اولویت های چین در صنعت گردشگری

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۳ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''اولویت­های چین در صنعت گردشگری''' == استراتژي چين در زمينه­ی گردشگري به ترتيب اولويت به سه مرحله­ی تقسيم مي‌شود که عبارتند از: 1- جذب و تشويق هر چه بيشتر گردشگران خارجي براي بازديد از چين؛ 2- تشويق مردم چين به پرداختن به گردشگري در داخل چين؛ 3...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

اولویت­های چین در صنعت گردشگری

استراتژي چين در زمينه­ی گردشگري به ترتيب اولويت به سه مرحله­ی تقسيم مي‌شود که عبارتند از: 1- جذب و تشويق هر چه بيشتر گردشگران خارجي براي بازديد از چين؛ 2- تشويق مردم چين به پرداختن به گردشگري در داخل چين؛ 3- ايجاد تسهيلات لازم براي اتباع چينی جهت پرداختن به گردشگری در خارج از كشور.


دولت چين، مرحله­ی نخست این سياست­هاي اجرايي و راهبردی را به نحو احسن عملي ساخته و افزايش تعداد ورود جهانگردان خارجي به اين كشور مبين اين رشد است. در خصوص مرحله­ی دوم كه پرداختن به امر گردشگري چینی­ها در داخل کشور است، مسئولان بخش این صنعت، با هم­کاری ساير دستگاه­هاي ذيربط، مردم را به سفر هر چه بيشتر به مناطق مختلف این کشور تشويق مي­كنند. با توجه به محدوديت­هاي اعمال شده از سوي دولت برای سفرهاي داخلي اتباع چين در دهه­هاي گذشته و بهبود وضعيت اقتصادي و درآمد مردم پس از اجرای اصلاحات و گستردگي جغرافيايي و جاذبه­هاي گردشگري مناطق مختلف چين، به نظر مي­رسد دولت مرحله­ی دوم از سياست گردشگري خود را نيز با موفقيت تمام آغاز كرده است. استقبال بي نظير مردم از برنامه هاي گردشگري داخلي و رشد سرسام آور اين صنعت در بخش داخلي، همگي حكايت از برنامه‌ريزي واجراي درست دولت چين در این زمینه دارد.


براي فراهم ساختن زمينه­ی گردشگري داخلي براي اتباع چيني، دولت در طول سال 3 مقطع زماني تعطيلات يك هفتگي را در نظر گرفته كه عبارتند از: اول ماه مه تحت عنوان روز كارگر؛ آغاز سال نو چيني تحت عنوان جشن بهاره؛ و اول ماه اكتبر به عنوان روز ملي چين. در اين سه مقطع زماني كه از آن به سه دوران طلايي نام برده مي‌شود، اوج سفرهاي گردشگري داخلي محسوب شده و در این ایام، صد­ها ميليون گردشگر چيني به­صورت فردي و گروهي به امر گردشگري در داخل چين پرداخته و از اين طريق به صنعت گردشگري داخلي رونق چشمگیری مي بخشند. اگر چه در ساير ايام سال نيز گردشگري داخلي از رونق خوبي برخوردار است ولي در اين ايام خاص تمام امكانات گردشگري و حمل و نقل كشور، براي جابه­جايي مسافران و گردشگران و تأمين نيازهاي آنان بسيج مي­گردند. براساس آمارهاي منتشره از سوي مطبوعات در سال 2009 ميلادي، آمار مجموع سفرهاي داخلي اتباع چين به بيش از 6/1 بیلیون مورد رسيده كه در تاريخ چين بي سابقه بوده است. روند روبه گسترش توسعه­ی گردشگري داخلي چين، درحال حاضر، بيش از گردشگران خارجي زمينه­ی توسعه­ی این صنعت را فراهم ساخته است. سياست اجرايي دولت چين در زمينه­ی اولويت سوم گردشگري كه سفر اتباع چيني به خارج از كشور باشد، با حزم و احتياط بيشتری همراه و به­صورت تدريجي بوده است. بر همين اساس، فقط آژانس­های معتبر و مورد تأييد دولت، مجاز به اعزام گردشگران چيني به خارج از كشور آن­هم فقط به كشورهایي كه از سوي دولت به عنوان مقصد توريستي اعلام شده­اند، صورت می­گیرد.