مدیریت ملی گردشگری چین
نهاد رسمی دولتی مسئول امور گردشگری چین
سازمان رسمی دولتی متولی امور گردشگری در چین، مدیریت ملی گردشگری چین(در سطح وزیر) است که وابسته به شورای دولتی چین است[1]. رییس کنونی این اداره کل آقای شائو چی وِی[2] است. وظایف، مسئولیتها، و بخشهای مختلف این نهاد به شرح زیر است.
-برنامه ریزی و هماهنگی برای توسعهی صنعت گردشگری، تدوین سیاستهای کلی، استاندارد سازی، تهیه و تدوین قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای آنها. همچنین، هدایت گردشگری در مناطق مختلف چین.
-تهیه و تدوین استراتژی توسعهی بازار چین گردی و امور گردشگران داخلی و خارجی، سازماندهی امور تبلیغات گردشگری چین و هدایت مؤسسات آموزشی و جذب گردشگری در خارج.
-سازماندهی، ساماندهی، برنامه ریزی و توسعه و حفاظت از منابع گردشگری. طراحی و توسعهی مناطق کلیدی گردشگری، مقاصد گردشگری و هدایت صنعت تعطیلات و اقتصاد گردشگری.
-عادی سازی بازار گردشگری، نظارت و مدیریت بر کیفیت خدمات و حمایت از حقوق قانونی و منافع گردشگران و تورگردانان. ساماندهی عملیات و خدمات شرکتهای گردشگری. سازماندهی و استاندارد سازی و آماده سازی مناطق گردشگری.
-گسترش ارتباطات و هماهنگ سازی امور گردشگری در عرصهی بین المللی و مسئول ارتباط با سازمان جهانی گردشگری. سازماندهی آژانسهای گردشگری خارجی مستقر در این کشور. بررسی کیفیت سرمایه گذاریهای خارجی در زمینهی صنعت گردشگری و آژانسهای مسافرتی خارجی.
-تبیین و اجرای سیاستهای دولت مرکزی در خصوص گردشگری مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان و هدایت توسعهی این صنعت در مناطق مذکور و تأیید و صدور مجوز برای فعالیتهای آژانسهای مسافرتی متعلق به این مناطق در سرزمین اصلی و سرمایه گذاران این مناطق در صنعت گردشگری چین.
-ساماندهی و هدایت مؤسسات آموزشی و تربیتی بخش گردشگری و تعیین سیستم درجه بندی مشاغل کارکنان بخش صنعت گردشگری.
این مدیریت برای انجام مسئولیتها و وظایف خود دارای بخشهای اداری زیر است: بخش بین الملل؛ سیاست گذاری و امور حقوقی؛ تبلیغات خارجی؛ طرح و برنامه؛ امورمالی و بودجه؛ استاندارد سازی مدیریت؛ ادارهی امور مناطق هنگکنگ، ماکائو و تایوان؛ و بخش منابع انسانی.
مؤسسات و مراکز و انجمنهای وابسته به این نهاد عبارتند از: مرکز خدمات گردشگری؛ مرکز اطلاع رسانی؛ خبر گزاری گردشگری؛ مؤسسهی انتشارات گردشگری؛ مؤسسهی مدیریت گردشگری ملی؛ انجمن گردشگری چین؛ انجمن خدمات مسافرتی؛ انجمن هتلداران؛ انجمن اتومبیلهای کرایهای؛ و انجمن خبرنگاران گردشگری.
همچنین، این مدیریت دارای 18 دفتر اصلی در 14 کشور خارجی است که به امور جذب گردشگر و تبلیغ توریستی می پردازند. کشورهای استقرار این دفاتر عبارتند از: توکیو و اوزاکا در ژاپن؛ سنگاپور؛ کاتماندو در نپال؛ سئول در کرهی جنوبی؛ هنگکنگ؛ نیویورک و لوس آنجلس در آمریکا؛ تورنتو در کانادا؛ لندین در انگلیس؛ پاریس در فرانسه؛ فرانکفورت در آلمان؛ مادرید در اسپانیا؛ زوریخ در سوییس؛ سیدنی در استرالیا؛ دهلی نو در هند؛ و رم در ایتالیا. (www.en.cnta.gov.cn.)
[1] - National Tourism Administration of The People’s Republic of China.
[2] - Shao Qiwei.