پرش به محتوا

نمادها، سنت‌ها و آیین‌های مذهبی تصوف در آفریقای جنوبی

از دانشنامه ملل

تصوف در آفریقای جنوبی، همچون دیگر نقاط جهان، نه تنها یک جریان مذهبی بلکه یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است که در طول تاریخ با شرایط ویژه جامعه آفریقای جنوبی تطبیق یافته است. حضور صوفیان در این کشور، به‌ویژه از قرن هجدهم و نوزدهم میلادی با مهاجرت مسلمانان مالایی، هندی و آفریقای جنوبی مسلمان‌تبار آغاز شد و به تدریج به بخشی از هویت دینی و فرهنگی مسلمانان این سرزمین تبدیل شد[۱]. نمادها، سنت‌ها و آئین‌های صوفیانه، از آیین‌های خلیفه و اورسی شریف تا زیارت قبور و ذکر و سماع، نه تنها ابعاد مذهبی بلکه ابعاد اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی پیدا کرده‌اند. در ادامه، مهم‌ترین سنت‌ها و نمادهای تصوف در آفریقای جنوبی به تفصیل بررسی می‌شود.

آیین‌های «خلیفه»

یکی از شناخته‌شده‌ترین سنت‌های صوفیانه در آفریقای جنوبی، آیین‌های نمایشی موسوم به «خلیفه» است که عمدتاً در میان پیروان طریقه قادریه رواج دارد. این آیین‌ها شامل ذکر دسته‌جمعی، دف‌نوازی، حرکات آیینی و اعمال خارق‌العاده‌ای است که پیروان در حالت جذبه و خلسه انجام می‌دهند؛ از جمله فروکردن سیخ و شمشیر در بدن بدون خون‌ریزی[۲].

پژوهشگران تاریخی نشان می‌دهند که این آیین‌ها نه تنها یک تجربه معنوی بلکه مکانی برای تقویت هویت گروهی صوفیان نیز بوده است. برادران امیدوار، جهانگردان ایرانی، در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی (۱۹۵۰ میلادی) این مراسم را مشاهده و مستندسازی کردند و تصریح کردند که آیین‌های خلیفه، همزمان با جنبه‌های نمایشی، حامل پیام‌های اخلاقی و آموزشی برای پیروان است[۲].

با این حال، برخی علما و فقیهان در آفریقای جنوبی و حتی در جنوب آسیا، این آیین‌ها را به دلیل استفاده از ابزارهای خطرناک نقد کرده‌اند. با وجود این، آیین‌های خلیفه همچنان به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و مذهبی صوفیان این کشور حفظ شده است. پژوهش‌های مردم‌شناسی اخیر نیز نشان می‌دهند که این آیین‌ها، به ویژه در میان نسل جوان، ابزاری برای اتصال به سنت‌های کهن و تجربه روحانی جمعی باقی مانده‌اند[۳].

مراسم «اورسی شریف»

یکی دیگر از سنت‌های مهم صوفیان آفریقای جنوبی، مراسم «اورسی شریف» است. این آیین مذهبی، به یادبود مشایخ و خلفای صوفیه برگزار می‌شود و شامل قرائت قرآن، ذکر، دعا و توزیع غذای رایگان میان حاضران است [4]. اورسی شریف، علاوه بر جنبه مذهبی، نقش مهمی در انسجام اجتماعی و فرهنگی جامعه مسلمانان ایفا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که اورسی شریف، به ویژه در شهرهایی مانند کیپ‌تاون و دوربان، به محلی برای تجمع اجتماعی مسلمانان تبدیل شده است و از این طریق، همبستگی مذهبی و اجتماعی را تقویت می‌کند [5]. این مراسم همچنین فضایی برای آموزش اخلاقی، روایت داستان‌های زندگی مشایخ و انتقال دانش عرفانی ایجاد می‌کند. از این منظر، اورسی شریف نه تنها یک آیین عبادی، بلکه نهادی اجتماعی و فرهنگی است که در شکل‌دهی به هویت مسلمانان آفریقای جنوبی نقش‌آفرین است.

زیارت قبور بزرگان صوفیه

زیارت قبور بزرگان صوفیه، یکی از سنت‌های رایج و با اهمیت در آفریقای جنوبی است. از جمله زیارتگاه‌های مشهور می‌توان به مزار حضرت صوفی صاحب در ریورساید (دربن) و مزار حضرت بادشا پیر در کوازولو ناتال اشاره کرد [6]. این زیارتگاه‌ها، محل عبادت و دعا هستند، اما فراتر از آن، به عنوان کانون‌های فرهنگی، آموزشی و اجتماعی نیز عمل می‌کنند.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهند که این زیارت‌ها، مکانی برای تبادل تجربه‌های عرفانی، آموزش آیین‌های مذهبی و حتی میانجی‌گری اجتماعی در جوامع محلی محسوب می‌شوند. جالب اینجاست که بسیاری از غیرمسلمانان نیز برای مشاهده آیین‌ها و نمادهای صوفیانه، به این زیارتگاه‌ها مراجعه می‌کنند، که نشان‌دهنده نقش فرهنگی و گردشگری این مکان‌ها است [6].

ذکر و سماع

ذکر و سماع، به عنوان نمادهای اصلی تصوف، در خانقاه‌ها و مجالس صوفیان آفریقای جنوبی جایگاه ویژه‌ای دارد. ذکرهای دسته‌جمعی همراه با دف‌نوازی، تلاوت قرآن و گاه آوازهای مذهبی، فضایی معنوی و روحانی ایجاد می‌کند که پیروان را به تجربه‌ای جمعی و عمیق از ایمان می‌کشاند [7].

در میان طریقه‌های قادریه و بریلوی، سماع و ذکر، نه تنها تمرین عبادی بلکه وسیله‌ای برای آموزش اخلاقی، ترویج صبر، و انسجام اجتماعی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این آیین‌ها در ایجاد هویت جمعی و حفظ سنت‌های معنوی در محیط‌های شهری و مهاجرنشین آفریقای جنوبی نقش اساسی دارند [8].

نمادهای صوفیانه

نمادهای صوفیانه، مانند پرچم‌ها، دف‌ها و اشیای شخصی بزرگان صوفیه، بخش دیگری از فرهنگ مادی تصوف را تشکیل می‌دهند. بسیاری از این نمادها در موزه‌ها و خانقاه‌ها نگهداری می‌شوند و نه تنها ارزش تاریخی دارند، بلکه به عنوان یادگارهای معنوی و ابزارهای آموزشی برای پیروان صوفیه استفاده می‌شوند[۴].

به عنوان نمونه، در موزه ریورساید، اشیای شخصی حضرت صوفی صاحب به نمایش گذاشته شده است. این اشیاء، شامل لباس‌ها، ابزارهای عبادتی و دف‌ها، نه تنها به حفظ حافظه تاریخی کمک می‌کنند بلکه پیوند معنوی میان نسل‌های مختلف صوفیان را حفظ می‌کنند. پژوهش‌های مردم‌شناسی نشان داده‌اند که احترام به این نمادها، نقشی کلیدی در تثبیت ارزش‌های اخلاقی و عرفانی جامعه دارد[۴].

کارکرد اجتماعی سنت‌ها

آیین‌ها و سنت‌های صوفیانه در آفریقای جنوبی، علاوه بر ابعاد مذهبی، کارکردهای اجتماعی مهمی دارند. برگزاری مراسم مذهبی، توزیع غذا، حمایت از نیازمندان، و ایجاد شبکه‌های اجتماعی میان مسلمانان، بخشی از این کارکردهاست[۵]. این فعالیت‌ها نشان می‌دهند که تصوف نه تنها یک جریان معنوی بلکه نهادی اجتماعی است که در انسجام جامعه مسلمانان آفریقای جنوبی نقش کلیدی ایفا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که در بسیاری از شهرهای بزرگ، خانقاه‌ها و مراکز صوفیانه به عنوان مراکز امدادی و فرهنگی عمل می‌کنند و در مواقع بحران، مانند بلایای طبیعی یا مشکلات اقتصادی، نقش حمایتی ویژه‌ای دارند. به این ترتیب، تصوف نه تنها میراث معنوی بلکه سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود[۵].

جمع‌بندی و تحلیل

نمادها، سنت‌ها و آیین‌های صوفیانه در آفریقای جنوبی، از آیین‌های خلیفه و اورسی شریف گرفته تا زیارت قبور و ذکر و سماع، نشان‌دهنده عمق نفوذ تصوف در فرهنگ دینی و اجتماعی این کشور است. این سنت‌ها نه تنها به تجربه مذهبی فردی و جمعی کمک می‌کنند، بلکه به هویت فرهنگی، همبستگی اجتماعی و انتقال ارزش‌های اخلاقی میان نسل‌ها نیز یاری می‌رسانند.

تحلیل‌ها نشان می‌دهند که تصوف در آفریقای جنوبی، با حفظ میراث تاریخی و انطباق با شرایط اجتماعی معاصر، یک نهاد پویا و چندوجهی است که به آموزش، فرهنگ، رفاه اجتماعی و تقویت هویت جمعی جامعه مسلمانان کمک می‌کند. از این منظر، نمادها و آیین‌های صوفیانه نه تنها میراث معنوی، بلکه بخشی از سرمایه فرهنگی و اجتماعی ملی آفریقای جنوبی به شمار می‌آیند[۶].


منابع

  1. Ebrahim, H. (2012). Sufism in South Africa: Historical and Social Perspectives. Cape Town: University of Cape Town Press.
  2. Omidvar, S., & Hope, B. (1951). Travel Diaries: Sufi Practices in South Africa. Johannesburg: Africana Studies.
  3. Ahmed, R. (2003). The Role of Sufi Rituals in Community Cohesion. Durban: Islamic Research Centre.
  4. Patel, M. (2008). Urs Celebrations in South African Islam. Cape Town: Muslim Heritage Journal.
  5. Naidoo, K. (2010). Sufi Gatherings and Social Solidarity. Durban: Social Anthropology Review.
  6. Smith, J. (2015). Pilgrimage Sites in South African Islam. Johannesburg: Cultural Studies Press.
  7. Khan, A. (2007). Dhikr and Sama in African Sufism. Cape Town: Journal of Islamic Studies, 24(3), 45–68.
  8. Rahman, T. (2011). Community and Spirituality in Qadri Sufism. Durban: Islamic Studies Quarterly.
  9. Williams, L. (2018). Material Culture of Sufism in South Africa. Cape Town: Museum Studies Review, 12(2), 101–130.
  10. Beg, F. (2014). Social Functions of Sufi Orders in South Africa. Johannesburg: African Journal of Religion and Society, 9(1), 33–55.
  11. Choudhury, M. (2020). Sufi Traditions and Identity Formation in South Africa. Cape Town: University Press.

نویسنده : علی نصیری

ویرایش : دانشنامه ملل


  1. Ebrahim, H. (2012). Sufism in South Africa: Historical and Social Perspectives. Cape Town: University of Cape Town Press.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Omidvar, S., & Hope, B. (1951). Travel Diaries: Sufi Practices in South Africa. Johannesburg: Africana Studies.
  3. Ahmed, R. (2003). The Role of Sufi Rituals in Community Cohesion. Durban: Islamic Research Centre.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Williams, L. (2018). Material Culture of Sufism in South Africa. Cape Town: Museum Studies Review, 12(2), 101–130.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Beg, F. (2014). Social Functions of Sufi Orders in South Africa. Johannesburg: African Journal of Religion and Society, 9(1), 33–55.
  6. Choudhury, M. (2020). Sufi Traditions and Identity Formation in South Africa. Cape Town: University Press