گوان خن چین، درام نویس بزرگ سلسله ی یوان
-«گوان خَن چین» درام نویس بزرگ سلسله ی یوان
درام تئاتر(اپرای چینی)، بخش مهمی از فرهنگ برجسته ی سنتی چین به شمار می آید و نمایشنامه ها و اپرا و درام سلسله ی یوان در قرن 13 میلادی، درتاریخ تئاترچین جایگاه ویژه ای داشته ودارد.
«گوان خَنچین» درام نویس بزرگ در دوران سلسله ی یوان(مغولها میزیست. در دوران این سلسله به علت درهم آمیختگی ملت های متفاوت، تاثیر و نفوذ اخلاقی ریشه دار نژاد اکثریت خن، نسبتا سست و ضعیف شد. در چنین شرایطی بود که تئاتر درام و اپرای چینی توسعه یافت و تعداد زیادی نمایش نامه نویس برجسته پابه عرصه ی وجود گذاشته و آثار ماندگاری خلق کردند که برجسته ترین آنان همان«گوان خَنچین»بود. اپرای دوران سلسله ی یوان در تاریخ ادبیات چین همیشه جایگاه مهمی را دراشغال داشته است.
«گوان خَنچین» درتمام عمر خود جمعا بیش از 60 نمایشنامه به رشته ی تحریردر آورد که تنها 18 مورد از آنها باقی مانده است. د رمیان این نمایشنامه ها تراژدی های غم انگیز، کمدی و طنز، تئاتر عاشقانه و درامهای اجتماعی که افشاگر تاریکی ها ومشکلات اجتماعی است، دیده میشود. تراژدی موسوم به «رنجش وخشم دوایر» اثری است ماندگار که بهترین تراژدی در تئاتر کلاسیک چین به شمار میرود. نویسنده تخیلات معجزه گونه ی خود را به مضمون این درام افزوده است. این درام داستانی تکان دهنده وغم انگیز است و خالق اثر از این طریق با حمایت از نیروهای عدالت خواه درواقع چهره ی جامعه ی تاریک دوران خود را افشا میکند.
«گوان خَنچین» به عنوان یک درام نویس، با زندگی قشرهای پایین جامعه بسیار آشنا بود، وی نه تنها به آفرینش اثری ادبی می پرداخت، بلکه گاهی هم به اتفاق هنرپیشگان در صحنه ی نمایش به هنرنمایی میکرد و درنتیجه، زمینه ی جلب توجه تماشاگران را فراهم میساخت.
«گوان خَنچین» درحقیقت بنیانگذار تئاتر در سلسله ی یوان است و درتاریخ ادبیات باستانی چین، نمایشنامه های وی چه از نظر کیفی و چه از لحاظ کمی، بی همتاست. روحیه ی مردمی، استادی و مهارت وبرجستگی وی در تسلط به زبان و ادبیات و همچنین دستاوردهای هنری وی درتنوع بخشیدن به هنر تئاتر، برای درامنویسان نسل های بعدی نمونه و سرمشق بوده است.[۱]
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد. (1392). "جامعه و فرهنگ چین". تهران : موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد اول.