نفوذ موسیقی غرب در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۸ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نفوذ موسیقی غرب در چین'' == شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسی...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

نفوذ موسیقی غرب در چین

شکست چین از نیروهای انگلیسی در نخستین جنگ تریاک در سال1840میلادی، و نفوذ سیاسی و فرهنگی کشورهای غربی و فعال شدن مبلغان و مسیونرهای مسیحی در این کشور، زمینه برای معرفی موسیقی غرب به چین نیز فراهم شد. رشد گروه­های موسیقی تلفیقی غربی-چینی و تنوع سبک­ها و آلات موسیقی از یک طرف و تشکیل گروه­های موسیقی تحت عنوان گروه سرود در مدارسی که توسط مسیونرهای مسیحی و یا به تقلید از آن­ها توسط چینی­های طالب سیستم آموزش غربی تأسیس می­شد، از سوی دیگر، تحول گسترده­ای در موسیقی سنتی چین ایجاد کرد. شکل گیری انجمن­های موسیقی مدرن و آغاز به تدریس این سبک از موسیقی در آموزشگاه­ها و مراکز آموزش عالی زمینه را برای تلفیق موسیقی شرق و غرب و تأثیر گذاری آن بر فرهنگ و هنر موسیقی چینی را فراهم ساخت. موسیقی دانان چینی آشنا به موسیقی غرب هم­چون جائویوان­رِن[1]، خوانگ­زی[2]، شیائو یومِی[3]، وانگ گوانگ­چی[4]و لیو تیان­خوا[5]نیز در این زمینه نقش مؤثری داشتند.

در واقع، زیربنای موسیقی معاصر چین را از همان اواخر قرن19 و اوایل قرن بیستم، همان سرودهای مدارس چینی تشکیل می­دهد که تحت تأثیر موسیقی غربی، به ویژه موسیقی کلاسیک کلیسایی غرب که توسط مسیونرهای مسیحی معرفی، تبلیغ و آموزش داده می­شد تشکیل می­دهد. در این آموزشگاه­ها انواع سبک­های موسیقی و آلات و ابزارهای موسیقی غربی معرفی و آموزش داده می­شد و فارغ التحصیلی موسیقیدانان چینی از این مؤسسات موجب فراگیری موسیقی مدرن در سطوح مختلف جامعه­ی چین شد. سقوط نظام امپراتوری در سال1911 و آغاز جنبش ادبی چهارم ماه مه در سال1919میلادی که در واقع نقطه­ی عطفی در ادبیات معاصر این کشور و پشت کردن به برخی از سنت­های ادبی گذشته و اصلاحات به عمل آمده در سبک ادبی، بر موسیقی سنتی چین را نیز تحت تأثیر قرار داده و راه را برای مدرن شدن این هنر بیش از پیش باز نمود. همین تلاش­های مستمر زمینه را برای مدرن شدن هنر موسیقی و ورود انواع موسیقی­های غربی به چین فراهم کرد. روند اصلاحات آغاز شده در هنر موسیقی سنتی چین در اوایل قرن بیستم در دهه­های بعد و حتی پس از روی کارآمدن نظام کمونیستی در سال1949 هم­چنان ادامه یافت. اجرای سیاست اصلاحات اقتصادی در سه دهه پیش و توسعه­ی روابط چین با جهان غرب و مبادله­ی گروه­های موسیقی میان این کشور با سایر کشورها نیز بر این روند سرعت بخشید و امروزه انواع موسیقی­های غربی از کلاسیک و جاز گرفته تا رپ و پاپ در این کشور رایج شده است.


[1] - Zhao Yuanren.

[2] - Huang Zi.

[3] - Xiao Youmei.

[4] - Wang Guangqi.

[5] - Liu Tianhua.