چهار دوره توسعه ی صنعت چاپ و نشر در چين

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۰۴ توسط Mahsa (بحث | مشارکت‌ها)

مقدمه

پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در چین در سال1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام عضویت در سازمان تجارت جهانی، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد.

دوره ی نخست

دوره­ ی نخست( 1978 تا 1985): از سال 1978 تا 1985، دوره ­ی آغاز توسعه ­ی عادي صنعت نشر چين به شمار می ­رود.  در اين دوره صنعت چاپ به طور كلي نرخ رشد 10درصدي داشته و گاهی به 16درصد هم رسيد كه رقمي شايان توجه و نادر در اين صنعت به حساب مي ­آيد.

دوره ی دوم

دوره ­ی دوم( 1986 تا 1994): پس از سال 1985، ميزان كل چاپ كتاب در چين هرگز از رقم چاپ سال1985 تجاوز نكرد. صنعت نشر چين يك مدت طولانی 9 ساله را به بازنگری و تجديد نظر و كسب تجربه در صنعت نشر سپری كرد. پس از سال 1986 بازار كتاب چين شاهد يك رشد منفی و يا رشد كم بود كه برای توسعه­ ی آن بايد نيرويی تازه به صنعت نشر دميده می شد. با رشد مصرف كتاب در چين در این دوره، رشد صنعت نشر نيز ارتقا يافت. در حقيقت، در اين سال بازار فروش كتاب جای خود را به بازار خريد كتاب داد.  اين دوره ­ی گذر، به دليل توسعه ­ی اقتصادی سريع چين امری اجتناب ناپذير می نمود.

اين دوره بیشتر دوره ­ی تجربه آموزی بود و بازنگري ­هايی در صنعت نشر انجام گرفت كه باز هم چندان مؤثر و كارآ نبود. بررسی ها نشان می دهد كه علت رشد ناكافی اين صنعـت در اين دوره­ ی9 ساله، فقـدان تحـولات و تغييرات كافي براي توسعه ی بازار كتاب بود.  ضمن آن­كه نـوآوری در سيستم نشـر و توزيـع كتاب چين هنوز جايگاه مطلوبی نداشت.

دوره ی سوم

دوره ­ی سوم(پس از سال1995): در سال1995، صنعت نشـر كتاب چين به دوره­ ی سردرگمی و بازنـگری در خود پايان داد و ميزان تولید صنعت نشـر چـين افزايش يافت و يك دوره­ ی جديد توسعـه در اين صنعت آغاز گرديد. يكي از علت­ های اصلی توسعه ­ی بازار كتاب و انتشارات چين در اين دوران، رشد اقتصادی سريع و پايدار چين بود. در اين دوره، ساختار صنعت نشر چين دستخوش تحـول گرديده  و نظام اداری، اجرايی و روش­ های مدیریتی و فروش نيز بهبود يافت. در اين دوره، كنترل بر بهای كتاب ­های درسی مدارس ابتدايی و متوسطه ­ی چين به ­تدريج كاهش يافت و فرايند تنوير افكار عمومی در زمينه­ ی توسعه­ ی صنعت نشر چين آغاز و آگاهی مردم به روند اصلاحات و مؤسساتی شدن و مالكيت اشتراكی اين صنعت بيشتر شد.

دوره ی چهارم

دوره ­ی چهارم(پس از سال2001) و تشکیل گروه­ های انتشارات چين: دولت چین با استفاده از تجريبات بين المللی به این نتیجه رسید كه توسعه ­ی سريع بازار كتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، به ايجاد مؤسسات قوی انتشاراتی نياز دارد. با اين اقدام است که می توان ضمن کمک به توسعه ­ی صنعت نشر، پاسخگوی نيازهای بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصه ­ی بین المللی بود. [۱]

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). "جامعه و فرهنگ چین." تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد ...، ص ... .