فعاليت های فرهنگی خارجيان در تایلند
افزون بر مدارس بینالمللی تایلند که بیشتر آنها را خارجیان مقیم این کشور اداره میکنند، مؤسسات دیگری را هم اشخاص حقیقی و حقوقی بیگانه در تایلند اداره میکنند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
۱. انستیتوگوته
این مؤسسه را که در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد، بخش فرهنگی سفارت آلمان در بانکوک اداره میکند. انستیتو کتابخانهای با ۱۵ هزار جلد کتاب دارد و فعالیت عمده آن برگزاری دورههای آموزش زبان آلمانی در کنار ترویج مبانی فرهنگی این کشور است.
2.شورای فرهنگی بریتانیا
نهاد فرهنگی انگلستان که در کشورهای گوناگون به فعالیتهای فرهنگی و آموزشی مشغول است و در بانکوک و چیانگ مای شعبه دارد. در این مرکز، زبان انگلیسی از سطح ابتدایی تا پیشرفته تدریس میشود و دورهای ویژه برای تربیت معلمان زبان انگلیسی دارد. این نهاد با دانشگاه چولالون کورن و دانشکده هنر دانشگاه مونکوت و رسانههای گروهی تایلند، بهویژه کانال ۱۱ تلویزیون همکاری نزدیک دارد.
۳. بنیاد آسیا
مقر اصلی این بنیاد در ایالات متحده آمریکا واقع است و ۱۲ شعبه دارد که یکی از آنها در بانکوک فعالیت میکند؛ کار اصلی آن مطالعات آموزشی و مسائل مربوط به توسعهٔ اقتصادی و اجتماعی است.
۴. مدرسهٔ فرانسوی آلیانس
سال ۱۹۱۲م در بانکوک تأسیس شد. این مدرسه به آموزش زبان فرانسه میپردازد و نشریهای بهنام Buletin Mensuelle منتشر میکند[۱].
در کنار این نهادها، کتابفروشیهای فراوانی که جدیدترین کتابهای انگلیسیزبان را عرضه میکنند در بانکوک فعالیت دارند. مهمترین آنها اشیا بوک (Asia Book) است که هم در بانکوک و هم در سراسر تایلند شعبههای گوناگون دارد. در سالهای گذشته شمار کتابخانههای انگلیسیزبان، بهویژه در بانکوک افزایش داشته است که بخشی از آنها در دانشگاههای مهم تایلند قرار دارند.
از اواخر ماه مارس تا اوایل آوریل هر سال، به مدت ده روز نمایشگاه بینالمللی کتاب با حضور ناشران معروف و معتبر بینالمللی در بانکوک تشکیل میشود که در آن آخرین منابع به زبانهای گوناگون جهان، به مردم و دانشجویان عرضه میشود[۲].
نیز نگاه کنید به
فعاليت های فرهنگی خارجيان در تایلند؛ فعالیت های فرهنگی خارجیان در سیرالئون.
کتابشناسی
- ↑ تایلند. (۱۳۸۷). تهران: وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، ص41.
- ↑ الهی، امیر سعید(1391). جامعه و فرهنگ تایلند. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشارات بینالمللی الهدی،ص. 142-143.