مجسمه سازی در لبنان
پيكرهسازي: هنر پيكرهسازي، سنتي ديرينه درلبنان و آثار كشف شده در كاوشهاي باستانشناسي نشان ميدهد پيكرهسازي در اين سرزمين ريشه در دوران پيش از تاريخ دارد. وجود مناطق صخرهاي و استفاده از سنگ به عنوان عامل مؤثري در حيات انسانهاي غارنشين، ميتواند علت رواج اين هنر در آن دوران باشد. مجسمهسازي و كندهكاري روي سنگ در عصر برونز و آهن و در ادامه در عصر فرعوني، يوناني و رومي و سپس در دورههاي بيزانس و صليبي هم استمرار داشته است. از دورههاي مملوكي و عثماني هم آثاري در اين زمينه به دست آمده است (پيشين، 136، البستاني، 1969، 144). پيكرهسازي مدرن در لبنان از سالهاي اوليه قرن گذشته ظهور كرد و يوسف الحويك از اولين هنرمندان لبناني بود كه براي فراگيري اين هنر تجسمي مدرن به ايتاليا رفت و پس از بازگشت به وطن با آموزش و خلق آثاري در اين هنر، مسير آينده را هموار كرد. آثاري كه الحويك در سالهاي اوليه حركت هنري خود پديد آورد بيشتر، نمادهاي ديني و كليسايي بود (ابورزق ودیگران، 139). راهي را كه الحويك و ديگر پيشگامان اين هنر چون يوسف غصوب آغار كردند به زودي رهرواني يافت و نسلي از هنرمندان با بهرهگيري از دانش و تجربه آنان هنر پيكرهسازي را رونق بخشيدند و به مراحل تكامل و شكوفايي نزديك كردند. از ميان تعداد بسياري از آن هنرمندان ميتوان از كساني چون سلوي شقير، ميشل بصبوص، سميح العطار، سامي الرفاعي، ندي رعد و مارون الحكيم نام برد. بيشتر پيكرهسازان امروز لبنان متأثر از سبكهاي مدرن غربي بوده و برخي از آنان چون مارون الحكيم و سلوي شقير در آثار خود از رويكرد انتزاعي بهره گرفتهاند.
جشنواره هنري پيكرهسازي عاليه، يكي از معروفترين جشنوارههاي هنري لبنان و جهان عرب است كه از سال 1999، همه ساله در شهرستان كوهستاني عاليه برگزار ميشودو تعداد قابل توجهي ازهنرمندان پيكرهساز لبناني، عرب و از ديگر كشورهاي جهان در آن مشاركت ميكنند. اين جشنواره كه از حمايت يونسكو و همكاري انجمن لبناني هنرمندان پيكرهساز و نقاش و شهرداري شهر عاليه، برخوردار است، فرصتي براي گردهمآيي هنرمندان تجسمي و ارائه جديدترين آثار، برگزاري كارگاههاي هنري و بحث و گفتگوهاي علمي و تخصصي در زمينه هنرهاي تجسمي است.*