زنان در تاجیکستان

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۴۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)

وضعیت زنان

در گذشته برابری حقوق زن و مرد در جامعه تاجیک امری غیرقابل تصور به شمار می­رفت. زیرا زن تاجیک حق تصمیم گیری نداشت و بی­چون و چرا مطیع اوامر مردانشان بودند. اگر مرد می گفت سر کار نرو، دیگر زن حق اظهار نظر نداشت و خلاف میل او گام برنمی داشت.

وضع زن در برخی از سرزمین­های آسیای مرکزی، به ویره بخارا بسیار بد بود، زیرا در این سرزمین­ها، زن از عادی ترین حقوق انسانی محروم بود. همه بانوان بی سواد و مطیع و کنیز شوهر بودند. با این حال جایگاه زن در خانواده های تاجیک یکسان نبوده است و آن بسته به شرکت و سهم زن در کارهای سودمند اجتماعی بود. بانوان روستایی در گذشته به امور کشاورزی کمتر می پرداختند و تنها در نقاطی که مردان کمتر بودند، در درو و خرمن کوبی کمک می کردند.

مردان صاحب زمین و ابزار تولید بودند و کار و فعالیت بانوان را ارزیابی نمی کردند، به ویژه فعالیت بانوان شهرنشین که عبارت بود از: تهیه خوراک، دوختن پوشاک، نگاهداری و تربیت فرزند و ... که هیچ­گاه به حساب نمی­آمد. زن تاجیک از کارکردن در سازمان­ها و ادارات و شرکت در مسایل سیاسی کشور محروم بود. در بازار بخارا، حتی برای خرید و فروش زنان راسته ویژه ای وجود داشت. از زایشگاه، کودکستان و نهادهای تربیت کودکان اثری نبود. در ارگ امیر بخارا برای اعدام بانوان اتاقی اختصاصی وجود داشت و امیرمظفر جریان اعدام زنان را از روزنه­ای تماشا می­کرد. در پیام بانوان آسیای مرکزی به بانوان قفقاز آمده است: « در سرزمین بخارا زن­ها زیاد اشک ریخته اند. اشک های از روز تولد الی دم مرگ ریخته زنان، فراموش ناشدنی است. در سن خردسالی به همسری مردهای مسن و کهن سال می دادند که آنها غیر از ما باز همسر داشتند. ما کنیز شوهران خود بودیم»(افشارسیستانی، 1383: 218 - 217).

بدین ترتیب تا پیش از سلط کمونیسم بر منطقه آسیای مرکزی، زنان در آسیای مرکزی کاملاً نقشی سنتی داشتند. اکثر قریب به اتفاق آنان بی­سواد بودند و نقش اساسی آنها، با تفاوتهایی در جوامع شهرنشین و روستایی و یا ایلی، خانه­داری و پرورش فرزندان بود. در دوره اتحاد جماهیر شوروی زنان از حقوق اجتماعی جدیدی برخوردار شدند سطح سواد و تحصیلات در میان آنها بالا رفت، هر چند سواد زنان در مجموع، به ویژه در مناطق روستایی، از مردان پایین­تر بود. در سال 1980 تعداد زنان دانشجو نسبت به بیست سال قبل از آن چندین برابر شد، اما در مقایسه با سایر جمهوری­های شوروی پایین تر بود. امروزه اکثر زنان تاجیکستان باسوادند و کماکان از حقوق اجتماعی نسبی برخوردارند. اما مساوات بین مرد و زن نیست. امروزه در تاجیکستان، مانند دیگر نقاط، پدران و مادرانی که کار جسمی انجام می­دهند فرزندان خود را به فراگیری کارهای علمی تشویق می­کنند و نسل جدید نیز کمتر به مشاغل سنتی تمایل نشان می­دهند. تمایل زنان بیشتر به کارهای آموزشی در مدارس و یا حرفه­هایی مانند کتابداری است(تاجیکستان، 1387: 41 - 40).

طور کلی در سال­های اخیر به مسأله آزادی همه جانبه و به امور تولیدات اجتماعی جلب و جذب کردن زن تاجیک، توجه بسیار شده و می شود. اکنون در تاجیکستان زن در همه پهنه های زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... با مرد تا اندازه ای حقوق برابر دارد و از میان آنان صدها تن کارشناس، کارمند، کارگر ممتاز و پیشگام در رشته های صنایع، کشاورزی، فرهنگ و ... شده اند.

در تاجیکستان کلوب­ها، کتابخانه ها، فروشگاهها، تعاونی های تولیدی، درمانگاهها و ... ویژه زنان دایر شده است. کانون وکلای زن، کنفرانس بانوان، نهادهای فرهنگی از مراکز عمده فعالیت­های بانوان می­باشند. بانوان تاجیک در ساختن جامعه خود سهم بزرگی دارند و دوش به دوش همه بانوان در ایجاد جامعه ای آزاد، فعال و دنیاپسند تلاش می کنند.

در حال حاضر بانوان تاجیک نه تنها در تولیدات اجتماعی شرکت ورزیده، وسایل و تجهیزات صنعتی را به طور خوبی اداره می کنند، بلکه به امور رهبری، مهندسی و تکنیکی کارخانه ها و نهادهای صنعتی، ریاست اتحادیه های صنفی و ... انتصاب و انتخاب می شوند. کار برای بانوان تاجیکستان منحصر به امرار معاش نبوده، بلکه به مثابه عمل افتخاری روزمره و شاخص شرافت انسانی نیز است. همچنین برای ایجاد یک جامعه نو، آزاد و پیشرفته تلاش می کنند(افشارسیستانی، 1383: 219 - 218).

نمودار نرخ کلی امید به زندگی در تاجیکستان


نرخ امید به زندگی مردان و زنان در تاجیکستان

SOURCE: Worldbank.org, 2011

افزایش امید به زندگی در زنان به بالای 70 سال و مردان به 63 سال در تاجیکستان نشان از بهبود کیفیت زندگی و دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی در این کشور است. میانگین امید به زندگی در جامعه تاجیکستان 65 سال است.