مکتب طبیعت گرایان: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:108661.jpg|بندانگشتی|مثلث مکتب طبیعت گرایان]] | [[پرونده:108661.jpg|بندانگشتی|مثلث مکتب طبیعت گرایان]] | ||
مکتب طبیعت گرایان (Naturalists)یا [[مکتب طبیعت گرایان|مکتب یین-یانگ]]، تقریبا همزمان با [[مکتب قانونگرایان]] و در [[دوران حکومت های هم ستیز|دوران فرمانروایی حکومتهای همستیز]] پایهگذاری شد. | |||
بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان [[مکتب طبیعت گرایان|مکتب یین- یانگ]] یا عوامل پنجگانهی طبیعت اندیشهی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده میشوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده میشوند. | بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان [[مکتب طبیعت گرایان|مکتب یین- یانگ]] یا عوامل پنجگانهی طبیعت اندیشهی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده میشوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده میشوند. | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
<blockquote>ثمره دهی و زایش است.</blockquote>این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود میآورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین میبرد، آتش فلز را ذوب میکند، فلز چوب را نابود میکند، چوب زمین را تسخیر میکند، و زمین آب را فرو میبرد. | <blockquote>ثمره دهی و زایش است.</blockquote>این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود میآورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین میبرد، آتش فلز را ذوب میکند، فلز چوب را نابود میکند، چوب زمین را تسخیر میکند، و زمین آب را فرو میبرد. | ||
این اندیشه به تدریج در فلسفهی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از [[فرهنگ سنتی نوشیدن چای در چین|فرهنگ سنتی]] این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشههای کیمیاگری و جادوگری [[آیین بومی تائو|تائوئیستی]] و در چارچوب [[طب سنتی چینی|طب سنتی چین]] رسوخ کرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی</ref>. | این اندیشه به تدریج در فلسفهی فرهنگی و اجتماعی مردم [[چین]] ریشه دوانیده و جزیی از [[فرهنگ سنتی نوشیدن چای در چین|فرهنگ سنتی]] این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشههای کیمیاگری و جادوگری [[آیین بومی تائو|تائوئیستی]] و در چارچوب [[طب سنتی چینی|طب سنتی چین]] رسوخ کرد<ref>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.</ref>. | ||
نیز نگاه کنید به [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]] | == نیز نگاه کنید به == | ||
* [[آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین]] | |||
* [[عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها]] | |||
* [[عوامل پنج گانه جهان بینی سنتی چینی ها]] | |||
==کتابشناسی== | ==کتابشناسی== | ||
<references /> | <references /> |
نسخهٔ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۵۹
مکتب طبیعت گرایان (Naturalists)یا مکتب یین-یانگ، تقریبا همزمان با مکتب قانونگرایان و در دوران فرمانروایی حکومتهای همستیز پایهگذاری شد.
بنیانگذار این مکتب فکری شخصی به نام زان یان(Zan Yan) بود که تحت عنوان مکتب یین- یانگ یا عوامل پنجگانهی طبیعت اندیشهی خود را مطرح ساخت. طبق این مکتب نظام هستی از 5 عامل و 5 عنصر اصلی تشکیل شده است؛ عوامل منفی مانند تاریکی، سردی و زن که یین شمرده میشوند و عوامل مثبت روشنایی، گرمایی و مردم که یانگ نامیده میشوند.
پنج عنصر عبارتند از: آب، آتش، چوب، فلز و خاک. این عناصر پنجگانه در واقع عامل پیدایش انرژی در جهان بوده و هرکدام نمایانگر جهت، احساس، و اشیای خاصی هستند:
طبیعت آب
سیال بودن و حرکت به سمت پایین است.
طبیعت آتش
گرما بخشی و تحرک و برخاستن است
طبیعت چوب
کج شدن و دوباره راست شدن است
طبیعت فلز
به شکلهای مختلف درآمدن با چکش است و
طبیعت زمین
ثمره دهی و زایش است.
این عناصر نه تنها موجب پیدایش یکدیگر، بلکه عامل نابود ساختن همدیگر نیز هستند. چوب آتش را به وجود میآورد، آتش زمین را، زمین فلز را، فلز آب را، و آب درخت را. از منظر دیگر، آب آتش را از بین میبرد، آتش فلز را ذوب میکند، فلز چوب را نابود میکند، چوب زمین را تسخیر میکند، و زمین آب را فرو میبرد.
این اندیشه به تدریج در فلسفهی فرهنگی و اجتماعی مردم چین ریشه دوانیده و جزیی از فرهنگ سنتی این سرزمین شد. این تفکر بعدها در اندیشههای کیمیاگری و جادوگری تائوئیستی و در چارچوب طب سنتی چین رسوخ کرد[۱].
نیز نگاه کنید به
- آیین ها، ادیان و مذاهب باستانی و بومی چین
- عوامل شکل دهنده جهان بینی سنتی چینی ها
- عوامل پنج گانه جهان بینی سنتی چینی ها