سرگرمی های اجتماعی مردم چین در ایام تعطیل
تفریحات و سرگرمیهای اجتماعی مردم چین در ایام تعطیل
در یکی دو دههی اخیر، مردم چین براساس مدت تعطیلات، امکانات مالی، و ذائقهی شخصی، سپری کردن روزهای تعطیل و اوقات فراغت خود را به گونههای مختلف ورزشی، تفریحی و آموزشی برنامه ریزی میکنند. براساس نظر سنجی انجام شده توسط«شرکت تحقیقاتی افق پکن» در سال2007 که در میان ساکنان شهرهای بزرگی همچون پکن، شانگهای، گوانگجو، ووهان، و چِنگدو صورت گرفته است نشان میدهد که متوسط سرانهی هزینههای ورزشی شهروندان این شهرها، سالانه حدود888یوان(150 دلار) بوده است که نسبت به سالهای پیش 21درصد افزایش داشته است. (China Encyclopedia, 2008: 554)
از دیگر برنامههای اوقات فراغت مردم چین، میتوان از علاقهی آنها به سفرهای داخلی و خارجی نام برد. طبق یک نظر سنجی که صورت گرفته، بیش از 46درصد مردم اظهار داشتهاند، تمایل دارند برای اوقات فراغت خود از مسافرتهای داخلی و خارجی استفاده کنند. طبق آمار منتشره از سوی سازمان گردشگری این کشور، در ایام تعطیلات یک هفتهای روز کارگر، بیش از 179 میلیون نفر به سفر و گردشگری پرداختهاند. طبق این آمار متوسط سرانهی گردشگری مردم در طول سال بالغ بر412یوان(70دلار) بوده است. همچنین، در همین سال بالغ بر50میلیون نفر چینی تعطیلات خود را با سفر به92کشور جهان سپری کردهاند. (idb: 555)
از دیگر سرگرمیهای مردم چین در تعطیلات میتوان به تماشای فیلمهای تلویزیونی و سینمایی اشاره کرد. براساس آمار منتشره، ساکنان شهرهای چین در ایام تعطیلات به طور متوسط روزانه 3ساعت و 36دقیقه به تماشای برنامهها و سریالهای تلویزیونی میپردازند. همچنین، در سال2007میلادی، تعداد تماشاگران و درآمد سالنهای سینمایی و فیلمهای سینمایی نسبت به سال پیش حدود8/21درصد افزایش داشته است.
یکی دیگر از سرگرمیهای مردم در تعطیلات، استفاده از اینترنت و سایتهای اینترنتی است. این سرگرمی به دلیل رشد و گسترش فوقالعاده و سهولت دسترسی، سایر سرگرمیها و تفریحات را تحت تأثیر قرار داده است.
بازدید از موزههای متنوع عادی، خیابانی، گروهی، و موزه شهرها نیز از دیگر سرگرمیهای مردم به شمار میرود. همچنین، بازدید از بازارهای عتیقه فروشی و خرید و فروش آثار و اشیای عتیقه و تاریخی نیز با توجه به بهبود وضعیت معیشتی و درآمد مردم در سالهای اخیر به یکی دیگر از تفریحات مردم تبدیل شده است. این آثار شامل نقاشی، خوشنویسی، ظروف چینی و سرامیک، کتاب، مبلمان و صندلی، ساعت و سایر اشیاء میگردد.
مطالعهی انواع کتاب، مجله، و گوش دادن به موسیقی به صورت سیدی و یا حضور در برنامههای اجرای زندهی موسیقی، و کارائوکه(نوعی موسیقی که افراد آهنگ دلخواه خود را به همراه موسیقی همان آهنگ و در جمعی خصوصی و خانوادگی میخوانند) نیز از دیگر برنامههای سرگرمی و تفریحی مردم به شمار میرود.
یکی دیگر از سرگرمی و تفریحات پر طرفدار مردم چین رفتن به رستوران و صرف غذا همراه با اعضای خانواده و بستگان و دوستان و همکاران است. این سرگرمی، به ویژه در دو دههی اخیرف به دلیل اشتغال بیرون از خانهی زن و مرد خانواده و کمبود وقت برای پخت و پز در آشپزخانه، به شدت گسترش یافته و حتی در روزهای عادی نیز معمولا مردم وعدههای غذایی روزانهی خود را در رستوران صرف میکنند. تنها واحدهای تجاری که در خیابانها تا ساعت دو بعد از نیمه شب به کسب و کار و ارایه خدمات به مشتریان ادامه میدهند، انواع رستورانهای ارزانقیمت و گرانقیمتی است که هر کدام مشتریان خاص خود را دارند و صنعت تهیهی غذای آماده و رستوران داری در این سالها به یک صنعت در حال توسعه و سود آوری تبدیل شده است. به همین سبب، و به دلیل سود آوری بالای این صنعت، سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی مانند مک دونالد، کِی اِف سی، و... نیز وارد این عرصهی رقابت شده و با ایجاد رستورانهای زنجیرهای برای جذب مشتریان بیشتر به تلاش خود ادامه میدهند. طبق آمار منتشره، تا سال2003، بیش از 70میلیارد دلار توسط بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی در صنایع تفریحی و سرگرمی چین سرمایه گذاری کردهاند
(China Daily, 2003)
و سرمایهی در گردش سالانهی صنعت رستوران داری در این کشور در همان سال بیش از580 میلیارد یوان(یکصد میلیارد دلار) بوده است (People’s Daily Online, 2003)که این روند به سرعت درحال رشد است.