فرقه تامایوت در تایلند
فرقه تامایوت
در همین زمان بودکه شاه مونگوت متوجه شد انحرافاتی از تعالیم اصلی بودا صورت گرفته است و دستور داد که در متون بودایی بازنگری شود و آموزههای بودایی را به شکل اصلی خود درآورند. درواقع او جان تازهای در کالبد بودیسم در تایلند دمید که با قرائت سنتی از دستورات بودا تفاوت داشت؛ بدینسان در کنار فرقه «ماهانیکایا» (بودائیان سنتی تایلند) فرقه جدیدی پاگرفت که «دارما یوکتی نیکایا» (یا راه میانبر به دارما) نامیده میشود که همان فرقه تامایوت است. راهبان این فرقه ردای زرد بر تن میکنند و متون پالی را به گونه متفاوتی از فرقه ماهانیکایا میخوانند. راهبان فرقه «دارما یوکتی» باید با پای برهنه راه بروند، ولی راهبان فرقه «ماهانیکایا» دمپایی بهپا میکنند (10 .(Ibid:
۱۵۵
1. Dharmmayukti Nikaya
۱۵۶
البته پیروان فرقه ماهانیکایا یا همان بودائیان سنتی تایلند در اکثریت هستند و امروزه در برابر ۳۰ معبد «دارما یوکتی» حدود ۵۳۵ معبد ماهانیکایا در بانکوک فعالیت میکنند.
«راهبان بزرگ فرقه ماهانیکایا میکوشند این آیین را با مقتضیات زمانی مطرحکنند و مطابق با مسائل روز ارائه دهند. مهمترین مرکز علمی این فرقه به نام «ماها جولا لونگ کان راج ویتی یالای»، در شهر بانکوک واقع شده است، یکی از علمیترین شخصیتهای بودایی کنونی در تایلند، راهبی به نام «پاتام پی داک» است که احترام بسیاری در محافل علمی و دانشگاهی این کشور دارد. وی جایزه ویژه آموزش را در سال ۱۹۴۴م، از سازمان یونسکو دریافت کرده است. هماکنون بوداییهای تایلند، راهبان مبلغ را به کشورهای امریکا و اروپا میفرستند و حتی در بعضی از کشورهای اروپا، معابد بودایی ساختهاند، البته مردم تایلند غالبا اطلاعات درستی از این آیین ندارند و بدون ایمان واقعی به این آیین، صرفا آن را میراث نیاکان خود میدانند» (اسدن کاوچن، ۱۳۸۴ :۲).