رسانه های کانادا
رسانهها و وسايل ارتباط جمعي به مجموعه ابزارها، روشها و مسيرهايي گفته ميشود كه براي ايجاد ارتباط با مخاطبان انبوه به كار گرفته ميشود. به عبارت ديگر، رسانه جمعي در زمان واحد پيامهاي يكسان را براي تعداد زيادي از افراد ارسال ميكند. میتوان رسانههای خبری را در قالب مجموعهای از روزنامهها، مجلات و شبکههای تلویزیونی و رادیویی گنجاند که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظاير آن است.
در كانادا رسانههای جمعی دارای امتیازات و منابعی هستند. این امتیازها از ماهیت و کارکرد رسانههای نوین ناشی میشود که غالباً رسانههای جمعی هستند. ویژگی رسانههای جمعی نوین در اين كشور شامل: ۱) سرعت انتشار، ۲) نظم انتشار، ۳) گستردگی حوزه انتشار، ۴) تداوم انتشار، ۵) فراگیری و پوشش مخاطبان، ۶) دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه و ۷) آسانی دسترسی است.
رسانهها و وسايل ارتباط جمعي در اين كشور بسيار متنوعاند و شامل رسانههاي نوشتاري (نظير كتاب، روزنامه، مجله)، رسانههاي ديداري - تصويري (نظير تلويزيون و سينما)، رسانههاي شنيداري (نظير راديو)، رسانههاي مجازي (شامل اينترنت، شبكههاي اجتماعي)، رسانههاي ديجيتالي- الكترونيک (نظير موبايل)، رسانههاي شفاهي (نظير سخنراني) و رسانههاي خياباني و تبليغات شهري (نظير بيلبوردها و بنرها) ميشوند. در اين كشور وسايل ارتباط جمعي سه وظيفه: 1) خبري و آموزشي، 2) راهنمايي و رهبري، 3) تفريحي و تبليغي را برعهده دارند.
روزنامههای پر تیراژ، شبکههای متنوع رادیویی و تلویزیونی و خبرگزاریهای مختلفی در این کشور مشغول فعالیت هستند. دپارتمان ميراث فرهنگي کانادا با همكاري شركت مخابرات و سازمان راديو تلويزيون، كه امور خبررساني و صنايع مخابراتي و كابلي كشور را ساماندهي مينمايند، برنامهريزيهاي جامع در حمايت از این رسانهها را انجام ميدهند. كميسيون ارتباطات راه دور با همكاري سازمان راديو-تلويزيون و با استناد به ماده قانون ويژه خبررساني مصوب سال 1991م امور بخش كابلي راديو و تلويزيون را برعهده دارد. كميسيون مذكور مجوز خبرگزاريهاي دولتي و خصوصي را صادر و تجديد مينمايد.
صنايع راديو و تلويزيون، توليدات شبكههاي تلويزيوني كابلي، فيلم و ويدئو، صنعت ضبط صدا، نشر كتاب، روزنامه و فصلنامه دراین كشور جزو صنايع فرهنگي محسوب ميشوند. سازمان ميراث فرهنگي كشور با همكاري شركت مخابرات و سازمان راديو تلويزيون، كه امور خبررساني و صنايع مخابراتي و كابلي كشور را ساماندهي مينمايند، به برنامهريزيهاي جامع در حمايت از آثار و صنايع فرهنگي كشور اقدام ميکنند.
میتوان رسانههای خبری را در قالب مجموعهای از روزنامهها، مجلات و شبکههای تلویزیونی و رادیویی دسته بندي كرد که وظیفه آنها انتشار اخبار و وقایع در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و نظاير آن است]1 و 2[.