آموزش متوسطه کوبا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۵ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۳۲ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «تا وقوع انقلاب که در سال ۱۹۵۹ رخ داد آموزش در مقطع متوسطه در کشور وجود نداشت. هنگامی‌که انقلاب پیروز شد آمار فارغ‌التحصیلان سال ششم ابتدایی کمتر از ۴۰۰ هزار نفر می‌بود. از سال ۶۰ باگسترش طرح باسوادی، با هدف توسعه سطح تحصیل تا ششم ابتدایی برای...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تا وقوع انقلاب که در سال ۱۹۵۹ رخ داد آموزش در مقطع متوسطه در کشور وجود نداشت. هنگامی‌که انقلاب پیروز شد آمار فارغ‌التحصیلان سال ششم ابتدایی کمتر از ۴۰۰ هزار نفر می‌بود. از سال ۶۰ باگسترش طرح باسوادی، با هدف توسعه سطح تحصیل تا ششم ابتدایی برای افراد بیسواد مواجه هستیم، متعاقب آن یک سیستم آموزشی به‌نام آموزش متوسطه با خاصیت اجباری آن در قانون اساسی کوبا ثبت گردید.

سال ۱۹۷۵، اعمال طرح‌ها و برنامه‌های جدید آموزش و دیگر شاخصه‌ها که نشان از تغییرات مهم و شناخته شده در امر بهبود سیستم آموزش ملی است، صورت گرفت. این برنامه بر اساس یک کار پژوهشی علمی انجام پذیرفت. در واقع تقویت سیستم آموزش ملی در دهه ۸۰ رخ داد، دوره ای که هدف آن ۹ سال تحصیلی برای همه افراد جامعه بود.

مقطع متوسطه در کوبا به دو شکل در حال فعالیت می‌باشد؛ مدارس

۳۵۹


۳۶۰

متوسطه شهری و روستایی.۱۰۰۶ مرکز با بیش از ۴۳۴۶۸ دانش‌آموز در سراسر کشور وجود دارد. همچنین در این مقطع، مدارس حرفه‌ای هنر و مدارس ورزش پایه نیز مشغول به امر یاددهی می‌باشند.

در حال حاضر آموزش متوسطه در کوبا، محصلان ۱۲ و ۱۴ ساله را تحت پوشش خود دارد که بلافاصله پس از گذراندن دوره ابتدایی بایستی اجبارا در این مقطع مشغول به تحصیل گردند. هدف اصلی در این سال‌های تحصیل برای دانش‌آموزان، گسترش انسجام شخصیتی نوجوانان، دست یافتن به آموزش‌های پایه‌ای، گسترش توانایی‌های خاص در بخش زبان مادری، ریاضیات، علوم طبیعی و اجتماعی، یادگیری زبان انگلیسی، همچنین کمک به تربیت زیبایی‌شناسی دانش‌آموزان، شکل‌دهی فرهنگ جسمانی و تسلط مقدماتی به تکنیک‌های اولیه در امر فعالیت‌های تولیدی می‌باشد.

بخش۴: پیش دانشگاهی

این مقطع از پایه دهم تا دوازدهم برای دانش‌آموزانی با شرایط سنی ۱۸-۱۴ می‌باشد. در این سطح از آموزش، جوانان فهم خود را گسترش داده، عمق بخشیده، جمع‌بندی کرده، توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان را برای ورود به عرصه دانشگاه غنا می‌بخشند. همچنین در این مقطع تمهیدات جدی برای آینده شغلی‌اشان را از نظر می‌گذرانند. مراکز آموزشی در ۱۲۲ شهرستان با شاخه‌های متفاوت و متناسب با اهداف از پیش تعیین شده، تأسیس و مشغول یاد دهی به ۲۱۶۰۳ محصل می‌باشند. (,2009 Naranjo Orovio, (386