آموزش پیش دبستانی کانادا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۵۹ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «در اغلب ايالت‌هاي این كشور برنامه‌هاي مقطع آموزشي پيش دبستاني به كودكان زير پنج سال ارائه مي‌شود. این آموزش‌ها برای نوزادان و کودکان شامل مهد کودک، کودکستان و پیش‌دبستانی است. حضور کودکان زیر 5 سال در مدرسه اجباری نیست. البته  اين کودکان می...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

در اغلب ايالت‌هاي این كشور برنامه‌هاي مقطع آموزشي پيش دبستاني به كودكان زير پنج سال ارائه مي‌شود. این آموزش‌ها برای نوزادان و کودکان شامل مهد کودک، کودکستان و پیش‌دبستانی است. حضور کودکان زیر 5 سال در مدرسه اجباری نیست. البته  اين کودکان می‌توانند در مدارس خصوصی حاضر شوند که برنامه‌های پیش دبستانی ارائه می‌کنند. حضور در پایه پیش دبستانی برای کودکانی اجباری است که در اول ماه سپتامبر 5 ساله می‌شوند. گفتني است كه رسيدگي و نظارت بر امور آموزشي مقطع آموزشي پيش دبستاني برعهده مقامات آموزشي محلي است.

اصلي‌ترين هدف مقطع آموزشي پيش دبستاني رشد جسماني، ذهني، اجتماعي و عاطفي كودكان به بهترين نحو مي‌باشد. مقطع آموزشي فوق 1 تا 2 سال به طول می انجامد و سنين 4 تا 5 سالگي را شامل مي‌گردد. اين مقطع در اغلب ايالات كشور اجباري نیست و به طور رايگان ارائه مي‌گردد.

در اين كشور، انواع مختلفی از مدارس پیش‌دبستانی و دبستاني وجود دارند. از جمله آنها می‌توان از مدارس غیرانتفاعی، مدارس وابسته به کلیسا، مدارس جوامع محلی، مدارس خصوصی و مدارس مونتسوری[1] نام برد. معمولاً مدارس غیرانتفاعی با همکاری افراد مختلف اداره می‌شوند و اغلب هزينه‌هاي آنها را والدين دانش‌آموزان به صورت داوطلبانه تقبل مي‌كنند. در این مدارس والدین داوطلبانه و به عنوان دستیار معلم به همراه معلمان حرفه‌ای مشغول به کار هستند. مدارس وابسته به کلیسا معمولاً در کلیسا و یا در کنار آن واقع شده‌اند. ممکن است در این مدارس آموزش‌های مذهبی نیز به دانش‌‌آموزان ارائه شود.

مدارس خصوصی جزو گران‌ترین مراكزآموزشي به شمار مي‌آيند و به طور قابل ملاحظه‌ای باهم تفاوت دارند. تعدادی از مدارس خصوصی از نوع مونتسوری هستند که در اوایل دهه 1900م دکتر ماریا مونتسوری این روش را ابداع کرد. روش مونتسوری بيش از آن كه يك روش آموزشي باشد، فلسفه زندگی را مورد تأكيد قرار مي‌دهد. اساس مونتسوري این است که هر کودکی متناسب با نیازها و علایق، الگوهای رشد منحصر به خود را دارد كه بايد والدين و مدارس به آن توجه نمايند. بعضی از مدارس مونتسوری پایه پیش‌دبستانی دارند و برخي ديگر آموزش دبستاني ارائه می‌کنند.                                                                                               


[1]. Montessori education

متد و روش آموزشی «ماریا مونتسوری» روشی ساده و قابل فهم است که حدود 100 سال پیش در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. ماریو مونتسوری فیزیکدان و انسان‌شناس ایتالیایی برای اولین بار کتابی با عنوان «انسان شناسی فنی» درباره کودکان دارای نقص مغزی و ذهنی منتشر کرد که این کتاب پایه‌گذار روش‌های تربیتی نو در قرن بیستم و بیست و یکم شد. در این روش تلاش شده است تا محتوای علمی و آموزشی کتاب‌ها به صورت دقیق، جامع و آسان طوری تنظیم شوند که کودکان مورد آموزش هم علاقه‌مند و هم کنجکاو باقی بمانند. همچنین، این روش در صدد آن است تا با کمک اندازه‌گیری‌های ساده، آزمایش، تکرار تجربه‌ها و تمرین‌هایی که به بازی شبیه است، درس‌های سختی مثل ریاضی را عملی و دوست داشتنی کنند.  مونتسوری ثابت می‌کند در زندگی، خصوصاً در اولین سال‌های یادگیری، یعنی بین 3 تا 10 سالگی، کودک اشتیاقی فراوان به یادگیری و تجربه دنیای اطرافش دارد و اگر معلم با تجربه و دوره دیده بتواند این انرژی و میل را به راه درست بکشاند و گوهره وجود کودکش را درک کند، علاقه و اشتیاق کودک چند برابر خواهد شد و بهره‌وری آموزشی‌اش به طرز غیرقابل باوری افزایش خواهد یافت.