توسعه صنعت گردشگری در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۳۹ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)

صنعت گردشگري به مفهوم امروزين آن در چين، به­صورت رسمي از سال1964 شكل گرفت، ولي با توجه به روابط سياسي بين‌المللي حاكم بر جهان آن­روز، بيشترين ارتباطات توريستي چين با بلوك شرق و به ويژه شوروي سابق بود و درب­هاي بسته­ی چين اجازه­ی ايجاد روابط گردشگري با جهان سرمايه­داري غرب را نمي داد. در سال1974، دولت چين با بازنگري در سياست جذب توريست خود، كم كم مرزهاي كشور را با لحاظ كردن شرايط خاص زماني به روي گردشگران جهان غير كمونيست گشود و براي نخستین بار، گردشگران غير كمونيست به چين راه يافتند. پس از اصلاحات و تغيير سياست دولت، روند تلاش براي جذب گردشگر و توسعه­ی صنعت گردشگري اين كشور، سرعت بيشتري به خود گرفت. در واقع اصلاحات، زمينه­ی گسترش صنعت توريسم را فراهم ساخت و برنامه‌ريزي درست همراه با ايجاد بستر مناسب، با تكيه بر سوابق تاريخي- فرهنگي و وجود زمينه­هاي گسترده­ی جذب جهان­گرد، روي آوري هر چه بيشتر گردشگران خارجي به چين را سال به سال افزايش داد. در حالي­كه در سال­هاي اوليه­ی دهه­ی شصت تعداد گردشگران خارجي بازديد كننده از چين به سختي به سه هزار نفر در سال مي­رسيد، روند اصلاحات موجب گرديد كه درسال2001 آمار گردشگران خارجي به حدود12 ميليون نفر برسد که با احتساب گردشگران هنگ­كنگ، ماكائو و تايوان، از مرز 93 ميليون نفر بگذرد. در آمد حاصله از صنعت گردشگري چين در این سال، بالغ بر350 ميليارد يوان(70میلیارد دلار) گردد. تلاش دولت و دست اندركاران صنعت گردشگری چین بر اين است كه تا پايان سال 2015 مجموع در آمد حاصله از طريق این صنعت را به بيش از 8درصد كل درآمد این کشور برسانند. صنعت گردشگري چين بر حول محور دو بخش جذب توريست­هاي خارجي وتشويق گردشگران داخلي به پرداختن به گردشگری در داخل مي چرخد. دولت اين كشور با فراهم ساختن زير ساخت­هاي اساسي توسعه­ی صنعت گردشگري، هم­چون هتل­ها، راه­ها، وسايل حمل و نقل، آژانس­ها وتورهاي مسئول جابه­جايي گردشگران، مخابرات وارتباطات، تسهيل در امر صدور ويزا براي اتباع خيلي از كشورها در مبادي ورودي چين، تربيت راهنماي گردشگران ومترجمان همراه تور، تبليغات وسيع و گسترده در سطح جهان و به ويژه حضور فعال در رويدادهاي بين‌المللي مربوط به جهانگردي، بازسازي، مرمت و احياي آثار باستاني و ميراث­هاي تاریخی و فرهنگي، تلاش براي به ثبت رساندن آثار فرهنگي خود در فهرست ميراث جهاني، و فراهم آوردن كليه­ی لوازم و امكانات به هم پیوسته و مورد نياز توسعه­ی این صنعت، تمام هم و غم خودرا معطوف بهره برداري از اين صنعت روبه رشد جهاني و اختصاص دادن سهم هر چه بيشتر از در آمد حاصله از توريسم به كشور خود مي­باشد.


طبق آمار منتشره، در سال2009ميلادي مجموعا135ميليون نفر گردشگر خارجی(شامل چینی­های هنگ­کنگ، ماکائو و تایوان) از مبادي ورودي مرزهاي هوايي، آبي، و خاكي چين وارد این کشور شده­اند كه از اين رقم 30 ميليون نفر اتباع خارجی، 100میلیون اتباع هنگ­کنگ و ماکائو، و 5 میلیون نفر اتباع تایوان بوده­اند. درآمد ارزی حاصله از این تعداد گردشگر خارجی در طول سال جمعا بالغ بر 40میلیارد دلار بوده است. هم­چنین، میزان سفر به روز گردشگران داخلی در طول سال، جمعا بالغ بر9/1میلیارد نفر روز بوده است.

نیز نگاه کنید به صنعت گردشگری در چین؛ مدیریت ملی گردشگری چین

کتابشناسی