جریانهای فمینیستی در افغانستان
بعد از سقوط طالبان، جریانهای فمینیستی با استفاده از وضعیت نابسامان زنان در افغانستان، از فرصت استفاده کرده و همه ظلمهای روا داشتهشده بر آنان را به حساب اسلام گذاشتند و با علمکردن شعار دفاع از حقوق وکرامت انسانی زن، زمینه را برای استحاله فرهنگی و تغییر هویت دینی و ملی فراهم ساختند. جریانهای فمینیستی با درک نفرت مردم از طالبانیسم، آن را وسیله قرار داده و میخواهند اندیشههای فمینیستی را در افغانستان ترویج کرده و از این طریق انقلاب بنیادی در هویت دینی و فرهنگی مردم ایجاد کنند. بهعبارتدیگر، زنان مظلوم و مسلمان افغانستان که تاکنون قربانی تفریط و نگاه کمبینانه بودهاند، اینک هدف اندیشههای افراطی قرار گرفتهاند.۱ این جریانها تلاش میورزند تا شرایط غربی بر وضعیت زن و حجاب آن حاکم شود، براساساین، زنان برای شرکت در مسابقات مختلف ورزشی تشویق میشوند، لباسهای ورزشی تنگ و بدننما میپوشند، لباسهای مد به سبک جدید رواج مییابد، فدراسیون فوتبال زنان افغانستان در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و علاوه بر فوتبال سایر مسابقات ورزشی، مانند بوکس، والیبال، تکواندو، کاراته و شنا برگزار میشود، در مسابقات ملکه زیبایی شرکت میکنند، خوانندگی و رقص زنان رو به افزایش است و شبکههای خصوصی بهطورگسترده آواز و رقص زنان را پخش میکنند، مراکز آموزش موسیقی زنان در کابل و ولایات رشد زیادی دارد، شبکههای تلویزیونی ویژه زنان
۱، مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)؛ مجموعه مقالات همایش زنان در افغانستان؛ ۱ و ۲.
راهاندازی میشود، آرایش زنان در حال تغییر است و آرایش به سبک هندی و اروپایی در حال افزایش است، حتی در برنامههای تلویزیونی ملی بیحجابی و بدحجابی بهسرعت در حال رشد است، مشابه این موارد خیلی زیاد است.
اگر آموزههای اسلامی به شایستگی بیان شوند، هم میتوان با تحجرگرایی دینی و رسومات خرافی مبارزه کرد و هم میتوان از نفوذ و گسترش اندیشههای فمینیستی جلوگیری کرد. بهاینعلت عدهای از علما، طلاب و دانشجویان برادر و خواهر، در چارچوب انجمنهای علمی- فرهنگی، کانون فرهنگی آموزشی رسالت، مجمع علمی- فرهنگی والعصر، مؤسسه فرهنگی بشارت و انجمن ریحانه تصمیم به دفاع از حقوق زن و وضعیت جدید در قبال زنان گرفتهاند.