مجسمه‌­های سفالین برای تزیین پشت بام‌­ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه ملل
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.
از دوران باستان، مردم [[چین]] در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران [[سلسله ی خن|سلسله­‌ی هان]] (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.


افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|سفالی]] یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنر مردمی]] [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|ساخت مجسمه­‌های سفالین]] خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---</ref>
افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|سفالی]] یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور|هنر مردمی]] [[مجسمه های سفالین برای تزیین پشت بام ها در چین|ساخت مجسمه­‌های سفالین]] خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.<ref>سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل [[چین]]. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص956.</ref>


نیز نگاه کنید به [[فرهنگ عمومی در چین]]؛ [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]؛ [[هنر چینی]]؛ [[هنر در چین]]؛ [[هنر اپرای سنتی چینی]]؛ [[خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی]]؛ [[اسباب بازی­‌های سفالی و گِلین]]
== نیز نگاه کنید به ==
 
* [http://wiki.icro.ir/%DA%86%DB%8C%D9%86 چین]
* [[فرهنگ عمومی در چین]]
* [[صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور]]
* [[هنر چینی]]
* [[هنر در چین]]
* [[هنر اپرای سنتی چینی]]
* [[خیمه­‌شب­‌بازی و سایه­‌بازی]]
* [[اسباب بازی­‌های سفالی و گِلین]]


== کتابشناسی ==
== کتابشناسی ==

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۴۴

مجسمه های سفالی

از دوران باستان، مردم چین در خانه ­سازی به آرایش و تزیین پشت بام اهمیت می­‌دادند. بعد از دوران سلسله­‌ی هان (206 پیش از میلاد تا220 میلادی) بالای بام‌­ها را با اشکال مختلفی مانند ماهی، اژدها، دیگر حیوانات افسانه‌ای آب­زی که سمبل خاموشی آتش بودند، تزیین می­‌کردند.

افزون بر این، از مجسمه‌­ی چوبی، سفالی یا چینی بسیاری از حیواناتی که نماد خوشبختی، محافظت، استحکام و طول عمر بود نیز در روی بام‌­ها، به ویژه در برآمدگی‌­ها و پیشروی­‌های گوشه‌­های پشت بام‌­ها استفاده می­‌کردند. این امر زمینه را برای توسعه و گسترش هنر مردمی ساخت مجسمه­‌های سفالین خاص تزیین پشت بام‌­ها فراهم ساخت که هنوز هم در ساختمان‌­های باشکوه قدیمی، معابد، کاخ‌­ها، و بناهای یاد­بود قابل مشاهده هستند.[۱]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد سوم، ص956.