ورود تفکرات روشنفکرانه ی غرب در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۳۳ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''ورود تفکرات روشنفکرانه­ی غرب'' == در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، چین شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ی فر...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

ورود تفکرات روشنفکرانه­ی غرب

در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، چین شاهد بزرگترین تغییر و تحول تاریخی دوران معاصر خود بوده است. در این شرایط سخت تاریخی، حفظ میراث و توسعه­ی فرهنگ سنتی، توجه فوق العاده­ی عموم مردم، به ویژه جامعه­ی فرهیخته را بر انگیخت.

با پایان قرن نوزدهم، علوم طبیعی مدرن غرب به بخش مهمی از تفکر تعداد زیادی از روشنفکران چینی تبدیل شد. در عین حال، فلسفه و علوم اجتماعی غرب هم با اشتیاق فراوان منتشر ­شد. در علوم اجتماعی، تعدادی کتاب به چاپ رسید که علوم انسانی غرب، مکاتب فکری و فلسفی و تئوری­های آن­ها را معرفی می­کرد. «یان­فو» تعدادی از آثار مشهور غرب پیرامون علوم اجتماعی را به زبان چینی ترجمه کرده و چندین میلیون کاراکتر چینی بر حجم این علوم افزود. از جمله ثروت ملت­ها[i]ی آدام اسمیت، روح القوانین مونتسکیو، پیرامون آزادی[1] جان اسمیت میل[2]، و اصول جامعه شناسی[ii] اِسپِنسِر[3]. لیانگ چیچائو هم در کشکول شینمین[4] شرح حال و مطالبی پیرامون بِنِدیکت دِ اِسپینوزا[5]، باکُن[6]، کانت، ژان ژاک روسو[7]، مونتسکیو و داروین[8] آورده است. این آثار تأثیر زیادی در جامعه­ی علمی آن زمان گذاشت. فرهنگ غربی، طیف وسیعی از تئوری­های دمکراسی، آثار علوم اجتماعی واقعگرایانه­ی پیشرو، اندیشه­های علمی مترقی، داروین گرایی، اعتقادات مسیحیت را شامل می­شد. اگرچه برخی از آثار وارداتی نامناسب و به طور کلی، اندیشه­های غربی وارداتی غیر سیستماتیک، غیر واقعی و با فرهنگ سنتی و بومی ناهمگن بودند.

در طول150سال گذشته، ملت به ویژه اندیشمندان، با مشکل این­که چگونه باید فرهنگ سنتی را با نیازهای روز جهان معاصر مطابقت دهند، گرفتار بوده اند. در نیمه­ی دوم قرن از نوزدهم، تعدادی از صاحب­نظران دور­اندیش و افرادی از سایر قشر­ها، توصیه می­کردند که لازم است چین درهای خود را به روی جهان خارج باز کرده و اصلاحاتی را انجام دهد. آنان بر این باور بودند که فرهنگ سنتی به هیچ­وجه بی عیب و نقص نیست و برخی از جنبه­های فرهنگ سنتی اگر تغییر نکنند و توسعه نیابند، نمی­توانند با جامعه­ی نوگرا و مدرن سازگاری داشته باشند. در جنگ سال­های میان 1894تا1895 میلادی میان چین و ژاپن، دولت چینگ توسط ژاپن متحمل شکست شد. این حادثه­ی ناگوار به شدت شالوده­ی فکری مردم چین را تکان داد.


[1] - On Liberty

[2] - J.S.Mill

[3] - Spencer

[4] - Xinmin Miscellany

[5] - Benedict de Spinoza

[6] - F. Bacon

[7] - Jean-Jacques Rousseau

[8] - C. Darwin


[i] - The Wealth of Nations

[ii] - The Principles of Sociology