نفوذ موسیقی غرب در چین
نفوذ موسیقی غرب در چین
شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروههای موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبکها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروههای موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آنها توسط چینیهای طالب سیستم آموزش غربی تأسیس میشد، از سوی دیگر، تحول گستردهای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمنهای موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاهها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب همچون جائویوانرِن[1]، خوانگزی[2]، شیائو یومِی[3]، وانگ گوانگچی[4]و لیو تیانخوا[5]نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.
در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل میدهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده میشد تشکیل میدهد. در این آموزشگاهها انواع سبکهای موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده میشد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعهی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطهی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنتهای ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاشهای مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقیهای غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهههای بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 همچنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعهی روابط چین با جهان غرب و مبادلهی گروههای موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقیهای غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.
[1] - Zhao Yuanren.
[2] - Huang Zi.
[3] - Xiao Youmei.
[4] - Wang Guangqi.
[5] - Liu Tianhua.