نمايش ژاپنی در دوران معاصر
هر چند میشود نمایش بعد از جنگ ژاپن تا دوران معاصر را به دو دسته نمایش بعد از جنگ و نمایش معاصر تقسیم کرد، اما در اینجا منظور از نمایش در دوران معاصر، نمایش ژاپنی از پایان جنگ تا دوران معاصر است. نمایش بعد از جنگ با آزادی نمایش مدرن، ممنوعیت به صحنه بردن نمایشهایی از کابوکی که موضوعش انتقام و آزار و اذیت کودکان و زنان بود و ترویج نمایش معاصر آمریکا شروع شد. به تدریج ممنوعیتهای کابوکی برداشته و انواع نمایش غربی به خصوص نمایشهای آمریکایی مانند تأتر معنا باخته یا تأتر ابسورد[1]، تأتر روایی یا اپیک[2]، تأتر موزیکال و ... به این کشور وارد شد. از سوی دیگر با توجه به رویکرد دولت ژاپن بعد از جنگ مبنی بر بدل شدن این کشور به یک کشور فرهنگی و فرهنگ دوست، نمایش اهمیت زیادی پیدا کرد و سیاستهایی مبنی بر ترویج نمایش در میان مردم اخذ شد. در نتیجه شناخت مردم از نمایش زیاد و این مسأله نقطه عطفی در گسترش نمایش ژاپنی معاصر شد.
از نیمه دوم دهه 1960 تا اواخر دهه 1970 دوران اوج نمایش زیر زمینی یا آن طور که در ژاپنی میگویند، نمایش آنگورا[3] بود. آنگورا مخفف کلمه (Underground) انگلیسی است. ویژگی این نمایش اجرای آن در خارج از سالنهای بزرگ نمایش و عموما در چادر بود. معروفترین گروه نمایش آنگورا در این دهه گروه نمایشی تنجو ساجیکی[4] با محوریت شوجی ترایاما[5] بود که در خارج از مرزهای ژاپن هم شناخته شده بودند. برای مثال آنها سال 1976 در جشن هنر شیراز به اجرا نمایش «کشتی جنون»[6] پرداختند (اوداگاوا، 1998: 54).
علاوه بر این در دهه 1960 و به دنبال رشد اقتصادی سریع ژاپن، اجرای گروههای نمایش خارجی در این کشور زیاد شد و گروههای نمایشی ژاپنی به خصوص نمایش کابوکی و نو هم نمایشهایی در کشورهای دیگر به روی صحنه بردند. این چنین مراوات نمایشی این کشور با جهان خارج رو به افزایش نهاد. نخستین تماشاخانه ملی ژاپن هم سال 1966 در توکیو ساخته شد که سالن اصلی آن بیش از هزار صندلی دارد. این تماشاخانه ضمن اینکه محلی برای اجرای نمایشهای سنتی چون کابوکی و بونراکو است، در زمینه تربیت نیروی انسانی و جمع آوری اسناد و مدارک مرتبط با نمایش سنتی هم دستاوردهای قابل قبولی داشته است. بعد از ساخت تماشاخانه ملی، در سالهای 1979، 1983، 1984 و 1997، به ترتیب تالار ملی هنرهای نمایشی عامه پسند[7]، سالن نمایش ملی نو[8]، تماشاخانه ملی بونراکو[9] در اوساکا و تماشاخانه ملی جدید[10] ساخته شدند. سال 2003 هم تماشاخانه ملی اوکیناوا[11] ساخته شد، و تعداد تماشاخانههای ملی ژاپن به شش رسید.
تالار ملی هنرهای نمایشی عامه پسند محلی برای اجرای این گونه نمایشها و مستند کردن آن است. نمایش عامه پسند یا اِنگه[12] در ژاپنی، در برگیرنده نمایشهایی سنتی چون راکوگو[13]، مانزای[14] و ... است که مخاطب آنها عامه مردم و بیشتر بر پایه روایتگری، شوخی پردازی روی صحنه، موسیقی و رقص هستند. تماشاخانه ملی جدید هم محلی برای اجرای نمایش مدرن، اپرا و باله است. علاوه بر این سالنهای نمایش ملی، چنان که در مبحث فرهنگ در ژاپن هم گفتیم، دهه 1970 با شعارهایی چون دوره مناطق و دوره فرهنگ و نیز سیاستهای فرهنگی دولتهای محلی همراه بود. در این دوره «هر صد هزار نفر یک سالن» هدف گذاری شد و با کمکهای مالی این هدف تا اوایل دهه 1990 محقق شد. حتی شهرهایی با جمعیت 20 تا 30 هزار نفر هم دارای سالنهای بزرگ برای نمایش شدند. به این ترتیب نمایش در ژاپن بسیار پیشرفت کرد.
دهه 1980 و 1990 عرصه فعالیت نسلی بود که بعد از جنگ به دنیا آمده بودند. از هنرمندان مطرح نمایش این دوره میتوان به کوکی میتانی[15]، اوریزا هیراتا[16] و ... اشاره کرد. با ورود به قرن بیست و یکم و با فعالیت هنرمندان نسل جدید مانند توشیکی اوکادا[17]، دایسوکه میئورا[18] و ... هر روز نمایشهای تازه در این کشور خلق میشود.
[1] Theatre of the Absurd.
[2] Epic theatre.
[3] アングラ演劇/Angura Engeki.
[4] 天井桟敷/Tenjō sajiki.
[5] 寺山修司/Terayama Shūji(1935-1983).
[6] 『阿呆船』/Ahōsen.
[7] 国立演芸場/Kokuritsu engē jō.
[8] 国立能楽堂/Kokuritsu Nōgaku dō.
[9] 国立文楽劇場/Kokuritsu Bunraku Gekijō.
[10] 新国立劇場/Shinkokuritsu Gekijō.
[11] 国立劇場おきなわ/Kokuritsu gekijō Okinawa.
[12] 演芸/Engē.
[13] 落語/Rakugo.
[14] 漫才/Manzai.
[15] 三谷幸喜/Mitani Kōki(161- ).
[16] 平田オリザ/Hirata Oriza(1962- ).
[17] 岡田利規/Okada Toshiki(1973- ).
[18] 三浦大輔/Miura Daisuke(1975- ).