صنایع و کالاهای فرهنگی در کانادا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۵۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «فرهنگ بخش پویای اقتصاد اين كشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی کانادا در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فرهنگ بخش پویای اقتصاد اين كشور است. در سند راهبرد تجارت جهانی کانادا در سال ۲۰۰۵م آمده است: «ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتاً تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض، اما در صنایع فرهنگی ضرورت دارد که ما وارد کننده نباشیم. وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ دیگران بودن به هیچ وجه پذیرفتی نیست». در اين كشور، به عنوان دومين كشور وسيع جهان، فرهنگ به طور مستقيم يا غيرمستقيم به اقتصاد ملي كمك مي‌نمايد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوي اداره آمار، درآمد بخش فرهنگ  در سال 90-1991م بالغ بر 2/14 میلیارد دلار بوده است كه تقريباً 3/2 درصد از توليد ناخالص ملي را تشكيل مي‌داده است.

‌ راديو و تلويزيون‌، توليدات‌ شبكه‌هاي‌ تلويزيوني‌ كابلي‌، فيلم‌ و ويدئو،  ضبط‌ صدا، نشر كتاب‌، روزنامه‌ و فصلنامه‌ در اين كشور جزو صنايع‌ فرهنگي‌ محسوب‌ مي‌گردند. سازمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ با همكاري‌ سازمان‌هايي‌ نظير شركت‌ مخابرات‌ و سازمان‌ راديو- تلويزيون‌ این کشور، كه‌ امور خبررساني‌ و صنايع‌ مخابراتي‌ و كابلي‌ كشور را ساماندهي‌ مي‌نمايند، به‌ برنامه‌ريزي‌هاي‌ جامع‌ در حمايت‌ از آثار و صنايع‌ فرهنگي‌ اقدام‌ مي‌نمايد.

اطمينان‌ از دسترسي‌ هر چه‌ بيشتر مردم‌ به‌ توليدات‌ فرهنگي‌ داخلي‌ به‌ عنوان‌ مسأله‌اي‌ اساسي‌ در توسعه‌ سياست‌هاي‌ فرهنگي‌ این كشور مطرح‌ مي‌باشد. با وجود این،  در یک دهه گذشته صنايع‌ فرهنگي‌ كشور، كه‌ سالانه‌ 000/200 فرصت‌ شغلي‌ را فراهم‌ مي‌آورد، به‌ علت‌ ركود اقتصادي‌، كاهش‌ قابل‌ توجه‌ بودجه‌ دولت‌ و غلبه‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌ (به‌ ويژه‌ توليدات‌ فرهنگي‌ ايالات‌ متحده‌ آمريكا بر توليدات‌ داخلي‌) دچار مشكلات‌ عديده‌اي‌ شده‌ است‌.

با بالا گرفتن‌ بحث‌هاي مختلف‌ درباره تجارت،‌ تحت پوشش‌ قراردادن صنايع‌ خدمات‌ فرهنگي‌ در موافقت‌‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمريكا، كانادا و اجلاس‌ گات[1] در اروگوئه‌ و موافقت‌نامه‌ تجارت‌ آزاد آمريكاي‌ شمالي،‌ توجهات‌ خاصي‌ به قوانين‌ و سياست‌هاي‌ داخلي‌ حاميِ‌ صنايع‌ فرهنگي‌ كشور مبذول‌ گرديد. از جمله‌ اهداف‌ كلي‌ اين‌ قبيل‌ مذاكرات‌ حذف‌ قوانين حمایت از تولید داخل‌ و ديگر قوانين‌ تبعيض‌آميز‌ مي‌باشد. اين‌ قوانين‌ چالش‌هاي‌ خاصي‌ را براي‌ صنايع‌ فرهنگي‌ مختلف‌ كشور بوجود مي‌آورد. در نتيجه‌، كانادا اين‌ موارد را از تعهدات‌ تجاري‌ دو جانبه‌ حذف‌ نموده‌ است‌.

در سال‌ 1991م، سازمان سابق‌ ارتباطات‌، كه‌‌ دپارتمان‌ ميراث‌ فرهنگي‌ جایگزین آن شده است، صندوق‌ توسعه‌ صنايع‌ فرهنگي را ‌ با سرمايه‌اي‌ بالغ‌ بر 33 ميليون‌ دلار براي‌ مدت‌ 5 سال‌ تاسيس نمود. اين صندوق‌ وظيفه‌ ارائه‌ خدمات‌ مشاوره‌ مديريتي‌ و تأمين‌ بودجه‌ صنعت‌ نشر كتاب‌ و فصلنامه‌، فيلم‌ ويدئو و صنايع‌ ضبط‌ صوت‌ كشور را برعهده‌ دارد. صندوق‌ مذكور توسط‌ بانك‌ توسعه‌ تجاري‌ فدرال‌ و تحت‌ نظارت‌ سازمان ميراث‌ فرهنگي‌ كشور اداره‌ مي‌گردد]35[.


[1]. GATT