سینماگران نسل پنجم چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۱۶ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سینما گران نسل پنجم'' == در نیمه­ی دوم دهه­ی1980، کارگردانان جدیدی وارد عرصه­ی سینمای چین شدند که در آکادمی فیلم این کشور تحصیل کرده ولی در دوره­ی انقلاب فرهنگی، از ادامه­ی تحصیل باز مانده و در این مقطع فارغ التحصیل شدند. این افراد شیوه­ی سنتی...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

سینما گران نسل پنجم

در نیمه­ی دوم دهه­ی1980، کارگردانان جدیدی وارد عرصه­ی سینمای چین شدند که در آکادمی فیلم این کشور تحصیل کرده ولی در دوره­ی انقلاب فرهنگی، از ادامه­ی تحصیل باز مانده و در این مقطع فارغ التحصیل شدند. این افراد شیوه­ی سنتی قصه گویی را در فیلم رها و مدل­ جدیدی را به­کار بیستند. فیلم­های«یک و هشت» و «زمین زرد» از نخستین تولیدات نسل پنجم فیلم سازان محسوب می­شود. فیلم­های این کارگردانان در فستیوال­های جهانی مورد توجه قرار گرفتند. فیلم «زمین زرد» توجه برگزار کنندگان فستیوال هنگ­کنگ را جلب کرد. دهه­ی1980دوره­ی آغاز رشد اقتصادی در چین بود و سینماگران نسل چهارم و پنجم، با نگاه انتقادی به تاریخ و سنت­های چین فیلم می­ساختند. غالب فیلم­های این نسل، در درجه­ی نحست به آسیب‌های فردی حاصل از انقلاب فرهنگی پرداخته‌اند. مثلاً «یانگ یانجین» و «دِنگ ایمین» در فیلم «خنده­ی غم‌آلود»(۱۹۷۹)، «زای‌جین» در فیلم«افسانه­ی کوهستان تیَن‌یون»(۱۹۸۰) و «وو‌یی گُنگ» در فیلم «باران بعدازظهر»(۱۹۸۰)، همگی نسبت به وضعیت اسفبار روشنفکران همدردی نشان داده‌اند و فیلم «در میانسالی»(۱۹۸۲) از «وانگ چیومین» و «سون یو»، و فیلم «رودخانه­ی بدون شناور»(۱۹۸۳) و «زندگی»(۱۹۸۴) از «وو تیمان­مینگ» مصائب مشترک حرفه‌ای­ها و روشنفکران را منعکس کرده اند. در فیلم‌های دیگر دهه­ی۱۹۸۰نیز می‌توان آثاری روزآمد و حتی طبیعت‌گرایانه در باب مسائل اجتماعی مشاهده کرد. دوره­ی نسل پنجم با حادثه­ی«تیان آن­مِن» در سال1989 به پایان رسید.