بازارهنرهای تصويری سينما در کانادا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۰۰ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «به‌رغم‌ چالش‌هاي‌ وسيع‌ جهاني‌ شدن‌، تسلط‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌، ركود اقتصادي‌ و مشكلاتي‌ كه‌ توليد و توزيع‌ كنندگان‌ فيلم‌ براي‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلي‌ با آن‌ مواجه‌ مي‌باشند شمار شركت‌هاي فيلم‌ساز از 492 شركت به‌ 74...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

به‌رغم‌ چالش‌هاي‌ وسيع‌ جهاني‌ شدن‌، تسلط‌ توليدات‌ فرهنگي‌ خارجي‌، ركود اقتصادي‌ و مشكلاتي‌ كه‌ توليد و توزيع‌ كنندگان‌ فيلم‌ براي‌ در اختیار گرفتن‌ بازار داخلي‌ با آن‌ مواجه‌ مي‌باشند شمار شركت‌هاي فيلم‌ساز از 492 شركت به‌ 743 شركت در دهه 1990م افزايش‌ يافته‌ است‌. در همين دوره درآمد اين شركت‌ها نيز از 146 ميليون‌ دلار به‌ 4/688 ميليون‌ دلار افزايش‌ يافته‌ است‌. در دو دهه گذشته، صنعت‌ فيلم‌ به‌ توليد فیلم‌های گوناگون در حوزه‌های مختلف‌ سينمايي‌ به‌ صورت‌ تمام‌ وقت‌ يا نيمه‌ وقت‌ اقدام‌ نموده است. همچنین، دولت‌ فدرال‌ از طريق‌ دو شركت‌ سهامي‌ خاص‌ سلطنتي‌ به‌ حمايت‌ از صنعت‌ فيلم‌سازی‌ كشور مي‌پردازد. اين‌ دو شركت‌ عبارت‌اند از:

1) هيأت‌ فيلم‌ ملي؛‌ به‌ موجب‌ قانون‌ فيلم‌ ملي‌، مصوب‌ سال‌ 1950م، این هیات‌ به‌ منظور راه‌اندازي‌، توسعه و‌ ترويج‌ فيلم‌سازي‌ در كشور تأسيس‌ گرديد.

2) تله‌ فيلم‌ كانادا:[1] نام قبلي آن «‌شركت‌ توسعه‌ فيلم‌ كانادا[2]» بود. این شرکت به‌ تشويق‌ و ترويج‌ توسعه‌ توليدات‌ تلويزيوني‌ و فيلم‌ مي‌پردازد. بودجه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ هيأت‌ فيلم‌ ملي‌ و تله‌ فيلم‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1993 و 1994م به ترتيب 6/82 و 4/132 ميليون‌ دلاربوده است.

در سال‌ 1991م، شركت‌ سهامي‌ ويدئو و فيلم‌ كانادا، كه‌ يك‌ سازمان‌ مالي‌- خصوصي جهت‌ توليد فيلم‌هاي‌ غيرتئاتري‌ و فيلم‌هاي‌ ويدئويي‌ كشور مي‌باشد، با كمك‌ مالي‌ تله‌ فيلم‌ كانادا و سازمان ميراث‌ فرهنگي‌ كشور تأسيس‌ گرديد.  طرح‌ ضمانت‌ وام‌[3]  توسط‌ شركت تله‌ فيلم‌ اجرا مي‌گردد و در سال‌ 1993م به‌ منظور تأمين‌ بودجه‌ بخشي‌ از پروژه‌هاي‌ مؤسسات‌ توليد فيلم‌هاي‌ ويدئويي‌ و سينمايي‌ كشور راه‌اندازي‌ گرديد ]38[.


[1]. Tele Film Canada

[2]. CFDC

[3]. LGP