آموزش كولژ يا دوره راهنمایی فرانسه
كولژ يا دوره راهنمايي :
الف – اصول : کولژ ها بر طبق قانون 11 ژوئيه 1975 با ساخت واحدي به وجود آمده اند و تمامي شاگرداني را كه دوره دبستان را طي كرده اند، مي پذيرند. کولژ ها داراي مسئوليت مضاعف زير مي باشند :
- برخوردار ساختن تمام جوانان از يك فرهنگ يكنواخت به عنوان فرهنگ پايه ، وراهنمايي تحصيلي و حرفه اي آنان براي نيل به هدف نخست ، ديگر دانش آموزان به طور نظري بر حسب استعدادهايشان به گروهها ( پايين رشته هاي تحصيلي ) تقسيم نشده ، بلكه به منظور برخورداري از يك آموزش مشترك به كلاس هاي همانند بدون تمايز وارد مي شوند و مي توانند بر حسب مورد از برنامه هاي كمكي يا تكميلي استفاده كنند.
- راهنمايي هاي بعدي به صورت زير تدارك ديده مي شوند :
از سال سوم ( هشتمين سال تحصيلي ) از طريق انتخاب هايي كه به شاگردان امكان مي دهد در باره ي آن چه برايشان مرجع است آگاهي پيدا كنند و استعدادهاي خود را بيازمايند، قسمتي از برنامه ي راهنمايي انجام مي گيرد.
برخي از اين انتخاب ها خصلت فني دارند بدون آنكه هدف شغلي كه اين انتخاب ها نهايتاً بدان منتهي مي شود، چندان مورد نظر باشد :
- به وسيله ي ارايه ي اطلاعات به صورت گروهي و فردي به دانش آموزان و اولياء آنان
- بالاخره از راه گفت و شنودي كه لازم است در جريان راهنمايي ، به هنگام انتخاب هاي مهم بين خانواده ، معلمان مشاور و راهنما انجام شود.
ب – موارد درسي کولژ : برنامه هاي آموزش کولژ شامل دو دوره مي باشد كه هر دوره دو سال طول مي كشد :
دوره ي مشاهده : كلاس اول و دوم کولژ ( به ترتيب سال هاي ششم و هفتم تحصيل )
دوره ي راهنمايي : كلاس هاي سوم و چهارم کولژ ( به ترتيب سال هاي هشتم و نهم تحصيل ) در طي اين چهار سال ، شاگردان تحصيلات مشتركي را كه مواد درسي و ساعات هفتگي آن در زير بيان مي شود ، دنبال مي كنند :
مواد درسي : زبان فرانسه ، رياضيات ، زبان خارجي
دوره مشاهده : 5 ساعت ، 3 ساعت ، 3 ساعت
ساعات هفتگي ( دوره راهنمايي ) : 5 ساعت ، 4 ساعت ، 3 ساعت
تاريخ ، جغرافيا ، اقتصاد ، تعليمات اجتماعي 3 ساعت 3 ساعت
علوم تجربي 3 ساعت 3ساعت
آموزش هنري 2 ساعت 2 ساعت
آموزش يدي و فني 2 ساعت 2/1-1 ساعت
تربيت بدني و ورزش 3 ساعت 3 ساعت
- بنابر اين ، ساعات هفتگي در دوره مشاهده 24 ساعت بوده و ممكن است ساعات زير براي دروس فرانسه ، رياضيات و زبان خارجي به آن اضافه شود :
3- ساعت تقويتي ( براي هر يك از سه درس نامبرده ) ، فعاليت هاي تكميلي كه معمولاً در مركز اسناد و اطلاعات موسسات آموزشي انجام مي شود در دوره ي راهنمايي، ساعات دروس هفتگي علاوه بر 2/1 24 ساعت مذكور در جدول ، شامل دو يا سه ساعت ديگر نيز مي شود كه صرف آموزش موادي مي گردد كه دانش آموزان ناگزيرند از بين مواد زير انتخاب نمايند.
زبان لاتين ، زبان يوناني ، زبان خارجي دوم : 3 ساعت
مواد انتخابي در زمينه ي تكنولوژي : تقويت زبان خارجي اول،2 ساعت
در صورتي كه دانش آموزان بخواهند ، البته به صورت اختياري انتخاب يكي ديگر از موادي كه در بالا آمده براي آنان هست. براي دروس فرانسه ، رياضيات ، زبان هاي خارجي نيز برنامه هاي كمكي پيش بيني شده است كه در متن ساعات درس منظور و به صورت آموزش غير يكنواخت ، منطبق با نيازهايي هر دانش آموز انجام مي يابد.
آموزش حرفه اي مقدماتي : دانش آموزاني كه در پايان كلاس دوم کولژ ( سال هفتم تحصيل ) حد اقل 14 و حد اكثر16 سال داشته باشند و بخواهند يك دوره ي آموزش حرفه اي مقدماتي ببينند مي توانند وارد كلاس هاي حرفه اي مقدماتي سطح معمولي و كلاس هاي مقدماتي كار آموزي بشوند. هدف از تشكيل كلاس هاي حرفه اي مقدماتي سطح معمولي آن است كه دانش آموزاني كه دست كم 14 سال دارند، در انتخاب حرفه ياري دهند . به اين منظور ، اطلاعاتي در زمينه ي بسياري از حرفه هاي نزديك به هم به آنان داده ، امكان به كار انداختن استعدادها و سنجش آن را در اختيار ايشان قرار مي دهند. كلاس هاي مقدماتي كه كار آموزي ، افراد 14-15 ساله اي را كه مسير شغلي خود را انتخاب كرده اند، مي پذيرند . آموزش در اين نوع كلاس ها به طور متناوب است بدين معني كه شاگردان – قسمتي از وقت خود را در موسسه آموزشي و قسمتي از وقت خود را در موسسه ي آموزشي و قسمتي را در كارخانه اي مي گذرانند كه براي كار آموزي آنان نظر گرفته شده است.
ج- تعداد شاگردان : علي الاصول تعداد شاگردان هر كلاس در کولژ 24 نفر است. بادر نظر گرفتن مقتضيات ممكن است اين تعداد به حد اقل 16 نفر تقليل ياحداكثر به 30 نفر برسد. موسسات آموزشي كه كلاس هاي مذكور با تعداد بين 25 نفر دانش آموز در آنها داير گردد، حق دارند به ميزان يك ساعت هفتگي به ازاء هر شاگرد مازاد بر 24 نفر، اعتبار كافي دريافت كنند.
اصول : هدف راهنمايي، كمك به شاگرد در طي دوره ي آموزشي است به نحوي كه از روي شناخت علت، به انتخاب تحصيلي و شغلي بپردازد. بنا بر اين ، راهنمايي جزء انفكاك ناپذير آموزش و پرورش مي باشد و مبتني است بر: مشاهده ي مستمر شاگردان، اطلاع در مورد دانش آموزان و خانواده هايشان، گفت وشنود بين اعضاء گروه به شرحي كه خواهد آمد مركب است از شاگرد ، معلمان او ، اولياء دانش آموز و حتما مشاور راهنما ) مشورت و هماهنگي بين اعضاي شوراي كلاس ( اين شورا به طوري كه بعداً خواهيم گفت از معلمان هر كلاس ، دو نفر نماينده از طرف اولياء 2 نفر نماينده شاگردان كلاس ، به رياست رئيس مدرسه يا نماينده ي او تشكيل مي شود. ممكن است راهنمايي تعليماتي ، مشاور راهنما ، پزشك ، مدد كار اجتماعي و مربي بهداشت نيز در اين شورا شركت كنند).
اين تلفيق و هماهنگي نظرات منتج ارايه پيشنهاد راهنمايي مي شود و در صورت انطباق با نظري كه قبلاً خانواده در اين زمينه اعلام داشته است به عنوان تصميم راهنمايي تلقي مي گردد. چنانچه پيشنهاد مذكور منطبق با نظر خانواده نباشد، خانواده در صورت تمايل مي تواند از كميسيوني كه عهده دار اين امور است درخواست رسيدگي نمايد يا آنكه موافقت خود را با شركت فرزند خود در امتحاني كه در اين باره برگزار مي شود، اعلام دارد. ضوابطي خاص براي پذيرش دانش آموزاني كه در مدارس دولتي ادامه دهند.
شوراها :
1- شوراي دبيران : اين شورا متشكل از دبيران هر كلاس و هر سه ماه يك بار به منطور رسيدگي به وضع تحصيلي يكايك شاگردان وارايه ي پيشنهادات مربوطه به راهنمايي آنان تشكيل مي شود. مشاور راهنمايي مي تواند در فعاليتهاي اين شورا شركت كنند.
2- شوراي كلاس : اين شورا در پايان هر سه ماه تحصيلي به رياست رئيس مدرسه يا نماينده ي او تكميل مي گردد و مركب است از دبيران كلاس، 2 نفر نماينده از طرف اولياء دانش آموزان 2 نفر نماينده از طرف دانش آموزان كلاس راهنمايي تعليماتي، مشاور راهنما پزشك مدرسه و مددكار اجتماعي و مربي بهداشت نيز مي توانند در آن شركت كنند.
شوراي كلاس داراي نقش دوگانه ي زير است :از يك طرف با توجه به نظرات و توصيه هايي كه توسط شوراي دبيران شده است و نيز اطلاعاتي كه توسط اعضاء فراهم مي شود، نظر و پيشنهاد مربوط به تحصيلات شاگرد را به شكل نهايي ارايه مي كند و از سوي ديگر به بررسي تمام مسايل آموزشي و پژوهشي مربوط به وضع كلي كلاس مي پردازد.
گروه تربيتي : گروه تربيتي كه مسئوليت هر دانش آموز را به عهده دارد از خود دانش آموز ، دبيران واولياء او و احتمالاً مشاور و راهنما تشكيل مي شود. اين گروه نقش مشورتي دارد و در جهت بهبود وضع تحصيلي و راهنمايي مطلوب رابطه ي گفت و شنود مستمر بين اعضاء خود برقرار مي نمايد.
هـ - زندگي تحصيلي : درهر کولژ يا دبيرستان ، كاركنان ، اولياء دانش آموزان همراه با خود شاگردان ، يك مجمع تحصيلي تشكيل مي دهند. اين مجمع از ميان اعضاي خود، در هر يك از رده هاي سه گانه مذكور ، تعداد معيني نماينده براي عضويت در شوراي موسسه انتخاب مي كند. شوراي موسسه به رياست رييس موسسه تكشيل مي شود و نقش آن عبارت است :
- تصويب بودجه و مقررات داخلي موسسه ، ارايه ي نظرات و پيشنهادات لازم در مورد كار مدرسه از لحاظ آموزشي و پژوهشي و نيز در باره ي ساير مسايل مربوط به وضع مدرسه و مجمع مدرسه و مجمع تحصيلي ( مركب از دانش آموزان ، اولياء آنان و كاركنان مدرسه ) به شكل محدود .اين شورا، شوراي انضباطي را تشكيل مي دهد.
و- گواهينامه هاي تحصيلي : شاگرداني كه به سن 14 سالگي رسيده اند، مي توانند در امتحانات گواهينامه ي تحصيلات ابتدايي شركت كنند. از سال 1981 به كساني كه دوره ي آموزشي کولژ را مي گذرانند، مدركي به نام گواهي نامه ي تحصيلات کولژ اعطاء مي گردد. اين گواهي نامه، جانشين گواهينامه دوره ي اول متوسطه مي باشد و در پايان سال چهارم کولژ داده مي شود، خواه با توجه به نتايج ارزشيابي مستمر معلومات شاگرد در کولژ هاي دولتي وغير دولتي طرف قرار داد دولت ، خواه بعد از امتحاني كه در موسسات غير دولتي كه قراردادي هم با دولت ندارند ، برگزار مي شود يادر مورد داوطلباني كه بدون ورود به مدرسه ، به طور آزاد ( متفرقه ) امتحان مي دهند.