آموزش عالی در چین
بخش4-تحصیلات تکمیلی یا آموزش عالی در چین
در كشور چين، هدف اصلي از آموزش عالي، تربيت متخصصان جهت توسعهی بخشهاي مختلف كشور است. دورهی آموزش عالی به صورت ارایهی مدرک و بدون مدرک در چین، بیش از یکصد سال سابقه داشته و به چند مقطع ازجمله کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و فوقدکترا تقسیم میشود. مراکز آموزش عالی و دانشگاههای این کشور هم شامل دانشسرای عالی معمولی، هنرستانهای عالی حرفهای، مدارس عالی بزرگسالان، دانشگاههای رادیو و تلویزیون، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بزرگسالان و دانشگاههای عادی، میگردد. بهصورت کلی، دانشگاههاي چين به چند دسته تقسيم ميشوند: برخي از دانشگاهها مستقيما تحت نظارت وزارت آموزش عالي قرار داشته و برخی نيز توسط شهرداريهای مستقل و حکومتهای محلی در استانها اداره ميشوند. افزون بر این موارد، برخی ديگر از مراکز آموزش عالی نيز توسط مراكز محلي شهرها میریت ميشوند. مقررات ثبتنام در دانشگاههاي چين بسيار دشوار است تا نظارت بر كيفيت و روند ثبت نام دانشجويان به نحو احسن صورت گیرد. سال تحصيلي در مؤسسات آموزش عالي تمام وقت به دو ترم تقسيم ميشود. برخي از دانشگاهها نيز سه ترم تحصيلي دارند. ترم اول از اوايل سپتامبر و ترم دوم از اواسط فوريه آغاز ميشود. هر ترم شامل بيست هفتهی آموزشی بوده و دانشجويان پنج روز در هفته به كلاس ميروند. علاوه بر تعطيلات تابستاني و زمستاني، دانشجويان روز اول سال نو و سه روز نيز در روز جهاني كار و روز ملي تعطيل هستند. در طول ترم تعطيلات ديگري وجود ندارد. تعطيلات آموزشي نیز از اول ماه ژوئیه آغاز و تا 31 ماه اوت هر سال ادامه مییابد.
دوران تحصیل در کالجها و مقطع کاردانی بین2 تا 3 سال، دورهی لیسانس در دانشگاهها معمولا 4 سال و در رشتهی پزشکی و برخی از رشتههای مهندسی 5 سال، فوق لیسانس 2 تا3 سال و مقطع دکترا 3 سال است. از سال 1981، در چین سیستم لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و فوقدکترا به مورد اجرا گذاشته شد. جدید ترین آمارها نشان میدهد که در حالحاضر در کشور چین بیش از 3152 آموزشگاه عالی دایر است که دو سوم آنها(2455باب) دولتی است و بقیه(388باب) خصوصی و(309باب) نیز به کالجهای مستقل در مقطع کاردانی اختصاص دارد (سایت وزارت آموزش چین. www.moe.edu.cn. ) که در سالهای اخیر تعداد دانشگاههای غیردولتی با کیفیتهای مختلف در حال افزایش است. در مجموع بیش از 20 میلیون دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی مشغول تحصیل هستند. درصد ورود دانشجویان به مراکز آموزش عالی چین اینک بالغ بر 17 درصد از جمعیت در سن دانشگاه شده است.
دانشگاههای دولتی از نظر کیفیت آموزشی نسبت به مراکز آموزش عالی غیردولتی در سطح بالاتری قرار داشته و تمامی دانشگاههای معروف و مشهور چین دولتی هستند. معمولا کسانی که به دانشگاههای دولتی راه نیافته و یا افراد شاغلی که خواهان ادامهی تحصیل هستند، مراکز آموزش عالی غیردولتی و یا دانشگاههای رادیو و تلویزیون و مراکز آموزش عالی بزرگسالان را انتخاب میکنند.
تحول در سیستم پذیرش دانشجو
در گذشته، که در چین سیستم اقتصاد برنامه ریزی شده حاکم بود، گزینش دانشجویان ورودی به دانشگاهها و تعداد افراد پذیرش شده در مراکز آموزش عالی چین نیز متمرکز و براساس نیازهای اعلام شده از سوی بخشهای مختلف دولتی، وزارتخانهها و مراکز اقتصادی و تولیدی دولت صورت میگرفت. طبق این سیستم، تحصیل در دانشگاهها کاملا رایگان و شغل آتی و محل اشتغال هر دانشجویی از روز نخست ورود به دانشگاه مشخص بود، اما در دههی1980، پس از اجرای اصلاحات و جایگزین شدن سیستم اقتصاد مبتنی بر بازار، به ویژه پس از رشد و توسعهی اقتصادی کشور و نیاز شدید بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی به افراد تحصیل کرده و متخصص، سیاست تحصیل رایگان و گزینش دانشجو بر اساس نیاز مؤسسات سیاسی و اقتصادی متمرکز دولتی تغییر و جای خود را به پذیرش انبوه دانشجو در رشتههای مختلف و از سال1997اخذ هزینههای تحصیلی از دانشجویان سپرده و همه ساله رقابت برای یافتن شغل مناسب با رشتهی تحصیلی در میان فارغ التحصیلان و تأمین هزینههای تحصیلی را تشدید کرده و سختتر ساخته است. در سالهای اخیر، ادارات آموزش و پرورش چین با تلاش به منظورتوسعهی آموزشعالی، میزان پذیرش دانشجویان در دانشگاههای دولتی را افزایش داده و در زمینهی آموزش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز پیشرفتهای زیادی حاصل شده است.
مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی
1-دورهی آموزشی در مقطع كارداني
حداقل زمان لازم برای به پایان رساندن دورهی کاردانی 2 تا 3 سال است. دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، ميتوانند در آزمون ورودي اين مقطع كه توسط مؤسسات تخصصي و پلي تكنيك برگزار ميشود شرکت نمایند. در مجموع بیش از 309مرکز آموزشی در سرتاسر چین وجود دارد که در مقطع کاردانی دانشجو میپذیرند. (سایت وزارت آموزش و پرورش چین. (www.moe.edu.cn.
تعداد مدارس و مراکز آموزش عالی (2009)
بخشهای غیر آموزشی رسمی | دانشکده های تربیت معلم | دانشکده های محلی | تحت پوشش سایر وزارتخانه ها | تحت پوشش وزارت آموزش | تحت پوشش وزارتخانه ها و سازمانهای مرکزی | تعداد کل | مقطع |
63 | 360 | 423 | 300 | 73 | 372 | 796 | مؤسسات ارایه کننده تحصیلات تکمیلی |
24 | 359 | 383 | 25 | 73 | 98 | 481 | مؤسسات آموزش عالی منظم |
39 | 1 | 40 | 275 | 275 | 315 | مؤسسات پژوهشی | |
661 | 877 | 1538 | 38 | 73 | 111 | 2305 | مؤسسات آموزش عالی منظم |
71 | 543 | 614 | 33 | 73 | 106 | 1090 | دانشگاههای دارای دوره های کامل کارشناسی |
590 | 334 | 924 | 5 | 5 | 1215 | کالجهای دارای دوره های تخصصی | |
516 | 274 | 790 | 2 | 2 | 1071 | آموزشکده های فنی و حرفه ای | |
214 | 154 | 368 | 13 | 1 | 14 | 384 | مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان |
812 | سایر مؤسسات خصوصی آموزش عالی |
China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.منبع:
2-دورهی آموزش در مقطع كارشناسي
مقطع آموزشی دورهی كارشناسي شامل يك دورهی 4 سالهی آموزشي است که در دانشگاهها يا دانشكدهها برگزار ميشود. اين در حالي استكه مدت زمان تحصيل در دانشكدههاي پزشكي و برخي از مؤسسات پلي تكنيك 5 ساله است. آندسته از دانش آموزاني كه مقطع تحصیلات تكميلي متوسطه را با موفقیت پشت سر بگذارند، ميتوانند پس از قبولي در آزمون کنکور ورودي دانشگاه در اين دوره ادامه تحصيل دهند. دانشگاهها، مؤسسات تخصصي و مراکز آموزشی پلي تكنيكها ارائه دهندهی برنامههاي آموزشي مقطع لیسانس هستند. طبق آمار منتشرهاز سوی وزارت آنوزش چین، در سال 2010میلادی، 6617551 نفر دانشجوی جدید در مقطع لیسانس پذیرش شده و5754245نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و جمعا تعداد 22317929نفر در رشتههای مختلف در مقطع لیسانس در مراکز آموزش عالی چین به تحصیل اشتغال داشتند. (همان)
3-دورهی آموزشي در مقطع كارشناسي ارشد
در کشور چین تحصيل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد، از سال 1978میلادی آغاز شد. از سال 1981 به بعدبود که دانشجويان توانستند پس از گذراندن از دو ونيم تا سه سال تحصيلي، مدرك كارشناسي ارشد را دريافت نمایند. دورهی كارشناسي ارشد شامل حضور در کلاس درس، كار عملي، نوشتن ودفاع از پايان نامه/ تز ميشود. برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد، ارایهی مدرك كارشناسي لازم است. طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال2010، از 538177 دانشجوي جدید در مقطع كارشناسي ارشد ثبت نام به عمل آمده و تعداد 383600نفر در همین سال فارغ التحصیل گردیده و مجموع دانشجويان درحال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد در رشتههای مختلف، به بیش از 1538416 نفر بالغ ميگردد.
آزمون پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد، در دو بخش بهصورت کتبی و حضوری برگزار میشود. سئوالات امتحانی بخش کتبی و پائین ترین نمرهی قبولی در این مقطع توسط وزارت آموزش وپرورش تعیین میشود. ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم انسانی افزون بر رشتهی تخصصی، باید در آزمون علوم سیاسی و زبان خارجی نیز شرکت کنند. و ثبت نام کنندگان در رشتههای علوم طبیعی، علاوه بر آزمون رشتهی تخصصی، باید به سئولات مربوط به علوم سیاس، زبان خارجی و ریاضیات نیز پاسخ دهند. دانشجویان پس از کسب نمرات قبولی در آزمون کتبی، برای آزمون حضوری دعوت خواهند شد. دانشگاهها و نهادهای پژوهشی براساس نمرات آزمونهای کتبی و حضوری، از دانشجویان ممتاز پذیرش بهعمل میآورند.
4-دورهی آموزشي در مقطع دكتري
دورهی تحصیل و دریافت دانشنامهی دكتري در دانشگاهها و مراکز عالی پژوهشی چین، حداقل به سه سال زمان نیاز دارد. در اين مقطع، دانشجويان ملزم به ارائهی رسالهی آموزشي برای اثبات برخورداري از توانایی لازم جهت انجام تحقيقات مستقل و تلاش و خلاقیت در رشتهی تحصيلي مربوطه هستند. تنها دانشجوياني كه از مدرك كارشناسي ارشد يا مدرك معادل آن برخوردار باشند میتوانند در اين مقطع پذيرفته شوند. براساس آمار منتشره از سوی وزارت آموزش چین، در سال2010میلادی، جمعا1105529نفر در مقطع دکتری از دانشگاههای مختلف این کشور و در رشته های گوناگون فارغ التحصیل شده و در همین سال بیش از1663655نفر دانشجوی جدید در این مقطع ثبت نام کرده و مجموع شاغلان به تحصیل دکتری در این سال بالغ بر 4531443نفر بوده است. (همان)
آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، عموما به ابتکار آموزشگاههای عالی و نهادهای پژوهشی واگذار شده است. چنانچه داوطلب خواهان ادامهی تحصیل در همان رشتهی قبلی(کارشناسی ارشد) خود باشد، تنها در آزمونهای زبان خارجی و کتبی و حضوری دو و یا سه درس در رشتهی تخصصی مورد نظر شرکت میکنند، ولی اگر در رشتهی تخصصی دیگری غیر از رشتهی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد شرکت کند و یا با مدرک معادل کارشناسی ارشد درآزمون دکترا شرکت نماید، باید در آزمونهای 5 الی 6 رشتهی تحصیلی حضور یابد.
5-دورهی آموزشي در مقطع فوق دكتري
ازسال 1985میلادی، برنامهی آموزشی در مقطع فوق دکتری در چین طراحی و به مورد اجرا گذاشته شد. در اجلاس سال2002 کنگرهی خلق چین، پس از بررسی موفقيتها و تجارب بهدست آمده در زمينهی پيشرفت نظام آموزشی فوق دكتري ظرف 16سال گذشته، برنامهی آموزشی فوق دكتري در«دهمين برنامهی 5 ساله» (2001 ـ 2005 ) تدوين و ابلاغ گرديد. از آن تاریخ تا کنون، سیستم آموزشی چین در زمینهی تحصیلات مقطع فوق دکتری به موفقيتهاي چشمگيري دست يافته است.
در حالحاضر، بیش از 947 رشتهی دانشگاهی و پژوهش علمي چین و در310 دانشگاه و مؤسسهی پژوهشی، مقطع فوق دكتري در رشته های مختلف راه اندازی شده و بالغ بر 15هزار پژوهشگر دراين مراكز فعاليت مي کنند. در حالحاضر، اغلب فارغ التحصيلان دورههاي فوق دکتری، به عنوان استاد پروفسور و پژوهشگر به استخدام مراکز علمی-پژوهشی در آمده و برخي نيز رياست شعبههاي از علوم مختلف را برعهده دارند. تعداد مراكز پژوهشهاي علمي فوق دكتري در مؤسسات بزرگ دولتي به 256 ايستگاه بالغ شده است.
آمار تعداد دانشجویان مقاطع مختلف شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی رسمی(2009)
صدور مدرک | فارغ التحصیلان با مدرک دیپلم | کل ثبت نام شده ها | ثبت نام جدید | مقطع |
367871 | 371273 | 1404942 | 510953 | تحصیلات تکمیلی |
46616 | 48658 | 246319 | 61911 | دکتری |
321255 | 322615 | 1158623 | 449042 | کارشناسی ارشد |
2298200 | 5311023 | 21446570 | 6394932 | کارشناسی |
2298200 | 2455359 | 11798511 | 3261081 | دوره های تخصصی |
2855664 | 9648059 | 3133851 | کارشناسی بزرگسالان | |
108750 | 1943893 | 5413513 | 2014779 | کارشناسی نا پیوسته |
1078472 | 3156851 | 1198981 | دوره های مجازی | |
24404 | 983521 | 4172721 | 1625687 | کارشناسی ارشد نا پیوسته |
577972 | 2600079 | 1074400 | ضمن خدمت دکتری وارشد | |
9013 | 55251 | 117548 | 73266 | دانشجویان خارج از کشور |
China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.منبع:
آزمونهای کسب گواهینامه
افزون بر آزمونهایی که با توجه به سابقهی تحصیلی افراد انجام میشود، در چین آزمونهای زیادی نیز برای کسب گواهینامههای گوناگون برگزارمیگردد. این آزمونها اکثرا به منظور دستیابی به فرصتهای شغلی بهتر و تأیید توانایی و مهارت شرکت کننده برگزار میشود. براساس گزارشی از وزارت آموزش چین، در حالحاضر و در سرتاسر این کشور بیش از 50 میلیون نفر در سطوح مؤسسات زبان، مدارس و دانشگاهها به یاد گیری 60 زبان خارجی اشتغال دارند. طبق این آمار، در بیش از 900کالج و دانشکده رشتهی زبان انگلیسی دایر است که در 600کالج در مقطع لیسانس و در 200کالج در مقطع فوق لیسانس دانشجوی زبان انگلیسی پذیرش میکنند. هم اکنون بیش از 800هزار نفر دانشجو تنها در این کالجها اشتغال به تحصیل و زبان آموزی دارند. (خبرگزاری شین هوا، 2008) آزمونهایی که در حالحاضر داوطلبان بیشتری دارد عبارتند از: تعیین سطح زبان خارجی و کامپیوتر؛ آزمون سطح موسیقی و رقص؛ آزمونهای حقوق وحسابداری و آزمونهای تعیین صلاحیت حرفهای در برخی از مشاغل بین المللی است.
آموزش عالي آزاد
در سپتامبر سال 1992میلادی، نخستين دانشگاه آزاد كشور چين در شانگهاي افتتاح شد. از جمله مهمترين رشتههاي ارائه شده در اين دانشگاه ميتوان به علوم كاربردي، كامپيوتر، تجارت بين الملل و حسابداري اشاره کرد.
دورههای آموزش عالي كوتاه مدت
در کشور چین، دانشكدههاي آموزشي مختلفی مبادرت به برگزاری دورههای کوتاه مدت ويژهی برای كشاورزان و كارگران نموده و دورههای آموزش مكاتبهاي بسیاری توسط كارخانهها، استانداريها، شهرداريها و مقامات محلي اداره ميشوند. افزون بر اين، بخشهاي صنعتي نيز نقش مهمي در گسترش آموزش تكنسينها ايفا ميکنند. دانشكده هاي مذكور تأثیر بسزايي در ارتقای سطح علمي كارگران و كشاورزان دارند. درحال حاضر دورههاي آموزش كوتاه مدت در بسياري از رشتهها نظير ادبيات چيني، خوشنويسي، اقتصاد، معماري، داروسازي، هنر و ورزش هاي چيني در طول ترم و نيز هنگام تعطيلات دانشگاههای رسمی برگزار و گواهینامهی مربوطه به شرکت کنندگان ارائه ميشود که دریافت کنندگان از مزیتهای آن در ارتقای جایگاه اداری و شغلی خود بهرهمند میشوند. همچنین، در اكثر دانشگاههاي چین دورههاي آموزشی كوتاه مدت به خارجيان ارائه ميشود. با افزايش مبادلات فرهنگي چين با كشورهاي ديگر، بسياري از افراد خارجی مايل به شرکت در دورههای کوتاه مدت آموزشی دررشتههای مختلف از قبیل زبان چيني، ادبيات چینی، خوشنويسي چینی، اقتصاد، معماري حقوق، داروسازي، طب سوزني، هنر و انواع ورزش هاي رزمی چيني هستند. دورههاي مذكور طي سال تحصيلي و در زمان تعطيلات ارائه شده و بین 4 تا 20 هفته ادامه مييابد. شهريهی تحصيلي دورههاي آموزشی کوتاه مدت فوق، بر حسب مدت زمان دوره و نوع مؤسسهی برگزار کننده متغير است.
آموزش عالي فني و حرفهاي
پس از پايان مقطع آموزش متوسطه، مدارس فني در سطوح غير دانشگاهي آموزشهايي را در 400 رشتهی تخصصي ارائه ميکنند كه شامل صنايع سبك ونساجي، الكترونيك، موتور سازي وبازرگاني میشود. طول دورهی آموزش عالي حرفهاي 2 سال است كه در نهايت به فارغ التحصيلان گواهینامهی ديپلم داده میشود. در واقع، آن دسته از افرادي كه پس از تحصیل در مراكز آموزش متوسطه به آموزش فني-حرفه اي ميپردازند، از طریق شرکت در این دورهها در مشاغل خاص آمادگی لازم را کسب میکنند.