روند روبه افزایش آموزش و تحصیل در دانشگاه های چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۱۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''روند رو به افزایش آموزش و تحصیل در دانشگاه­های چین''' == افزایش سطح علمی و آموزشی در چین یکی دیگر از اولویت­های ملی این کشور برای تقویت قدرت نرم چین به شمار می­رود. دولت چین یکی از اهداف خود در چند سال آینده را بالا بردن سطح علمی دانشگاه­های ا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

روند رو به افزایش آموزش و تحصیل در دانشگاه­های چین

افزایش سطح علمی و آموزشی در چین یکی دیگر از اولویت­های ملی این کشور برای تقویت قدرت نرم چین به شمار می­رود. دولت چین یکی از اهداف خود در چند سال آینده را بالا بردن سطح علمی دانشگاه­های این کشور برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی اعلام کرده و در این زمینه سالانه میلیاردها دلار هزینه می­کند. براساس سیاست اعلام شده و روند اجرایی دولت، بخش آموزش عالی این کشور به یک صنعت سود آور تبدیل شده است. طبق آمار، در سال2012، مجموع دانشجویان خارجی که در دانشگاه­های چین برای ادامه­ی تحصیل در مقاطع و رشته­های مختلف ثبت نام کرده­اند، از مرز 250هزار نفر گذشت. تقریبا به همین میزان نیز دانشجوی چینی برای تحصیل به خارج از کشور رفته­اند که در مجموع یک توان بالای تصویر سازی مثبت از چین را تشکیل می­دهند. به استخدام گرفتن اساتید برجسته­ی خارجی، به ویژه چینی تبارها، که در دانشگاه­های معتبر جهان و آمریکا و اروپا شاغل هستند، جهت تدریس در دانشگاه­ها و اجرای پروژه­های تحقیقاتی مشترک با اساتید چینی نیز در همین راستای تصویر سازی مثبت از چین در جهان و مراکز علمی –تحقیقی جهان صورت می­گیرد. توسعه­ی زبان چینی، افزایش سریع تولید علم توسط پژوهشگران چینی، توسعه­ی مبادلات و همکاری­های علمی-آموزشی با دانشگاه­ها و مراکز علمی-پژوهشی معتبر سایر کشورها، به عاملی برای تقویت قدرت نرم این کشور تبدیل شده است. طبق آمار، تا کنون بیش از 30 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه­های چین در کشورهای خود به پست وزارت رسیده، 25نفر سفیر کشورشان در چین شده و چندین برابر این ارقام در دیگر پست­های کلیدی سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تجاری و تولیدی اشتغال دارند که مستقیم و غیر مستقیم در بهبود چهره­ی چین در جوامع خود مؤثر می­باشند.

(Nye:15-16)