آموزش پایه(پیش دبستانی) در چین
آموزش پایه«پیش دبستانی»
منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامهی مناسب آموزشی برای آنها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله میتوانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از30 درصد از کودکانی که سن آنها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسایل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.
کودکستانها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. کودکستانهای دولتی با هزینهی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت میکنند، درحالیکه کودکستانهای غیردولتی تمام هزینههای آموزشی را از والدین کودکان میگیرند. باتوجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سالهای اخیر تعداد کودکستانهای خصوصی با برنامههای متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آنها به شدت درحال افزایش است.
سرمايه گذاريهاي بخش خصوصی و خارجي در حوزهی آموزش پيش دبستاني در دو دههی گذشته موجب رشد فزایندهی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی همچون بِیبیکِیر[1]، فاندازِل[2]، کودکان شرق[3]، و... با ارایهی برنامههای مختلف بهصورت تمام وقت، پاره وقت و يا پانسيوني و اجرای طرحهایی مثل «معلمان در نقش والدین[i]» و راه اندازی مراكز مشاورهای درخصوص تغذيه و بهداشت و سلامت كودكان، در جهت رشد بدني، اخلاقي، فكري و زيبايي شناسي كودكان و کسب آمادگي لازم جهت بهره برداري از آموزش ضابطه مند، فراهم سازي محيط مناسب جهت ايجاد شرايط و فرصتهايي جهت مواجه كودك با مسائل و مشكلات واقعي زندگي و تقويت درك معاني، استفاده از سرگرميهاي آموزنده، با میلیونها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا میکنند. درحالحاضر، در كشورچين بیش از20 ميليون خانوادهی برخوردار از كودكان ردههاي سني 3-1 سال وجود دارند كه همچنان به اين رقم افزوده میشود. به اعتقاد كارشناسان، دركشوري كه هرخانواده ازحق برخورداري از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزينههاي خانواده متعلق به كودك خانواده است كه اين رقم خود به جذب سرمايههاي گسترده در بخش آموزش پيش دبستاني منتهي ميگردد. در عین حال، از آنجا كه اغلب روشهاي آموزشي و ارزشهای تربیتی بهكار گرفته شده در اينگونه مراكز از كشورهاي غربي برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چيني سازگار نیست، چالش بزرگي براي خانوادهها، دولت و مدیران اين مراكز فراهم آورده است.
توسعهی فراگیری زبان انگليسي در دورههاي آموزش پيش دبستاني بخش خصوصی، و روند رو به افزايش علاقهی والدين به آماده سازي فرزندان خود براي آينده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، بهویژه انگليسي، آمریکایی و كانادايي جهت تدريس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بيش از 3هزار مؤسسهی آموزش زبان خارجي در كشور چين فعاليت دارند كه در آمد آنها به بیش از15ميليارد يوان (معادل 2ميليارد دلار آمريكا) ميرسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینههای آموزشی در این مقطع را بالا میبرد. همین مسایل موجب شده تا در کنار افزایش هزینهها، به دلیل اجرای برخی از برنامههای پرهزینه و غیر ضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.
[1] - Baby Care.
[2] - Fun Dazzle.
[3] - Eastern Kids.
[i] - Teachers as Parents.