مشارکت زنان چین در فعالیت های سیاسی و اجتماعی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۲۰ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)


در قانون اساسی چین آمده است:

زنان از حقوق سیاسی انتخاب کردن و انتخاب شدن و حق مشارکت در مدیریت امور ملی و اشتغال به مشاغل عمومی و غیره را به ­صورت برابر با مردان دارند.

مشارکت زنان چین در فعالیت های سیاسی

از میان نمایندگان دهمین دوره­‌ی مجلس ملی نمایندگان خلق چین، شمار نمایندگان زن 604 نفر( 20/2 درصد از نمایندگان) می­‌باشد. از این میان، تعداد زنان عضو کمیته‌­ی دائمی21 نفر بوده که 13/2در صد از اعضای این کمیته را شامل می­‌شود. در دهمین دور کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، اعضای زن 373 نفر بود که معادل 16/7درصد از اعضا است. از این میان، تعداد زنان عضو کمیته­‌ی دائمی 35نفر، معادل 7/1در صد اعضای کمیته­‌ی دائمی است. دولت چین، برای ایجاد زمینه جهت مشارکت فعال زنان در امور سیاسی و برخورداری آن­ها از حقوق سیاسی، ساختار مناسب آموزشی و انتخاب کادرهای زن را ایجاد و آن را تکمیل کرده است. در سال 2003 ، 7 تن از زنان چین در کادر رهبری این کشور جای گرفتند:

خانم­‌ها«وو­ای» معاون نخست وزیر، «خِه لولی» ،«گو شیو­لیان» و «اویون چیموگ» نایب رییس کمیته­‌ی دایمی مجلس ملی نمایندگان خلق، «چن جی­لی» عضو شورای دولتی، «یو یان دون» و «هائو جیان­شیو» نایب رئیس کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین. از 28 وزارتخانه‌­ی چین یک وزیر و 15معاون وزیر دیده می­‌شوند. تعداد زنانی که در رده‌­ی حزبی سطوح استان، شهر و شهرستان در کادر رهبری قرار دارند، به 5056 نفر می‌­رسد که از این تعداد در سطوح استانی56 نفر و تعداد زنان شهردار و معاون شهردار نزدیک به 500 نفر بوده است. در انتخابات نمایندگان مجلس ملی و محلی، نسبت شرکت زنان به 73/4درصد بوده است.

مشارکت زنان  چین در فعالیت های اجتماعی

به دنبال توسعه­‌ی پایدار اقتصادی و اجتماعی چین، زنان چین نیز بیش از پیش در فعالیت­‌های اجتماعی شرکت می‌­کنند: در جریان برنامه­‌ی توسعه­‌ی مناطق غربی، زنان چین فعالانه در پروژه­‌های مختلف کمک به توسعه­‌ی اجتماعی و فرهنگی این مناطق، هم­چون«ساخت خانه­‌های مسکونی»؛ «رفع کمبود آب آشامیدنی»؛ «طرح اخلاق اجتماعی»، «طرح آموزش اخلاقی کودکان چین»؛ «طرح توسعه­‌ی کتابخوانی در میان کودکان، جوانان، نوجوانان و زنان»  و فعالیت«زنان، خانه و محیط زیست» برای تعمیم حفاظت از محیط زیست مشارکت جدی داشته است. آنان هم­چنین، با همکاری نهادهای مختلف300، هزار مدرسه احداث کرده و انجمن آموزش خانگی را در بیش از70 درصد شهرستان­‌ها شهرها و مناطق محروم گسترش داده و به ارتقای سطح آموزش و پرورش خانگی والدین کمک کرده‌­اند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد اول، ص336-338