هنر اپرای سنتی چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۱۳ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « = هنر اپرای سنتی چینی = در دنیا سه نوع اُپرای قدیمی شناخته شده می­باشد. تراژدی و کمدی یونانی، اُپرای بودایی هندی و اُپرای سنتی چین. اپرای سنتی چین یکی از هنرهای محبوب و فولکلور مردم این سرزمین به­شمار می­رود که از دوران باستان در مناطق مختلف ای...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

هنر اپرای سنتی چینی

در دنیا سه نوع اُپرای قدیمی شناخته شده می­باشد. تراژدی و کمدی یونانی، اُپرای بودایی هندی و اُپرای سنتی چین. اپرای سنتی چین یکی از هنرهای محبوب و فولکلور مردم این سرزمین به­شمار می­رود که از دوران باستان در مناطق مختلف این کشور با ادبیات و سبک­های منحصر به فرد خود اجرا می­شده است. این هنر در طول تاریخ این کشور شاهد تغییر و تحولات و رشد و گسترش فراوانی بوده که هم مورد استقبال دربار امپراتوران و هم در بین عامه­ی مردم از شهرت و محبوبیت برخوردار بوده است.  طبق نظر اغلب کارشناسان، اُپرای سنتی چینی تا دوران سونگ جنوبی در قرن 13 هنوز کاملا توسعه نیافته بود. دوران توسعه­ی تدریجی آن مدت زمان طولانی را پشت سر گذاشت.

اپرای عامه پسند

در گذشته انواع مختلفی از اُپرا وجود داشت که در زمان­ها و مکان­های مختلفی متداول و مورد پسند مردم بود. دو نمونه­ی از آن­ها زاجو[1]ی شمالی مربوط به دوران سلسله­ی یوان، و اُپرای جنوبی در سلسله­ی مینگ است. از حدود سال­های دهه­ی1560 میلادی، شاخه­ای از اُپرای آوازی جنوبی در ردیف کونشان[2]توسط هنرمندان فولکلور عامیانه به کار گرفته شد که پس از 200سال و در اواسط دوران سلسله­ی چینگ به اُپرای مسلط کونچو[3] تبدیل شد. تعدادی اُپرای عامیانه نیز همراه با اُپرای متداول در دوران­های مختلف شکل گرفت که هر کدام به منطقه­ی خاصی تعلق داشتند. از اوایل قرن هجدهم تا اواسط قرن نوزدهم، این نوع اُپراها بیشتر شکوفا شدند. تعدادی از آن­ها حتی در پکن روی صحنه رفتند. چهار گروه اُپرای محلی استان اَن خویی[4]، در آغاز سال­های دهه­ي1790 میلادی، برنامه­های خود را روی سِن­های پکن اجرا کردند. این گروه­های چهار گانه، حدود ده سال بعد، با همکاری هنرمندان اُپرای خن[5] از استان خوبِی[6]، و با تلفیق ملودی­ها و سبک­های نمایشی اُپرای کونچو و اُپرای شَن­سی[i]، هم­چنین با استفاده از ملودی­های تعدادی از اُپرا­های محلی دیگر، یک سبک هنری کامل و سیستم نمایشی خاصی را ایجاد و توسعه دادند که اینک به اُپرای معروف پکن و به جریان اصلی اُپرای سنتی چین تبدیل شده است. (جانگ چی جی ،منتشر نشده)

ویژگی­های هنری  اپرای چینی

اپرای چینی از عناصر مختلفی تشکیل می­شود که عبارتند از: ادبیات ویژه، گریم و چهره پردازی، موسیقی، لباس ویژه و حرکات آکروباتیک.

اُپرای چینی دارای زبان و ادبیات خاص است. به­صورت کلی، زبان اُپرایی نیاز مند داشتن ذائقه و طبع شعری است، ولی لزوماً نباید شکل شعر و نظم معمول را داشته باشد. زبان اُپرایی از آهنگ و کلمات تشکیل می­شود( گفتگو و صحبت تک نفره). اگرچه اغلب صحبت­ها به­صورت نثر است، ولی الزاما دارای لحن و قافیه است. لحن نه تنها باید شاعرانه، بلکه قافیه دار هم باید باشد. آهنگ یا آواز­های جملات اُپرا خود نوعی شعر است، ولی عموماً با شعر فرق دارد. نوعی شعر که توان بازگویی حوادث، القای احساس و قابلیت آواز خوانی و همراهی با نمایش موزون را داشته باشد. نوعی شعر که با سخن هم­راهی می­کند. به همین خاطر، نویسنده­ي نمایشنامه­ي اُپرا در کنار سایر توانایی­ها، باید در نگارش به ظرافت زبان و ادبیات مورد نیاز اُپرا هم استاد باشد. ادبیاتی که سریع به ذهن مخاطبان منتقل شود، و همه فهم باشد. زبان ساده و بی تکلف یعنی« احساسی واقعی و بدون نیاز به توضیح اضافی، بدون ادعا و تصنعی بودن». زبان واقعی یعنی زبان رُک و راست با ذائقه­ و احساس واقعی.

بعضی اشخاص ظرافت ادبی مورد نیاز زبان اُپرا را با پر کردن ساختار متن از عبارت­های تفننی اشتباه گرفته اند. ادبیات اُپرا نمونه­ی شاخصی از علم بیان است. سادگی و روان بودن اُپرا را می­توان در این دو متن ملاحظ کرد.«باغچه­ی خانه­ام بزرگ، و حصیرم سرد است. تنها سایه­ی سوسوی چراغم بر کتاب­ها و لوح هایم افتاده است. اگر در این دنیا به من عمر طولانی داده شود، چگونه این شب بی پایان را تحمل کنم؟ نمی­توانم بخوابم. غلت می­خورم. مثل دستی که از یک طرف به طرف دیگر می­افتد، من ده هزار بار ناله و فریاد می­کنم. بالش و لحافم را پنج هزار بار می­کوبم و پیچ و تاب می­دهم».

« دَمِ در ایستاده ام، چانه ام بر روی دستانم. زمان می­گذرد، نمی دانم آیا او می­آید یانه. شاید برای او آسان نباشد که از چشمان همیشه مراقب مادرش پنهان شود. من چشم به­راه آمدنش هستم. دلِ بیچاره­ام از انتظار به درد آمده و من خود را سرزنش می­کنم که خیلی زود آموختم، خیلی زود، که او را دوست داشته و مشتاقش باشم!»

در این متن، واژه­ها به سادگی و دقت صحبت مردم عامی است و به وضوح نخستین نگاه عاشقانه­ی استاد جانگ به چووی اینگ­اینگ، بی­قراری دردناک و بی طاقتی هنگام انتظار او را بیان می­کند.

هنر نقاشی صورت و گریم­ چهره در اپرای پکن

گریم چهره در اپرای پکن یکی از ضروریات این هنر است. چون برای نشان دادن خصوصیات، اخلاق و سرنوشت بازیگر را رنگ­های متفاوت روی چهره هستند که تعیین می­کنند. معمولا رنگ سرخ برای تحسین و بیانگر وفاداری و شجاعت، رنگ سیاه، بیانگر دلیری و درایت، رنگ­های آبی و سبز نشان حضور قهرمان در بیابان­ها و جنگل­ها و رنگ­های زرد و سفید موهن و نشانگر خشونت و حیله­گری است. رنگ­های طلائی و نقره­ای مرموز بودن را نشان می­دهد و به نقش شیطان مربوط است.

  نقش­ بازیکنان اپرای سنتی چینی

در اپرای پکن 4 نوع نقش اصلی برای بازیکنان­ به نام­های شِنگ[7]، دَن[8]، جینگ[9] و چوو[10] و نقش­های فرعی بیشتری وجود دارد.

نقش شِنگ دو گونه است، لائو­شِنگ[11] و شیائو­شِنگ[12]. لائو­شِنگ معمولا برای افراد سالمند و یا پادشاهان و مقامات عالی­رتبه است و شیائو­شِنگ برای مردان جوان.

نقش دَن نیز سه گونه است، چین گ­یی[13]، وو­دَن[14] و خوا[15]. چینگ­یی معمولا برای زنان سالمند و نجیب زادگان، وو­دَن برای زنان جادوگر و راز دان، و خوا­دَن برای زنان جوان و پائین­ترین قشر جامعه مثل خدمت­کاران است.

نقش جینگ، معمولا برای افرادی است که دارای ويژگی­های خاص هستند و چهره­ی آن­ها با رنگ­های گوناگون تنزین می­شود.

نقش چوو، نوعی از نقش لائو­شنگ است، اما پیرتر. این نقش معمولا برای قشر پائین جامعه است. نقش چوو، برای افراد زرنگ و مضحک از قشر پائین جامعه به کار برده می­شود.

(China Encyclopedia ، 2008)

هنر اپرای سنتی پکن

اپرای پکن، اپرای شرقی نیز نامیده می­شود. این نوع اپرا چکیده­­ای از هنر اپراهای محلی مختلف چین است و چون در پکن شکل گرفته، اپرای پکن نامیده شده و 200 سال قدمت دارد. از اپرای­های محلی که در شکل­گیری اپرای پکن تأثیرگذار بوده­، می­توان به اپرای«خوی­بِن»اشاره کرد. در سال1790، نخستین گروه اپرای«خوی­بِن» برای اجرای برنامه در جشن تولد پادشاه وارد پکن شد. از آن پس، دیگر همیشه گروه­های«خوی­بِن» برای انجام نمایش راهی پایتخت می­شدند. گروه­های«خوی­بِن» که سیار بودند، در جذب و استفاده از برنامه­ها و سبک­های نمایشی دیگر اپراها مهارت داشتند. و از همین طریق بود که در پایان قرن 19 و آغاز قرن 20، اپرای پکن شکل گرفت و به با نفوذترین اپرای سنتی چین از لحاظ تعداد برنامه، بازیگران، گروه­ها، تماشاگران و تأثیر گذاری، تبدیل شد. پرای پکن نوعی هنر گروهی اجتماعی است که با آواز، صحبت، نمایش، نبرد و حرکات موزون و روش­های نمایشی تشریفاتی، داستان را ترسیم می­کند.

پایان قرن هجدهم، عصر توسعه­ی اپرای پکن بود. در آن زمان، اپرای پکن هم در میان مردم و هم در دربار نمایش داده می­شد. به دلیل علاقه­ی خانواده­های درباری و مقامات عالی­رتبه، برای نمایش اپرای پکن امکانات و تسهیلات خوب و فراوانی در اختیار این گروه­ها قرار می­گرفت که منجر به توسعه­ی این اپرا شد.

دهه­های20 تا40 از قرن بیستم، دوران دوم اوجگیری توسعه­ی اپرای پکن بود. مهم­ترین ویژگی این دوران، تقسیم بندی اپرای پکن به سبک­های مِی(مِی­لان­فانگ[16]1894-1961)، شانگ(شانگ­ شیا­یون[17]1900-1976)، چِن(چِن یِن­چیو[18] 1904-1958)، شیون(شیون خوی­شنگ[19]1900-1968) است. این سبک­های مختلف بازیگران معروف فراوانی داشتند که در صحنه­های کلان شهرها مانند پکن و شانگهای فعال بودند.

مِی­لان­فانگ، معروفترین بازیگر اپرای پکن بود. وی از هشت سالگی به فراگیری اپرای پکن پرداخته و در 11 سالگی نمایش روی صحنه را آغاز کرد. «مِی» نقش«دَن»را بازی می­کرد و در زمینه­ی خواندن، صحبت کردن، رقص، موسیقی، لباس و گریم ویژگی منحصر به فردی پیدا کرده بود. در سال 1919، «مِی» در رأس یک گروه هنری از ژاپن دیدار و به اجرای نمایش پرداخت. وی در سال1930، با گروه دیگری از آمریکا و در سال 1934، به اروپا سفر کرد که نمایش وی مورد توجه بازیگران اپرای اروپا قرار گرفت.

پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، اپرای پکن مجددا توسعه یافت. این اپرا از حمایت زیاد دولت برخوردار است. در حال حاضر، سالن تئاتر«چانگ­آن» در پکن همه ساله برنامه­های مختلفی از اپرای پکن را به نمایش می­گذارد و هرسال مسابقه­ی اپرای پکن با حضور تماشاگران برگزار می­شود.

سایر اپراهاي محلي

غیر از اپرای پکن، هنوز هم اپراهای محلی مختلفی در سرتاسر چین فعالیت می­کنند که مقامات محلی از آن برای گسترش فرهنگ سنتی چین و هنرهای محلی، جذب گردشگران داخلی و خارجی، شرکت در فستیوال­ها و جشنواره­های بین المللی استفاده می­کنند. معروف­ترین اپراهای محلی چین عبارتند از:

-        اپرای«خوانگ ما­شی[20]»، یا اپرای چای چینی که در اواخر قرن 18 در منطقه­ی بین استان­های«آن­خویی»، «خو­بِی» و «جیانگ­شی» به وجود آمد.

-        اپرای«کوان جیو[21]»، که در منطقه­ی«کوان­شان» اجرای می­شود. این اپرا200 برای مدت تا300 سال(سال1570-1900) بهترین اپرای چین بود.

-        اپرای«یو جیو[22]» متعلق به استان­های«خِه­نَن»، «خِه­بِی»، «شَن­دونگ»، «شَن­سی»، «خو­بِی»، «چینگ­های» و مناطق«نینگ­شیا» و «سین­کیانگ» و یکی از با نفوذترین اپرای­های محلی چین است.

-        اپرای«جاشی­گور[23]»، این اپرا از قرن 8 تا قرن 5 پیش از میلاد، اپرای سلسله­ی«چون­چیو» بود که کشور چین به چند مملکت تقیسم شده بود.

-        اپرای«کونچو[24]» یا کونشان[25]، از حدود سال­های دهه­ی1560 میلادی، به­عنوان شاخه­ای از اُپرای آوازی جنوبی توسط هنرمندان فولکلور به کار گرفته شد و پس از 200سال و در اواسط دوران سلسله­ی چینگ به اُپرای مشهور کونچو[26] تبدیل شد. در حال حاضر این اپرا در شهر شانگهای اجرا می­شود.

درحال حاضر، دولت چین برای گسترش فرهنگ و هنر این کشور در عرصه­ی بین الملل، برخی از عناصر فرهنگی و هنری چینی را که قابلیت عرضه و رقابت در سطح بین المللی دارند را، از جمله اپرای سنتی چین، با سرمایه گذاری­های کلان و تلفیق آن با عناصر هنر عامه پسند امروزین، هم­چون آکروبات، حرکات موزون، موسیقی تند، نور پردازی و صحنه آرایی مدرن، و تشکیل گروه­های هنری قدرتمند از نظر مالی و هنری، در دنیا مطرح می­کند تا از طریق آن به اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خود دست یابد. به همین سبب، با تأسیس و راه اندازی مؤسسات آموزشی مختلف به جذب هنرجویان خارجی از کشورهای غربی به ویژه آمریکا در رشته­ی اپرای سنتی پرداخته است. یک هنرمند ایرانی به نام غفار پورآذر نیز اینک حدود 15 سال است که در این رشته­ی هنری آموزش دیده و به سطح بالایی در این هنری دست یافته است. وی که پیش از آمدن به چین در رشته­ی انیمیشن در انگلیس تحصیل کرده و به زبان انگلیسی و بازار هنری غرب نیز آشنایی دارد، توانسته با تلفیق هنر اپرای چینی و ادبیات نمایشنامه­ای شکسپیر(به زبان چینی-انگلیسی) و تشکیل یک گروه هنری، تورهای مختلفی را برای اجرای نمایش در اروپا، آمریکا و برخی از کشورهای آسیایی راه انداخته که مورد استقبال واقع شده است. وی متن نمایشنامه­ای از داستان رستم و سهراب شاهنامه را نیز تهیه کرده و در نظر دارد برای ایجاد پیوند میان ادبیات ایرانی و هنر اپرای سنتی چین، این داستان را به صورت اپرای پکن اجرا و تجربه­ی نوینی را در این هنر به وجود آورد.


[1] - Zaju

[2] - Kunshan

[3] - Kunqu

[4] - Anhui

[5] - Han

[6] - Hubei

[7] - Sheng.

[8] - Dan.

[9] - Jing.

[10] - Chou.

[11] - Lao Sheng.

[12] - Xiao Sheng.

[13] - Qing Yi.

[14] - Wudan.

[15] - Hua.

[16] - Mei Lanfang.

[17] - Shang Xiayun.

[18] - Chen Yinqiu.

[19] - Xiun HuiShng.

[20] - Huang Mashi.

[21] - Kuan Jiu.

[22] - Yu Jiu.

[23] - Zhashi Gor.

[24] - Kunqu.

[25] - Kunshan

[26] - Kunqu


[i] - Xaanxi  نام استانی در چین