معماری دوران معاصر چین
منظور از معماری معاصر چین، سبک معماری از اواسط قرن 19 بهاین طرف است. از زمان وقوع جنگ تریاک در سال1840تا تأسیس جمهوری خلق چین در سال1949، معماری چین خصوصیتی حاکی از تلفیق سبکهای چینی و غربی و تنوع زیاد به خود گرفت. در این دوران، با آنکه سیستم معماری سنتی و قدیمی چین از لحاظ کمی برتری داشت، ولی ساختمانهای تجاری جدید از قبیل تئاتر، رستوران، مهمانخانه و فروشگاهها، عموما ترکیب معماری سنتی را شکسته و فضای هنر معماری را توسعه دادند. در شهرهای بزرگی مانند شانگهای و تیَنجین، ساختمانهای خارجی مانند کنسولگریهای خارجی، تجارتخانههای خارجی، بانکها و هتلها و باشگاهها به سبک معماری غربی بهوجود آمدند.
پس از ایجاد جمهوری خلق چین در سال1949، معماری این کشور وارد مرحلهی نوین و تاریخی شد. در این دوران، معماری معاصر چین از لحاظ کمی، مقیاس، انواع، پراکندگی و سطح مدرن بودن، محدودیتهای معماری دوران گذشته و معاصر را از میان برد و چهرهی کاملا جدیدی به خود گرفت. با آغاز دههی1980و اجرای اصلاحات، درهای معماری چین بهتدریج بازتر شده و از سبکهای برتر کشورهای دیگر استفاده و به سوی چندجانبه بودن گام برداشته است. ساختمان های هتل صلح شانگهای(1929) با 77مترارتفاع و 12طبقه و به سبک معماری گوتیگ از مکتب معماری شیکاکو؛ ساختمان مقبره و بنای یادبود«سون یاتسِن» که آمیزهای از سبکهای معماری چینی و غربی است؛ ساختمان باشکوه کنگرهی ملی خلق چین در غرب میدان«تیَن آنمِن» در پکن، با مساحتی بالغ بر170هزار متر مربع که در سال1959احداث شد؛ ساختمان هتل«شیَن شَن» در حومهی غربی پکن، که در سال 1982میلادی ساخته شد؛ ساختمان کتابخانهی جدیدالتاسیس دانشگاه چینگخوا؛ ساختمان بزرگ تجاری 88طبقهای«جین مائو» در شانگهای به ارتفاع 420متر؛ ساختمان حبابی شکل تئاتر ملی در پکن؛ و ساختمان جدید تلویزیون مرکزی چین؛ از جمله شاهکارهای معماری معاصر چین هستند که توسط معماران چینی و خارجی طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده و جزو آثار معماری و مهندسی برجستهی جهانی بهشمار میروند.برخی از طراحان معماری نامدار معاصر چین عبارتند از: لیان سیچن(1901)،او لیانیون(1922)، جان کَیجی (1912) و یان ایانبائو(1901).