پرش به محتوا

شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان در کویت

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۹ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۳۸ توسط Hamidian (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «'''شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان''' 1.نفوذ رسانه‌های اجتماعی و الگوهای استفاده کویت میزان پذیرش و استفاده فوق‌العاده بالایی از رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، به طوری که در ژانویه ۲۰۲۴، تعداد 15/4 میلیون کاربر داشته که 9/95 درصد ا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان

1.نفوذ رسانه‌های اجتماعی و الگوهای استفاده

کویت میزان پذیرش و استفاده فوق‌العاده بالایی از رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد، به طوری که در ژانویه ۲۰۲۴، تعداد 15/4 میلیون کاربر داشته که 9/95 درصد از کل جمعیت کویت را تشکیل می‌دهد. به طور کلی‌تر، 9/96 درصد از کل کاربران اینترنت در کویت حداقل از یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی استفاده می کنند که این نشان‌دهنده مشارکت تقریباً همگانی در رسانه‌های اجتماعی در بین افراد آنلاین است. ترکیب جمعیتی کاربران رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که 1/53 درصد مرد و 9/46 درصد زن هستند و کاربران ۱۸ سال به بالا ۱۲۶ درصد از جمعیت بزرگسال را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده مالکیت چندگانه حساب‌ها و مشارکت فعال گسترده آنهاست(دیتاریپورتال، 2025). تا سال 2024، تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی به 2/4 میلیون نفر رسید که معادل ۸۴ درصد از کل جمعیت است. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی عملکردهای مهم متعددی را در جامعه کویت انجام می‌دهند ،از جمله: ارتباطات و تعاملات اجتماعی، مرور و مطالعه اخبار و دسترسی به محتوای سرگرمی، خرید آنلاین ، فعالیت‌های تجارت الکترونیک و انتشار محتوای آموزشی و به اشتراک گذاری دانش (تایمز کویت، 2024).  

2. استفاده خاص از پلتفرم

تیک تاک، سریع‌ترین پلتفرم در حال رشد در کویت است و 15/4 میلیون کاربر داردکه ۱۲۶ درصد از جمعیت بزرگسال این کشوررا تشکیل می‌دهد(تایمز کویت، 2024). تعداد قابل توجه کاربران تیک تاک نشان‌دهنده محبوبیت این پلتفرم برای استفاده و ایجاد محتوای ویدیویی کوتاه است. یوتیوب نیز پلتفرم ویدیویی محبوب دیگر در این کشوراست که 46/3 میلیون کاربر( 9/79 درصد از جمعیت ) دارد . با 8/2 میلیون کاربر ( 7/64 درصد از جمعیت کویت )در جایگاه بعدی است . ابزارهای تبلیغاتی متا نشان می‌دهد که دسترسی تبلیغاتی اینستاگرام معادل 7/77 درصد از مخاطبان واجد شرایط ۱۳ سال به بالا است. فیسبوک با 4/2 میلیون کاربر( 4/55 درصد از جمعیت کویت)دیگر پلتفرم محبوب ایت کشور است، اگرچه به دلیل تغییرات روش‌شناسی توسط متا، بین ژانویه ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴ شاهد افزایش 3/33 درصدی در دسترسی تبلیغاتی بود (تایمز کویت، 2024 ؛ دیتاریپورتال، ۲۰۲۴). اسنپ‌چت محبوبیت خاصی را بین جمعیت جوان‌ترکویت دارد، به طوری که 26/2 میلیون کاربر( 2/52 درصد از جمعیت کویت) از آن استفاده می کنند(تایمز کویت، 2024 ).بر اساس نظرسنجی ایپسوس[1] که در ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد، اینستاگرام با ۷۸ درصد در صدر استفاده از پلتفرم قرار داشت و پس از آن پیام‌رسان یوتیوب با ۶۷ درصد، فیسبوک با ۵۳ درصد، اسنپ‌چت با ۴۷ درصد، تیک تاک با ۴۵ درصد، شبکه ایکس (توییتر سابق) با ۴۰ درصد، لینکدین با ۸ درصد و پینترست با ۴ درصد قرار داشتند(ایپسوس، 2024). بر اساس آمار نوامبر ۲۰۲۴، واتس‌اپ همچنان به عنوان پربازدیدترین وب‌سایت رسانه‌های اجتماعی در کویت، جایگاه خود را حفظ کرده و پس از آن، به ترتیب، شبکه ایکس (توییتر سابق)، اینستاگرام، فیس‌بوک قرار دارند(سیمیلاروب[2]، 2024). این سلسله مراتب نشان‌دهنده نقش اساسی برنامه‌های پیام‌رسان در شیوه های ارتباطی روزمره مردم کویت است.

3. تأثیرات و چالش‌های رسانه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زیست بوم دیجیتالی کویت تبدیل شده‌اند و ارتباطات، انتشار اطلاعات و تعاملات اجتماعی را در بین مردم کویت تسهیل می‌کنند. این پلتفرم‌ها به عنوان کانال‌های بازاریابی حیاتی برای مشاغل عمل می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی برای دستیابی مؤثر به مخاطبان هدف استفاده می‌کنند. با این حال، گسترش رسانه‌های اجتماعی چالش‌هایی را نیز به همراه داشته است، از جمله نگرانی‌ها در مورد انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، که منجر به اجرای مقرراتی توسط مقامات کویتی شده است که افراد را در قبال انتشار اطلاعات نادرست پاسخگو می‌داند( کِمت دیجیتال[3]، 2024).


[1] Ipsos

[2] Similarweb

[3] Digital Kemet