اصلاح ساختار نظام فرهنگی چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۲۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''اصلاح ساختار نظام فرهنگی''' == هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعاليت­هاي فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متوليان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمان­هاي فرهنگی تأكيد دا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

اصلاح ساختار نظام فرهنگی

هدف از اصلاح نظام فرهنگی، احیا و گسترش فعاليت­هاي فرهنگی و ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر در متوليان امور هنری اعلام شده است که اساسا بر اصلاح ساختار و تشکیلات سازمانی و مدیریت محصولات سازمان­هاي فرهنگی تأكيد دارد. در دوران اعمال سیستم متمرکز و طراحی شده­ی اقتصادی پیش از اصلاحات، بخش فرهنگ چین نیز از یک نظام مدیریت فرهنگی دولتی متمركز پیروی می­كرد که اگرچه کاربرد خوبی داشت، ولی پرنقص نیز بود و اشتیاق و انگیزه و خلاقیت فرهنگی و هنری مردم را از بین می­برد. به همین سبب، فعاليت­هاي فرهنگی در گذشته از قدرت و جذابیت چنداني برخوردار نبود.

از زمان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در سال1978، فعاليت­هاي فرهنگی انرژی بیشتر و قدرتي دوباره یافت. پس از اجرای اقتصاد سوسیالیستي مبتنی بر بازار، وزارت فرهنگ، اصلاح ساختار نظام فرهنگی را از كانو­ن­هاي هنرهاي نمایشی آغاز كرد. از آن زمان تا كنون، در زمینه­هایی مانند مالکیت، مدیریت، منابع انسانی، نظام توزیع و نظارت، پيشرفت­هايي چشمگیری حاصل شده است. نظارت مستقیم وزارت فرهنگ و دولت مرکزی و اصلاح كانون­هاي هنرهاي نمایشی در دو مرحله به مورد اجرا گذاشته شد: نخست به گروه­های هنرهای نمایشي، يارانه پرداخت شد و شکل سرمایه­گذاری دولت در این زمینه تغيير يافت. به­جاي اينكه پیش از تولید آثار، به آن­ها يارانه پرداخت شود، يارانه پس از تولید به آن­ها اختصاص داده شد تا امكان كنترل بيشتري وجود داشته باشد. دوم آنکه ساختار جذب نيروي انساني تغيير پيدا كرده و استخدام از طريق برگزاری آزمون صورت گرفت. هيئت دولت طرح تغيير ساختار جذب نيروي انساني و نيز ارزيابي فعاليت­هاي كانون­هاي نمايشي را برعهده­ی وزارت فرهنگ گذاشت. اين وزارت نیز با بهره­جويي از تجارب داخلي و خارجي، پيگيري منظم توليدات هنری و توجه به اشكال و سبک­های مختلف هنری، نظام توزیع و ساختار كانونهاي نمایشی را تعدیل و برای بالابردن کیفیت، تعداد آن­ها را کاهش داد. اين اقدامات اصلاحي موجب کاهش نیرو و پیشرفت و توسعه­ی خلاقیت­های هنری و در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب اجتماعی و اقتصادی شد. اين اصلاحات در ساير حوز ه­هاي فرهنگي نظير فرهنگ اجتماعی، آموزش هنری، علوم و تکنولوژی­های فرهنگی، حفظ آثار، موزه­ها و کتابخانه­ها نیز به اجرا گذاشته شد و در کل زمینه را برای پیشرفت و توسعه­ی همه جانبه فراهم ساخت.

(Cultural Sector urged to deepen reform,2006)