سبک امپرسیونیسم در نقاشی اسپانیایی
در این دوره والنثیا خواکین سورولا (Valencia joaquin Sorolla) موفقیت بیشتری از هم عصرانش در نمایش مناظر و انسانها در زیر نور سرزمینهای اسپانیا به دست آورد و به موفق ترین نقاش امپرسیونیست در اسپانیا تبدیل شد.
در شکل گیری این جنبش که مقدمه ایست بر آغاز هنر مدرن، عوامل مختلفی تاثیرگذار بودند. از اختراع عکاسی که نیاز به تکرار جز به جز موضوع را بی حاصل کرد تا استفاده هنرمندان از رنگ روغنهای آماده در تیوپ که این امکان را به هنرمند میداد تا از محیط سربستهی کارگاهشان خارج شود و به طبیعت نزدیک شود. عواملی نیز همچون سرعت و زمان که تبدیل به تنگناهای عصر معاصر شده بودند مزید بر علت شدند تا سبکی جدید در دنیای هنر و به ویژه نقاشی شکل گیرد. در این سبک از نقاشی، موضوعات بیشتر به سمت ثبت منظره و آمیختگی انسان با طبیعت پیرامونش مطرح بود. تکنیک امپرسیونها بسیار سریع بود و معمولاً با ضربهی قلمهای بلند بر روی بوم اثر خود را خلق میکردند. این موضوع سبب میشد که منتقدان سنتگرا، از کار آنهابه عنوان بومهایی که بر رویشان تیوپ رنگ ترکیده، یاد کنند. رنگهای تیره در کار آنها اصلاً دیده نمیشد و حتی سایه روشنها را با رنگ به وجود میآوردند. آنها به استفاده از رنگها به شکل خالص علاقه مند بودند و معمولاً رنگها را بر روی بوم با هم میآمیختند.[lvii]
کوبیسم (Cubism)، سورئالیسم (Surrealism)، انتراعی (Abstract) (قرن20)
اگر چه در طول تاریخ نقاشی اروپا، نقاشان اسپانیایی همیشه به هنرآفرینی و به تکوین مکاتب پرداختهاند، اما بی شک در قرن بیستم، نقاشان اسپانیایی بیشترین سهم را در پایه گذاری مکاتب جدید به عهده داشتند. مهمترین این هنرمندان پیکاسو بوده که با همکاری هنرمند فرانسوی براک مکتب کوبیسم را پایه گزاردند. بعد از پیکاسو میتوان به سالوادور دالی اشاره کرد که به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای هنر سورئال و شکل گیری این مکتب شناخته میشود.
سومین نقاش معروف قرن بیستم اسپانیا ٰ، خوان میرو است که نقشی اساسی در سبک آبستره ایفا کرد. وی همچنین ارتباط تنگاتنگی با هنرمندان سورئال در پاریس داشت. بعد از جنگ جهانی دوم نیز این سبک توسط نقاش بزرگ آنتونی تاپیس (Antoni Tapies) پی گرفته شد.[۱][lviii]
پاورقی
[lvii] http://www.spanisharts.com/history/del_impres_s.XX/impresionismo/i_impresionismo.html
[lviii] http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_art
کتابشناسی
- ↑ فاخری، مهدی(1392). جامعه و فرهنگ اسپانیا. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)