پرش به محتوا

الگو:مقاله برگزیده

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۰۵:۳۵ توسط Alireza (بحث | مشارکت‌ها)
نظام آموزش و پرورش در چین معاصر

نظام آموزش و پرورش در چین معاصر

پیشبرد و توسعه ­ی اصلاحات اقتصادی و تداوم و تکمیل سیاست درهای باز، توسعه ­ی تجارت خارجی، حفظ ثبات و آرامش سیاسی و اجتماعی، همراه با دستیابی به وحدت و یکپارچگی ملی، از سال 1978 که سیاست اصلاحات اقتصادی آغاز شد تا به امروز، محور تغییرات ساختاری و جوهری همه جانبه­ ی چین بوده‌ است. ولی این تغییر و تحولات اقتصادی هرگز چینی ­ها را از توجه به اهداف و مصالح ملی غافل نکرده و هماهنگ با رشد اقتصادی، توسعه ­ی بنیادین آموزش به­ عنوان زیربنایی ­ترین تغییرات اجتماعی، مورد تأکید فراوان بوده است. در این خصوص، نگاه دولت و حزب به سیاست­ های آموزشی و نظارت­ و حمایت­ ویژه از بخش آموزش و پژوهش و تدوین برنامه ­های توسعه ­ای، به ویژه در دهه­ های اخیر، نگاهی راهبردی، نو­گرایانه، دوراندیشانه، و کاربردی بوده است تا این کشور بتواند با تربیت متخصصان و تأمین منابع انسانی مورد نیاز جامعه ­ی توسعه یافته­ ی فردای چین، پایداری این توسعه و پیشرفت را تضمین نماید.


ادامه مقاله