مکتب یوزونِنبوتسوی ژاپن

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۰ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۴ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «'''مکتب "یوزونِنبوتسو" (融通念仏宗/Yūzūnenbutsu shū):''' این مکتب همراه سه مکتب "جودو"، "جودوشینشو" و "جیشو"، چهار مکتب اصلی‌اند که به اواخر دوره هیان و اوائل دوران کاماکورا (1185- 1333 م) تعلق دارند. ویژگی هر چهار مکتب در نیایش "آمیتابا" است، که در مقایسه با دو مک...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

مکتب "یوزونِنبوتسو" (融通念仏宗/Yūzūnenbutsu shū): این مکتب همراه سه مکتب "جودو"، "جودوشینشو" و "جیشو"، چهار مکتب اصلی‌اند که به اواخر دوره هیان و اوائل دوران کاماکورا (1185- 1333 م) تعلق دارند. ویژگی هر چهار مکتب در نیایش "آمیتابا" است، که در مقایسه با دو مکتب قبلی تعالیم ساده‌تری را عرضه می‌دارند. چنان که آوردیم از نظر تعالیم بودایی "آمیتابا"  بودای روشنایی و نورِ بی منتهاست. او سوگند خورده است، هر کسی را که از روی عقیده و ایمان او را بخواند، نجات داده و در تولد بعدی وی را در سرزمین پاک (جودو) متولد کند. چنین دیدگاهی موجب شد تا جامعه ژاپن بتواند در مقایسه با مکاتب دیگر با آن ارتباط بهتری برقرار کند. به تعبیر دیگر این چهار مکتب، بدنه آیین بودایی ژاپن را ساخته‌اند.

مکتب یوزوننبوتسو توسط "ریونین"[1] پایه گذاری شد. تعالیم این مکتب برگرفته از تفسیر دو متن "حلقه گل" و "نیلوفر آبی" است. معبد "دای نن بوتسو جی"[2] واقع در اوساکا مقر اصلی آن است و حدود صد و سی هزار نفر پیروان این مکتب هستند، و بودیساتوایی موسوم به "آمیتابا بودای آفریننده ی بیست و یک جهت" در آن نیایش می شود.

این مکتب نیز به آموزه های اخلاقی توجه دارد و معتقد است که "اگر همه نیایش کنند، فضیلت اخلاقی عمومیت می یابد". به تعبیر ساده تر نیایش یک فرد با نیایش فرد دیگر در هم می آمیزد و به این تریبب یک بودیساتوا با بودیساتوای دیگر درهم می آمیزد و پیمان رستگاری میان انسان ها و بوداها بسته می شود. کلمه "بیست و یک جهت" در بودیساتوای مورد نیایش این مکتب به همین درهم آمیختگی و پیمان اشاره دارد.


[1] 良忍/Ryōnin(1072-1132).

[2] 大念仏寺/Dai nen butsuji.