طنز خود را در فضای عمومی به نمایش می‌گذارند. طرف‌داران انیمه باشگاه‌ها و انجمن‌های انیمه ژاپنی را در محوطه دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا تشکیل داده‌اند.[۱]

نمونه‌ای از انیمه ژاپنی (انیمه شهراشباح)

ادبیات مورداستفاده در صنعت انیمه کارکردهای گوناگونی دارد: آموزش، سرگرمی، خلاقیت و حتی بازتاب و شکل‌دادن به هویت. صنعت انیمه از نظر اقتصادی نیز به تجارت عظیمی تبدیل شده و حضور آن در وجوه متنوع حیات فرهنگی جامعه ژاپن به چشم می‌خورد.بسیاری از پسران و دخترانی که انیمه های مشترکی تماشا می کنند، تجربیات خود از آشنایی با قهرمانان و شخصیت‌های داستانی انیمه هارا با هم به اشتراک می‌گذارند: تجربیاتی که می‌تواند شامل ارزش‌ها، مبارزات، عاشقانه‌ها، ماجراها، پیروزی‌ها و مواردی ازاین‌دست شود. انیمه به عنوان یکپارچه کننده هواداران خود عمل می‌کند و عملاً قبیله‌هایی ایجاد می‌کند که حول یک هویت جمعی مشترک متحد شده‌اند.

انیمه به عنوان عناصر مهمی در جامعه ژاپن، نماینده تاریخی طولانی است که فلسفه شرقی ایجاد کرده است و در عین‌ حال آمیزه‌ای از آرمان‌های فرهنگ مدرن غربی را با خود دارد. به‌طورکلی این پدیده توانایی ژاپن در هم قطار شدن با تأثیرات خارجی را نشان می‌دهد با این نتیجه که در نهایت محصولی منحصر به ‌فرد و ژاپنی عرضه می‌کند. این پیوند و ترکیب در انیمه نشان‌دهنده نزاعی هویتی است که ژاپنی‌ها تحت تأثیر سنت‌های دنیای قدیم هم‌زمان با چانه‌زنی با یک جهان فوق مدرن با آن مواجه شده‌اند.

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. Ito, K. Crutcher, P. A (2014). Popular Mass Entertainment in Japan: .Manga, Pachinko, and Cosplay. Society, 51, 44