صنعت در اسپانیا
اسپانیا نسبت به سایر کشور های اروپای غربی، با تأخیر بسیار زیادتری روند صنعتی شدن را آغاز کرد. تا مدت زمانی طولانی، اکثر بخش های اسپانیا زمین های کشاورزی بودند. اکنون حدود 60 درصد صنایع اسپانیا فقط در پنج منطقه وجود دارد: بارسلونا، ویسکایا[8]، مادرید، والنسیا، و آلیکانت[9].
صنایع اسپانیا که زمانی توسط بخش های دولتی اداره می شد، اکنون بیشتر توسط سرمایه گذاران خارجی کنترل می شود. این خصوصی سازی در برخی صنایع مانند ذغال سنگ و یا کشتی سازی که آینده ای درخشان برای آنها پیش بینی نمی شود وجود ندارد. ولی در بخش های دیگری که خصوصی شده اند، موفقیت و سودآوری چشم گیری مشاهده می شود؛ مانند:
- مخابرات: شرکت تلفونیکا[10]
- کمپانی نفتی: رسپول[11]
- کمپانی الکتریسیته: اندسا[12]
- بانک های بازرگانی اسپانیا
از جمله شرکت هایی که در اسپانیا از بزرگترین و موفق ترین سهام داران محسوب می شوند، می توان به چند مورد اشاره کرد: شرکت بی. پی[13]، توتال، اِلف آکویتاین[14]، آی.بی ام[15]، فوجیتسو[16]، بوش[17]، زیمنس[18]، هِنکل[19]، اولیوِتی[20]، بایِر[21]، نستله[22]، و دانون[23].
در صنعت خودرو سازی می توان به این موارد اشاره کرد: فولکس واگن[24]، رنو، جنرال موتورز، مرسدس بنز، فیات-ایوکو[25]، فورد، سیترون، نیسان، و پژو.
در تولید موتور سیکلت شرکت هایی چون هوندا، و یاماها وجود دارند؛ و در صنعت تایر سازی، از شرکت هایی مانند میشلن[26] و فایرستون[27] می توان نام برد.
در اسپانیا بیشتر از 10000 کمپانی وجود دارد که حدود 50 درصد سرمایۀ کشور را در اختیار دارند.
صنایعی که میزان سودآوری آنها بالا نمی باشد و متحمل خسارات و ضررهای بسیاری می شوند، در بخش های دولتی باقی مانده اند. مانند: شرکت حفاری معدن هونوسا[28]، شرکت های کشتی سازی آستیِروس اسپانیول[29] و بازان[30]، شرکت صنایع و ابزار دفاعی سانتا باربارا[31]، و شرکت های تولید فلزات اِنسیدِسا[32] و آلتوس هورنوس[33].